Seriekoppla elektrolyter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Nerre »

Vad menar du med "fungerat utmärkt"?

Det är ju inte så att en konding specad för 16 V går sönder direkt vid 17 V. Så bara för att inget gått sönder betyder ju inte det att ingen av kondingarna har utsatts för för hög spänning och fått skador.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Andy »

Att jag nämnde det var mest eftersom TS skrev ”: fulbygga en konding med liknande data från det jag har i skrotlådorna” då vet man aldrig om man hittar några som är riktigt lika. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av breflabb »

Nerre skrev: 14 oktober 2020, 17:34:06 Vad menar du med "fungerat utmärkt"?

Det är ju inte så att en konding specad för 16 V går sönder direkt vid 17 V. Så bara för att inget gått sönder betyder ju inte det att ingen av kondingarna har utsatts för för hög spänning och fått skador.
Varför läser inte du hela svaret? utan att klippa o klistra.
Och varför håller sådana nätdelar som är fabriks tillverkade
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Nerre »

Har du verkligen sett fabrikstillverkade grejer där man seriekopplat kondingar utan marginal? Och utan balanseringsmotstånd?

Det är ju inte så att det riskerar att bli 0 respektive 32 V över kondingarna om du seriekopplar 2 stycken 16 V till 32 V matning. Men det kan bli 20 V respektive 12 V. Och 20 V gillar inte kondingar specade för 16 V.

Så för 32 V kanske det kan funka bra att seriekoppla två stycken 25 V-kondingar. Men seriekoppla två stycken 16 V utan att ha balanseringsmotstånd fungerar inte lika bra.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av breflabb »

På dig låter det som att jag hittar på.
Men så här var det när ja själv blev förvånad när jag felsökte på en nätdel ( platt TV )
och jag börjar alltid med att mäta 300V på primären. Satt två lytar lite mindre i format än vad jag är van vid
Trodde att dom är parallellkopplade, men jag får bara runt 150V. Det var lätt fixat, trodde jag.
Det tog ett tag innan polleten trillade ner.
För o svara på din fråga om det om det var balanserat med motstånd mm så kan jag tyvärr
inte uttala mig om, tänkte inte mer på det eftersom jag fick fart på eländet så småningom
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18284
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av 4kTRB »

Ett sätt att se seriekopplade kondensatorer på är impedansen.

Simulerar man kopplingen är det helt ideala kondensatorer.
Om du mäter upp dina kondensatorers impedans vid önskad frekvens så
kan du bättre förutspå hur spänningsfördelningen kommer att bli mellan de båda.
CapSerie.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av breflabb »

:D :tumupp:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev: 14 oktober 2020, 16:22:22 Det misstag man lätt gör är att tro att om man seriekopplar två kondensatorer så hamnar mittpunkten på halva spänningen. Men det gör den bara om det är AC eller om man just kopplar motstånd parallellt med varje kondensator (DÅ skapar man den där spänningsdelaren med motstånden).

Visserligen hamnar den troligen i närheten av halva spänningen, men på grund av små skillnader mellan kondensatorerna blir det inte exakt, vilket då gör att den ena kondensatorn kommer att få mer än halva spänningen över sig.
Skillnaden i spänning beror på toleranser hos kondensatorerna.

Skillnaden kan minskas genom att man parallellkopplar motstånd med låg tolerans över varje kondensator, men det måste såklart anpassas efter spänningsderivatan över kondensatorerna så RC tidskonstanten är korrekt.


För stora kondensatorer kan det krävas så små motstånd att effektförlusterna blir betydande och det blir extrema metoder.
En vanlig glättningskondensator är ett sådant exempel om det inte är små strömmar som skall levereras.


RC nät spänningsdelare används främst vid högfrekventa spänningsdelare, tex oscilloskopprobar eller i multimetrar med hög bandbredd och hög noggrannhet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18284
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av 4kTRB »

Något i den här stilen kanske oftast blir bättre?
CapSerie_000.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, fast kanske med andra värden.

Jag byggde en audio multimeter med en 1M spänningstege och lite småkondingar med en OP som likriktare som fattig student.

Det finns en del som bygger diffprobar till skåp själva och alla som har använt ett skåp har använt kompenseringsjusteringen för att matcha prob med skåp.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18284
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av 4kTRB »

Om C1 och C2 är elektrolyter ska de väl kopplas + mot + eller - mot - om det handlar om växelström utan DC-komponent.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Nerre »

breflabb skrev: 14 oktober 2020, 21:18:08 På dig låter det som att jag hittar på.
Du missförstår mig.
Trodde att dom är parallellkopplade, men jag får bara runt 150V. Det var lätt fixat, trodde jag.
Precis. Runt 150 V. Inte exakt 150 V.

Och det är som sagt var det som är problemet. Jag tvivlar på att kondensatorerna i fråga hade 150 V spänningstålighet.

Jag tror inte de var seriekopplade för att minska spänningen, mer troligt var de seriekopplade för att fel på en av dem (=kortis) inte ska orsaka total kortis. Motstånd brinner ju normalt av när de går sönder, men de flesta typer av kondensatorer går istället i kortslutning.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av peak@svelfo »

Nerre skrev: "mer troligt var de seriekopplade för att fel på en av dem (=kortis) inte ska orsaka total kortis"

Inte en chans att man skulle konstruera en konsumentkrets för att den kan gå sönder och då ha en i reserv (vi talar inte om militära kretsar här).
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Nerre »

Det är inte "en i reserv", det är en konstruktionslösning för att hantera Single Fault Condition.


Kopplar man kondensatorer i serie så kommer det att gå samma uppladdningsström genom dem. Samma ström kommer såklart att ge samma laddning Q i kondensatorerna, eftersom Q=It. Eftersom Q=CU så blir U=Q/C. En kondensator som ligger 10% under nominell kapacitans får alltså mer spänning över sig än en kondensator som ligger på nominell kapacitans. För att inte tala om ifall den ena ligger på +10% och den andra på -10%.

Kondensatorer har ju ofta ganska breda toleranser, så det kan vara stora skillnader mellan två "likadana" kondensatorer.

Om en kondensator dessutom har högre läckström än de andra så kommer den till slut att släppt all sin laddning till de andra.

Just därför är seriekoppling för att klara av spänningen en extremt dålig idé.
Skriv svar