Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Glenn »

brrmek skrev: 12 oktober 2020, 12:03:35 Säkringspkats 7, 8 och 9 är lediga och ligger på varsin fas. Du kunde låta en elektriker montera ett 3fas uttag vid centralen.
Hur vet du det ?

Jag är ingen elektriker men jag tycker inte man kan avgöra om dom ligger på olika faser på dessa bilder.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av ajje »

Nej, det går inte att avgöra från den bilden.

Att det är en treradig central betyder bara att det _kan_ vara trefas.
Att spisen är enfas och avsäkrad 20 A tyder på att hela centralen är enfas.
Väldigt få lägenheter där man har trefas 20 A.
Användarvisningsbild
Alex_
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 oktober 2020, 17:18:40

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Alex_ »

Jag öppnad motor och tog lite bilder om någon annan är nyfiken!
IMG_20201012_141014.jpg
IMG_20201012_140501.jpg
IMG_20201012_140402.jpg
IMG_20201012_140943.jpg
IMG_20201012_134946.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Teknikern »

Kontakta en elektriker som mäter upp om du inte kan göra det själv, finns det 3-fas så blir det mycket billigare och bättre att montera ett 3-fasuttag än att linda om motorn.

Hur tar du då enkelt själv reda på om du har enfas eller 3-fas in i centralen? Skruva bort huvarna på dom tomma platserna och mät mellan 2 av bottenkontakterna med en multimeter, får du inget utslag på multimetern har du bara enfas, får du 400 volt har du 3-fas och det är bottenkontakterna du ska mäta på i säkringsbrunnarna. Att mäta är att veta.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av GFEF »

Glenn

>Jag är ingen elektriker men jag tycker inte man kan avgöra om dom ligger på olika faser på dessa bilder.

Instämmer ....

Vad står det på el-räkningen 1-fas eller 3-fas abonnemang.
Användarvisningsbild
Alex_
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 oktober 2020, 17:18:40

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Alex_ »

Jag tror vi har 1 fas till lägenheten. Men är inte 100. Oavsett vill jag inte anpassa lägenheten efter min maskin allt för mycket eftersom vi sanorlikt kommer flytta flera gånger dom kommande åren.

Jag hade hoppats på att det bara skulle vara att lämna in motorn till ett proffs som tar hand om allt, men efter alla svar verkar det råda så pass delade åsikter om vilken metod som kommer fungera att det känns osäkert att få till en bra lösning utan att byta ut motorn.

Den elektriker som jag har talat med verkade inte vilja ta jobb med motorer och frekvensomriktare.

En möjlig lösning för byte av motorn kanske finns på bild 2?
På bild 2 tycker jag man ser att "rotorn" (?) Är nerpressad på en axel som går ner och driver spindeln.

Med rätt kompetens kanske det skulle vara möjligt att försiktigt lossa rotorn med värme för att sedan koppla in en ny motor till samma axel, som är enklare för mig att driva.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Palle500 »

SeniorLemuren är bla motorlindare. Han som rättade mig att Dahlander endast har en lindning som kopplas olika. Vilket så klar är helt rätt.
Vad säger @SeniorLemuren om att linda om till 1-fas drift?

Annars tycker jag transformator och frekvensomformare, samt att du alltid kör på höga Dahlander varvtalet och styr varvtalet med frekvensomformare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av grym »

http://www.sigbi.se/system/teknik/handb ... sbar-motor

fiunns flera modeller av dhalanderkopplingar

för hög och låg
men även som man har hög med full och låg som ca 1/4 av effekten, annvändes till fläktar förr innan frekvensomformare, passade fläktkurvorna vettigt

i länken ovan nämns 3 hastighets, vilket jag aldrig sett irl

fanns väldigt mycket udda innom elmotorer förr, frekvensomformare sopade bort nästan allt
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av SeniorLemuren »

Palle500 skrev: 12 oktober 2020, 19:23:22 SeniorLemuren är bla motorlindare. Han som rättade mig att Dahlander endast har en lindning som kopplas olika. Vilket så klar är helt rätt.
Vad säger @SeniorLemuren om att linda om till 1-fas drift?

