Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ds77
Inlägg: 2216
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ds77 »

Det har också sina sidor men tex push and shove routern är trevlig. Sen är priset svårslaget också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Dock verkar det inte finnas vare sig bakåt eller framåt-annotering.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Är det bara jag som har problem med FreeRouting.jar?

Se manual här:


Ni kan ladda ned det här:
https://layouteditor.com/download

När jag ska försöka stänga av den så fortsätter den ändå? Jag kan inte heller exportera en .ses fil.
Sélection_098.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Avkopplingskondensatorerna fick ligga någon CM ifrån processorn. Jag hoppas att det ska gå bra ändå :) Autorouting fungerar inte om det är trångt med utrymmen. Men nu är projektet klart!

Jag bifogar mitt projekt om någon vill ta en titt på det via KiCad 5.1.7.
ADC DAC PWM IO.zip
Markering_029.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Men du kan inte bara sätta avkopplingskondensatorerna i en enda klump en bit ifrån processorn! :wall:

En vid varje matningspinne på processorn. Så nära som möjligt. Du har ju massor med plats runt processorn, vad är problemet??

Likaså kristallen, nu har du ju flyttat den ännu längre bort än vad den var på sista bilden. :wall:

Du kan definitivt inte förlita dig på en autorouter till att ansluta avkopplingskondensatorer på ett vettigt sätt.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Ta det lugnt istället. Förstår inte varför det är så många som har så kort stubin nu för tiden. Så var det inte för 30 år sedan.
Du måste inse att dra dessa linjer manuellt är tidskrävande och mycket svårt. Därför använder man verktyg för att underlätta (och spara hår) av rent logik.
Att man sätter en avkopplingskondensator ca 1 CM ifrån tror jag knappast resulterar kaos och saker slutar fungera. I så fall skulle jag vilja ha bevis på det också. Övrigt så tycker jag att om mikroprocessorer idag är så känsliga med matningsspänningen så
de kräver avlastningskondensatorer, varför inte implementera in det i själva mikroprocessorn? Halvledartillverkarna verkar ju få plats man vad som helst i en uC nu för tiden.

Hur som helst! Nu anser jag att min PCB är klar! :tumupp: :D Ni kan ladda ned projektet här.
ADC DAC PWM IO.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 18 oktober 2020, 15:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Jag tror folk försöker förmedla mångårig erfarenhet och en ryggsäck av misslyckade emc tester...

Men kör du på utan livrem och hängslen, någon gång kommer kanske du också sitta i ett emc test och se din design antingen stråla för mycket eller krasha vid någon påstrålad signal.. Tråkigt att behöva säga åt kunden att de kommer få en extra faktura på +100 000 för att du genade i hörnorna.. då är dina insparade minuter inte så mycket värda längre...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 18 oktober 2020, 15:20:54 Ta det lugnt istället. Förstår inte varför det är så många som har så kort stubin nu för tiden. Så var det inte för 30 år sedan.
Du måste inse att dra dessa linjer manuellt är tidskrävande och mycket svårt. Därför använder man verktyg för att underlätta (och spara hår) av rent logik.
Att man sätter en avkopplingskondensator ca 1 CM ifrån tror jag knappast resulterar kaos och saker slutar fungera. I så fall skulle jag vilja ha bevis på det också. Övrigt så tycker jag att om mikroprocessorer idag är så känsliga med matningsspänningen så
de kräver avlastningskondensatorer, varför inte implementera in det i själva mikroprocessorn? Halvledartillverkarna verkar ju få plats man vad som helst i en uC nu för tiden.

Hur som helst! Nu anser jag att min PCB är klar! :tumupp: :D Ni kan ladda ned projektet här. ADC DAC PWM IO.zip
Att routa manuellt är nog bland det viktigaste som finns.
Man routar alltid viktiga och känsliga signaler manuellt.
Man routar alltid matningar och jord manuellt.

Att förlita sig på en autorouter, är som att skuta sig i foten.
Möjligtvis om man använder en riktig autorouter, men då är det prisklasser på ett par hundra k, och inte ens då låter man den få göra allt.
Dessutom kan det ta ett antal dagar att sätta upp alla regler för en autorouter, ibland en vecka eller flera för lite mer avancerade kort.

