Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av Pebert »

Hej

Skall montera in en liten dator i en IP67 klassad plastlåda tillsammans med en AC/DC omvandlare.

Denna skall sedan sitta utomhus upp i norra Norge för att samla in temperaturdata via en extern givare som ger 4-20mA.

Detta är första gången denna datorn kommer att monteras utomhus på detta viset, så då vill jag gärna hålla lite koll på klimatet inne i lådan, därav behovet av ytterligare en givare.

Då det är ganska ont om tid så vill jag ha en enhet som fungerar "out of the box", och som är lätt att prata med, helst då via RS232 eller USB.

Någon som kan tipsa om någon enhet? har bara hittat trådlösa grejer, eller saker som kopplas till andra interface (Modbus, 1-wire, SPI, etc)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för dator? Oftast finns ju flera tempgivare på moderkortet kopplad på en i2c-buss.
Testa med speedfan i Windows eller lm-sensors i Linux.

Så länge det är varmare inuti lådan än utanför behöver du inte vara orolig för luftfuktighet, dvs om den förbrukar ström.

Jag hade använt 1wire-utrustning, enkelt, färdigt och pålitligt.
Komplett med fuktighetsmätare: (endast temperatur blir halva priset ungefär)
https://www.m.nu/matinstrument-input-ou ... tighetsnat
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av TomasL »

Glöm inte att sätta in en en tryckutjämnare i lådan
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av Pebert »

är en ARM-baserad dator for fordonsbruk, kör en linux i botten.

Har själv goda erfarenheter av 1-wire, men har inte riktigt tid att implementera det i denna arkitekturen.

så något med rs-232 eller usb som man kan läsa direkt via terminal är att föredra.

//Per
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av Pebert »

TomasL skrev: 21 september 2020, 20:49:39 Glöm inte att sätta in en en tryckutjämnare i lådan
har köpt Goretex tryckutjämnare. har du erfarenhet av likanade saker?

vart på lådan bör jag sätta tryckutjämnaren?

Denna tryckutjämnaren:
https://www.elfa.se/sv/tryckutjaemnings ... p/15015938

denna lådan
https://www.elfa.se/sv/plastlada-230x30 ... p/30064399
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av TomasL »

Nej, jag har aldrig behövt använda dem.
Dock läs instruktionerna noga.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av H.O »

http://www.dogratian.com/products/index ... pe-a-sht10

Fast han säljer bara via EBAY och der kanske inte är aktuellt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av TomasL »

Problemet med sådana sensorer är IP-Kapslingen.
Föreslåt att TS tar kontakt med något mätföretag, till exempelvis Nordtec i götet.
Det finns USB-anslutna loggers och även WiFi loggers
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av H.O »

Nu skulle ju det hela monteras inuti en IP67-klassad låda och sensorn i fråga mäta klimatet inne i sagda låda så IP-klassningen på sensorn i sig borde vara av sekundär betydelse.
Och så var det ju just en sensor för temperatur och luftfuktighet, med ett simpelt gränssnitt, som efterfrågades, inte en logger eller något trådlöst.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av TomasL »

Missuppfattade det.
Nåväl
https://shop.metix.se/produkt/datalogge ... /el-usb-2/

Tror nog att man får acceptera någon form av logger, om man inte vill implementera OW eller liknande.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av AndLi »

Behövs verkligen Ip67?
En "tät" låda ute med tempskillnader har en förnåga att suga till sig fukt och den rekomenderade ventilationen "Förångad fukt inuti lådan har möjlighet att passera ut genom membranet" verkar inte släppa ut den fukt som kondenserat i boxen...

Är lådan isolerad? Sitter skyddad? -40 kyler en del, vad klarar datorn för miljö?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av Jan Almqvist »

Pebert skrev: 21 september 2020, 20:27:33 har bara hittat trådlösa grejer, eller saker som kopplas till andra interface (Modbus, 1-wire, SPI, etc)
Modbus är, namnet till trots, ingen buss utan ett protokoll som kan köras på t.ex. RS232.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av Icecap »

Min erfarenhet av lådor osv i utomhus användning är att fukt KOMMER in i lådorna och att man säkrar elektroniken bäst vid att låta det finnas ett eller fler avrinningshål.

Om ni känner till dessa "DU KÖR FÖR FORT"-skyltar som fanns vid skolor i Stockholm vet ni vad jag talar om.

Jag har kommit till el-skåp i täta lådor som hade ruttnat inifrån vilket gjorde att låset föll ut och 3-fasen spretade ut (hände på Skara slättan).
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av Pebert »

TomasL skrev: 21 september 2020, 22:00:10 Missuppfattade det.
Nåväl
https://shop.metix.se/produkt/datalogge ... /el-usb-2/

Tror nog att man får acceptera någon form av logger, om man inte vill implementera OW eller liknande.
Verkar inte som det går att mäta kontinuerligt med den där. tanken är att den skall sitta pluggad in i datorn, och kunna läsas av var 10:e minut typ.
Jan Almqvist skrev: 22 september 2020, 08:03:34 Modbus är, namnet till trots, ingen buss utan ett protokoll som kan köras på t.ex. RS232.
Blir en buss när man kör den över RS485, som är vanligast att köra det över. :roll:
Icecap skrev: 22 september 2020, 17:14:54 Min erfarenhet av lådor osv i utomhus användning är att fukt KOMMER in i lådorna och att man säkrar elektroniken bäst vid att låta det finnas ett eller fler avrinningshål.
ja, och det är väl delvis min uppfattning också, när jag tidigare jobbade på Ericsson så hade vi utomhusenheter som var IP54 klassade, med ett litet dräneringshål nedåt. Men det var ändå inte ovanligt att det kom in vatten i dessa, när det regnade och vinden stod på så kunde det komma in ganska stora mängder vatten, som sedan hade svårt att komma ut.

Har man en stor låda däremot, där man kan sätta elektroniken 5-10cm ovanför botten så funkar det bra. då gör det inget om det ligger lite vatten i botten på lådan, och det är heller inga problem med dräneringshål där.
AndLi skrev: 22 september 2020, 07:36:46 Behövs verkligen Ip67?
Är lådan isolerad? Sitter skyddad? -40 kyler en del, vad klarar datorn för miljö?
egentligt så hade väl IP54 räckt, men lådan vi redan använde, fast inomhus, var IP67 klassad.

tänkte inte att den behöver isoleras, men vet inte riktigt. Ofta så brukar elektronik trivas bättre i kyla än i värme. Våra hållplatsskyltar som sitter utomhus har vi värme i, men det är mestadels för att det sitter LCD-paneler i som inte är så förtjusta i kyla. Datorn är ändå avsedd för att sitta i en buss, och det blir ganska kallt i en sån med.
specad enligt följande: "Operating temperature:-30 to +70°C, limited functionality -40 to -30°C and +70 to +85°C"
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Temperatur och luftfuktighet via USB eller RS232

Inlägg av Pebert »

Verkar inte gå att hitta något vettigt, för tillfället lutar det åt antingen en USB-I2C adapter, och sedan en lämpligt givare där.

eller att jag helt enkelt tar en arduino nano, och kopplar alla givare till den, och skriver lite mjukvara som kan prata via RS232
Skriv svar