Annars tycker jag transformator och frekvensomformare, samt att du alltid kör på höga Dahlander varvtalet och styr varvtalet med frekvensomformare.
Den bästa lösningen tycker jag är, om du inte har 3 fas indraget, att linda om motorn till en vanlig tvåpolig 230/400 V 3-fas motor och köra med enfas till trefas frekvensomvandlare. Du kan då använda den som 400 V 3-fas om du i framtiden får tillgång till detta.
Användarvisningsbild
Alex_
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 oktober 2020, 17:18:40

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Alex_ »

Tack SeniorLemuren! det låter som en väldig bra lösning. Då kommer jag få möjlighet att köra motorn i olika hastigheter med hjälp av frekvensomvandlaren och även kunna använda snäckväxeln för att få mer vridmoment på laga varvtal. :bravo:
mrfrenzy: Det hade säkert fungerat bra med en trafo som höjer spänningen till 400v men jag tycker det känns lite läskigt att ha en sådan abrovink i m in lägenhet där min familj bor osv...

jag har några fler frågor om ni orkar svara på dom också... :lol:
1. Jag har läst på lite om lagerströmmar, bör jag ta beakta dessa när jag linda om motorn och få keramiska lager insatta med tanke på frekvensomvandlaren? Eller är detta inte aktuellt eftersom lagren sitter så långt under själva lindningarna i min motor?

2.Kan ni rekommendera något företag att vända sig till för detta? Eller finns det kompetens att linda om motorn samt köpa in och installera en frekvensomvandlare här på forumet? Och är det i sådana fall lämpligt att lägger ut en förfrågan i köp och sälj delen av forumet?

3. Jag har läst att en frekvensomvandlare ska sitta på ett visst avstånd från motorn, är detta viktigt eller skulle omvandlaren exempelvis kunna sitta i en plåt/trä-låda vid maskinens bas?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av mrfrenzy »

> mrfrenzy: Det hade säkert fungerat bra med en trafo som höjer spänningen till 400v men jag tycker det känns lite läskigt att ha en sådan abrovink i m in lägenhet där min familj bor osv...

Oavsett om du använder trafo eller lindar om motorn så måste ju frekvensomformaren byggas in i ett jordat apparatskåp med beröringsskydd. Isåfall skulle transformatorn vara i samma skåp.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av GFEF »

>frekvensomvandlare ska sitta på ett visst avstånd från motorn

Minsta möjliga avstånd från motorn.

Skärmande kablar och godkänd skärmande skåp för endast frekvensomvandlare och övriga komponenter som utgående från frekvensomvandlare går via.

Störnings filter på in och ut gång frekvensomvandlare om inte de är dokumenterat inbyggda i frekvensomvandlare .
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av grym »

lagerströmmar ska inte vara något bekymmer, dom är för att strömmar går genom lagren på var sin sida om rotorn, och det har du inte

400v trafo, inga problem, allt i samma jordade plåtlåda

och avståndet på kablar heller inga problem, ha bara en skärmad kabel så slipper man störningar
Användarvisningsbild
Alex_
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 oktober 2020, 17:18:40

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av Alex_ »

uppdatering:
Efter Jag skrev här senast har ett par saker hänt. Det första som hände var att jag försökte få motorn omlindad till 230v vilket visade sig vara svårt. jag ringde runt till alla lindningsverstäder i Stockholm med omnejd men det var ingen som ville åta sig uppdraget.

Efter detta köpte jag en begangnad 230v frekvensare som jag i kväll kopplade in till motorn för att provköra. Motorn kom i gång utan problem men började vibrera och väsnas när den kom upp i varv. vid låga hastigheter gick den tyst och fint men vid högre hastigheter är det starka vibrationer och missljud.

Jag köpte fekvensomriktaren för att prova och har hittills inte satt mig in i manualen, men om det visar sig att den inte går att använda för detta projekt har en annan maskin som kan använd den.

Motorn går mycket tyst och fint när den går på normal trefas så antingen kommer det inte fungera med en 230v frekvensare eller så måste jag experimentera med inställningarna.

Allt gott/
Alex
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Linda om Arboga UM400 motor till 220v?

Inlägg av mrfrenzy »

Har du ställt in rätt motordata?
Med 230V kan du köra motorn på 230/380 = 60,5% av full hastighet vilket motsvarar 30 Hz.
Högre varvtal kan gå till viss del med reducerat moment men det finns inga garantier.

Nu har du frekvensomformaren, komplettera med en transformator så kan du köra full hastighet.
Skriv svar