Personligen så routar jag alltid manuellt, oavsett, och så svårt är det inte, ditt kort routar man väl manuellt på någon timma eller så.

Och nej, varför skulle man vilja ladda ned en fruktansvärt dålig konstruktion?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Detta är för eget bruk endast. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Kör på! Det är ju få saker som är så stimulerande som spökfel på pcb pga dålig design... men du har ju så många olika felkällor så det är ju strunt samma.. och vid eget bruk är ju ens tid gratis!
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 18 oktober 2020, 15:46:43
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 15:20:54 Ta det lugnt istället. Förstår inte varför det är så många som har så kort stubin nu för tiden. Så var det inte för 30 år sedan.
Du måste inse att dra dessa linjer manuellt är tidskrävande och mycket svårt. Därför använder man verktyg för att underlätta (och spara hår) av rent logik.
Att man sätter en avkopplingskondensator ca 1 CM ifrån tror jag knappast resulterar kaos och saker slutar fungera. I så fall skulle jag vilja ha bevis på det också. Övrigt så tycker jag att om mikroprocessorer idag är så känsliga med matningsspänningen så
de kräver avlastningskondensatorer, varför inte implementera in det i själva mikroprocessorn? Halvledartillverkarna verkar ju få plats man vad som helst i en uC nu för tiden.

Hur som helst! Nu anser jag att min PCB är klar! :tumupp: :D Ni kan ladda ned projektet här. ADC DAC PWM IO.zip
Att routa manuellt är nog bland det viktigaste som finns.
Man routar alltid viktiga och känsliga signaler manuellt.
Man routar alltid matningar och jord manuellt.

Att förlita sig på en autorouter, är som att skuta sig i foten.
Möjligtvis om man använder en riktig autorouter, men då är det prisklasser på ett par hundra k, och inte ens då låter man den få göra allt.
Dessutom kan det ta ett antal dagar att sätta upp alla regler för en autorouter, ibland en vecka eller flera för lite mer avancerade kort.

Personligen så routar jag alltid manuellt, oavsett, och så svårt är det inte, ditt kort routar man väl manuellt på någon timma eller så.

Och nej, varför skulle man vilja ladda ned en fruktansvärt dålig konstruktion?
Jag har både gjort manuellt och automatiskt.
GND, 3.3v och speciella signaler som kräver lite bredare linjer. Dom linjerna drar jag manuellt.
Men signaler som spelar inte så stor roll då det är knappast "högspännings"-ledare så gör jag manuellt.

Mitt kort kan du inte routa manuellt på en timme. Glöm det. Du klarar inte av det.

Det är samma konstruktion som en vanlig STM32 på ett ungefär. Ja, du kanske tycker att det är en dålig konstruktion bara för att det är lite glest. Men du glömmer att det är någon som ska löda ihop detta också.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 18 oktober 2020, 15:53:42 Kör på! Det är ju få saker som är så stimulerande som spökfel på pcb pga dålig design... men du har ju så många olika felkällor så det är ju strunt samma.. och vid eget bruk är ju ens tid gratis!
Man får ju erfarenhet. Jag har ställt in reglerna på automatisk routing att det får inte vara 90-gradare och linjerna ska helst vara horisontella.

Det är lustigt att ni bedömer mitt kort som rent av felaktigt utan att någon har ens laddat ned mitt projekt och granskat. Är så erfarna att ni kan avgöra kvalité på PCB design igenom att titta på en bild lite snabbt? Varför söker ni inte jobb hos Nvidia eller NASA?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

Går det inte att köpa färdiglödda kort från Kina?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av rvl »

Upprepar inte mera det jag skrivit två gånger tidigare...
Om jag tolkar Markering_002.png rätt, så är det fyrlagerskort? Som Tomas säger, tänkte jag inte ladda ned "Inte nerladdad ännu", bara för att bekräfta detta.
Tror att en erfaren designer kan ta fram ett bättre fungerande kort med bara två lager. ...och med fyrlagerskort blir det garanterat flera hästlängder bättre.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

säter skrev: 18 oktober 2020, 15:58:13 Går det inte att köpa färdiglödda kort från Kina?
Jag har tyvärr inte kollat upp om det finns någon sådan återförsäljare. Jag har förväntat mig att det är jag som ska löda lite.
Skriv svar