3D-utskrift av pumpmembran.

Allt som rör 3D-skrivare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har råkat skita i de blå kåpet. Har en ShurFlo diafragmapump med 3 kamrar som jag normalt använder till sjövattenpumpning till pentryt. Vid ett tillfälle blev jag tvungen att hitta en snabb lösning för att pumpa Diesel ur en tank. Jo det gick bra.

Nu ett par månader senare behövs den åter som vattenpum så jag demonterade den för att göra ren den invändigt. Det sket sig med musik. Gummit tålde inte Diesel utan alla 3 membranen plus backmembranet hade svullnat så att de inte tätade. Ringde till de som säljer reservdelar och de konstaterade att pumpen är 30 år gammal och inga passande reservdelar finns. Ny pump 1400 spänn erbjöds.

Jag vägrar att kassera en pump som gått felfritt i 30 år med vattenpumpning så jag funderar på om det skulle gå att skriva ut membran i 3D-skrivaren. Någon här som testas lite olika mjuka material, hur svåra är de att skriva ut?
diafragmapump.JPG
membran-2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skriva ut mjuka delar.

Inlägg av AndLi »

Jag fick några prover från 3D verkstan när de var rätt nystartade, det borde vara när vi fortfarande körde på 8200an..
Det gick men den vek sig gärna, och jag vet att jag försökte cadda någon ny del till styrningen för att tighta till utrymmet så att den inte skulle vika sig.

Men mer blev det inte av det, experimenterade inte så mycket med parametrarna, men har något svag minne av att det skikta sig lite, men det kan ju varit mina parametrar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ta du och kontakta Thomas Palm https://palmiga.com/
Han kan slikt! ;-)

Lycka till och tack för positionen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har just caddat en av de 4 membranen. Till de 3 små går det åt 0.5 meter/st av 1.75 mm filament. Det känns lite overkill att köpa en hel spole bara för att testa om det funkar. Är det någon som har lite mindre mängd flexibelt filament att avvara för lite testutskrifter så vore jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av TomasL »

Vilken hårdhet får utskrifterna i dessa material?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33760
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av Glenn »

Finns ju många flexibla material, det jag har skulle nog inte fungera alls till det där, alldeles för hårt.

Tror det är svårt att få nåt 3d-printat alls att hålla där förvisso, men jag bvet inte exakt vad det utsätts för.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har kollat lite om hårdhet. De membran som sitter nu är nog ungefär mjuka som en gummisnodd eller något stelare, kanske ca 25A - 30A på shoreskalan. Det mjukaste filamentet är 80A och troligen för stelt. Kanske man kunde svarva en gjutform i Aluminium och gjuta med Silikon (shore 40A)?

Som pensionär behöver man ju inte räkna arbetstid, annars hade det ju helt klart blivit billigare att köpa en ny pump för 1400 spänn.
shore.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av säter »

Om du gör en form kanske du kan vulka vanligt gummi?
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av tingo »

Jeg har testet utskrift av NinjaTek Cheetah (Shore Hardness = 95A) på en Prusa i3 MK3S med den innebygde profilen "Generic Flex" i PrusaSlicer (versjon 2.2.0) - det funket "ut av boksen". Dette var på en "powder coated" printplate. La til support på et av printene mine, da endret jeg "Print settings – Support material – Contact Z distance" fra 0.1mm til 0.3mm slik at det ble letter å rive bort supportmaterialt etter printing. Cheetah krympet mer enn PLA; på ett av mine print målte jeg at det manglet 0.7mm på et 100mm langt objekt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av hawkan »

Har försökt att få 3d-printade saker vattentäta, helt utan framgång. Iofs PLA.
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av ds77 »

Ninjaflex är mjukare än cheetah, men svårare att skriva ut. Som en kokt spaghetti ungefär, men det fungerade till och med med bowden för mig. Men då fick jag köra väldigt långsamt.

Nu har jag en flex3drive, och det är inga problem.

Men till det här tror jag att det bästa hade varit att fräsa(eller kanske 3d-printa) en gjutform. Men vill du pröva skickar jag gärna några meter Ninjaflex.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av hummel »

Ninjaflex skriver jag i 50 mm/s utan problem.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag är fortfarande inne på att göra en testutskrift med t.ex Ninjaflex eller liknande, men vill inte köpa en hel rulle. Är det någon här som skulle kunna hjälpa mig? Behöver ca 5 - 7 meter för test. Betalar så klart kostnaden + frakten. Det går åt mindre än en meter till membranet men jag antar att det blir många tester innan man hittar rätt teknik och alla måtten blir rätt. Funkar det bra köper jag ju naturligtvis en hel spole, det kommer säkert fler projekt som skall vara mjuka.
Caddad och klar i Fusion360:
membran.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knappas
Inlägg: 148
Blev medlem: 26 november 2008, 16:51:09
Ort: Stockholm

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av Knappas »

Du kanske kan vända på det och skriva en form istället.

Sedan gjuta med silikon eller varför inte Sikaflex 290 (Nåtmassa) som känns som det vore rätt hårdhet på.
Silikon går ju även att få tag på livsmedelsgodkänd om det gäller att pumpa färskvatten, men det kanske är i mjukaste lagret.

Jag har med lyckat resultat gjutit lite silikondelar i ättikbaserad silikon genom att blanda i lite potatismjöl som gör att den genomhärdar mycket snabbare.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: 3D-utskrift av pumpmembran.

Inlägg av hummel »

Antar att du inte kan använda filament som är 2.85 mm diameter vilket jag har. Jag kan skriva ut åt dig i ninjaflex.
Skriv svar