Seriekoppla elektrolyter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ecc83
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 maj 2011, 16:08:46

Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av ecc83 »

Om jag minns rätt så beter sig elektrolytkondensatorer omvänt mot hur man serie eller paralellkopplar motstånd. 2 paralellkopplade 100uF kondingar blir totalt 200uF eftersom att ytan på respektive "pol" blir dubbelt så stor. Men hur blir det med max spänningen. Kan man säga att max spänningen påverkas också och på vilket sätt. Måste få fram en 16uF elektrolyt som tål 550v men de är inte lätt att hitta och de är dyra. Kan jag fulbygga en konding med liknande data från det jag har i skrotlådorna
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av breflabb »

2x32µF/250V
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av JimmyAndersson »

Ecc83:
Du har helt rätt. :)
Och vid parallellkoppling så delar de på spänningen. Så 2st parallellkopplade 32µF/250V ger 64µF/500V.

Egentligen bör man inte göra så för att få upp spänningståligheten och man ska även ha marginal när det gäller spänning, men är det akut och tillfälligt, så visst. :)

Edit: Det finns en tråd som heter Komponentakuten. Skriv en rad där så kanske det löser sig.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Bjaellerud »

Nej Jimmy, 2 parallellkopplade 32 uF 250 blir 64 uF 250 V
Vid seriekoppling däremot dubblas spänningståligheten.
Seriekopplar man så är det en fördel med balanseringsmotstånd på varje lyt.

Roy
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av peak@svelfo »

"Seriekopplar man så är det en fördel med balanseringsmotstånd på varje lyt."

Det tror jag nog är ett krav. Minsta obalans på läckströmmen i de båda "lytarna" så blir spänningen ojämnt fördelad och utan marginal så går först den ena med minst läckström sönder, därmed även den andra. Någon/några megaohm över varje borde räcka.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av JimmyAndersson »

Roy:
Tack att du korrigerade. :tumupp:
Intressant! Jag får fundera en stund på varför spänningståligheten inte dubblas vid parallellkoppling.

Vid seriekoppling tänker jag mig att det blir fler skikt efter varandra. (Nästan som bilbatteri fast i en annan form) Och då kan jag tänka mig att spänningståligheten ökar.
Ligger det något i det? :)
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av peak@svelfo »

Hur skulle spänningståligheten kunna öka vid parallellkoppling? Jämför med att parallellkoppla två batterier, spänningen ökar inte men däremot strömkapaciteten. Samma sak med kondensatorer som du kan se som batterier i dessa tankebanor.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Seriekoppling av två kondensatorer = halva kapacitansen och dubbla spänningståligheten
Parallellkoppling av två kondensatorer = dubbla kapacitansen och samma spänningstålighet.

I teorin...

I praktiken är det en viss tolerans i kapacitans varför den kondensatorn som har lägre kapacitans kommer få en högre spänning över sig.

(laddningen på varje kondensator är densamma, så Q1 = Q2 = Q3 , och då Q= C * U så blir det C1*U1 = C2 *U2 = C3* U3 , där C är respektive kondensators kapacitans och U är spänningen över densamma.

Jag utgått från att effektiv spänningstålighet minskar med MINST dubbla toleransen och då är det på gränsen, speciellt med hänsyn till verkligheten i form av läckströmmar som brukar definiera max spänningstålighet.

För en 550V applikation hade jag seriekopplat 3 st kondensatorer för säkerhets skull.
Det råkar dessutom behövas tre st 48 uF /250V (i teorin) för att få 16uF/600V (80% av 750V) och då råkar närmaste standardvärde vara lämpliga 47 uF/250V...

Edit: vill man lyxa det och få väldigt lång livslängd köper man sk DC link kondensatorer, dvs högspänningsfoliekondensatorer , det är metalliserad plastfolie som inte torkar, inte läcker, inte åldras.
Men 16uF är inget standardvärde. Då får man köpa minst 600VDC och parallellkoppla ihop till rätt värde.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av BJ »

Spänningståligheten är ju samma, för det är
samma avstånd mellan plattorna i den parallell-
kopplade kondensatorn som i var och en, och
samma material.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har inga sådana kondingar du behöver men väl 500V, fast de ska väl in i min förstärkare kan jag tänka .... och de är på 250μF resp 2x100μF.

Sedan ska tilläggas att om man seriekopplar två kondingar blir inte resultatet en konding med halva kapacitansen utan man får räkna lite:

1/C = 1/C1 + 1/C2 där C1 och C2 är de seriekopplade kondingarnas kapacitans och C är resulterande kapacitansen.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av peak@svelfo »

Det är samma formel som för parallellkoppling av motstånd så man kan lägga till hur många termer som helst:

https://faktabanken.nu/motkopp.htm#:~:t ... Ohms%20lag

https://faktabanken.nu/kondensatorer.ht ... densatorns
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av breflabb »

breflabb skrev: 14 oktober 2020, 11:43:17 2x32µF/250V
Citerar mig själv
Jag menade naturligtvis en seriekoppling för att minska storleken på kondningarna
Läser man rubriken så står det serie koppla....
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Nerre »

Det misstag man lätt gör är att tro att om man seriekopplar två kondensatorer så hamnar mittpunkten på halva spänningen. Men det gör den bara om det är AC eller om man just kopplar motstånd parallellt med varje kondensator (DÅ skapar man den där spänningsdelaren med motstånden).

Visserligen hamnar den troligen i närheten av halva spänningen, men på grund av små skillnader mellan kondensatorerna blir det inte exakt, vilket då gör att den ena kondensatorn kommer att få mer än halva spänningen över sig.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av Andy »

För att säkerställa att olikheter mellan seriekopplade kondensatorer inte gör att en av dem får för hög spänning över sig brukar man i ”rörkretsar” koppla ett par motstånd som spänningsdelare.

EDIT fel konfig.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Seriekoppla elektrolyter.

Inlägg av breflabb »

Jag har gjort det själv några gånger o det har fungerat utmärkt.
Sen kan man dra o tänja på allt om man vill in till atomkärnan.
Dessutom så finns det fabrikstillverkade prylar där dom serie kopplar lytar där det är platsbrist
för en stor sådan
Skriv svar