Dimbar LED dyrare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Dimbar LED dyrare?

Inlägg av peak@svelfo »

En LED som diskret komponent är alltid dimbar via den spänning den matas med. Icke dimbara LED-lampor för 230V har inbyggd elektronik för att hålla spänningen över LED-klustret konstant. Därav är de inte dimbara. En dimbar LED-lampa behöver ingen spänningsstabiliserande elektronik, därav borde de vara billigare men det är tvärtom. Någon som kan förklara varför?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Icecap »

"En LED som diskret komponent är alltid dimbar via den spänning den matas med."
Fel! Den är dimbar med STRÖMMEN genom den!

De dimbara har 230Vac till likSTRÖM omvandlare inbyggt. Den får då en ström som passar o spänningen blir vad den blir.

De dimbara har ett annat regleringssätt som beror på den inkommande 230Vac, detta ger mer komplicerat drivning och därmed högre pris.

Men den största delen av det extra de kostar är nog vad man kan mjölka konsumenterna på. Alltså mest extra för funktionen.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av peak@svelfo »

Tack för svar.
Om du matar en LED med en viss spänning så drar den en viss ström och lyser därefter. Därav dimbar!
Om du matar en LED med en viss ström så kommer den ha en viss spänning över sig och lyser därefter. Därav dimbar!

Du skrev: "Men den största delen av det extra de kostar är nog vad man kan mjölka konsumenterna på. Alltså mest extra för funktionen"
Det är precis min känsla och anledningen till mitt inlägg här. En kartell!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, jag sågade isär en trasig LED lampa med en juvelerarsåg förut då jag också ville veta vad som egentligen skiljde mer exakt, tyvärr har jag inga bilder, men det stämmer som IceCap säger. :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Palle500 »

Fel! En LED har en viss spänning som del lyser vid och det är marginella spännings differenser vid olika ljusstyrkor. Där för styr man strömmen genom en LED. Det är mest praktiskt att göra så.
Sen är det även lägre tillverkningsvolym på dimbara LED då bli dom dyrare.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av peak@svelfo »

Mizzarrogh skrev: 8 september 2020, 18:16:03 Japp, jag sågade isär en trasig LED lampa med en juvelerarsåg förut då jag också ville veta vad som egentligen skiljde mer exakt, tyvärr har jag inga bilder, men det stämmer som IceCap säger. :)
På vilket sätt ser du att en itärsågad LED-lampa styrs av ström eller spänning?
Det skulle jag vilja veta!
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av peak@svelfo »

Palle500 skrev: 8 september 2020, 18:19:36 Fel! En LED har en viss spänning som del lyser vid och det är marginella spännings differenser vid olika ljusstyrkor. Där för styr man strömmen genom en LED. Det är mest praktiskt att göra så.
Sen är det även lägre tillverkningsvolym på dimbara LED då bli dom dyrare.
Förutom din särskrivning ""spännings differenser" håller jag med!
Ska du vara konsekvent ska du skriva: "ljus styrkor", "dim bara" samt "tillverknings volym" ...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Palle500 »

Du är rätt otacksam och petimeter lycka till med dina frågor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Mizzarrogh »

LED lampor behöver man pulsdimma externt om man önskar stora förändringar, en till själva lysdioden har väldigt smala parametrar, därför går det inte att tex använda en analog dimmer avsedd för glödlampor rakt av till en LED lampa, normalt sett inte heller om den är dimbar, de flesta LED lampor behöver användas mot en pulsdimmer om de skall fungera. IceCap menade nog att elektroniken i sockeln kan följa en dimmer avsedd för LED lampor.
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 september 2020, 20:11:07, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Mizzarrogh »

En lös lysdiod, tex på ett kretskort man byggt kan man ju däremot dimma något litet genom att tex ändra värdet på barlastresistorn, det är dock för snävt för att vara användbart rakt av i en taklampa eller liknande, denna behöver således pulsdimmas.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av danei »

Nej, en diod kan dimmas med ett väldigt stor strömintervall.

Icecap och Palle har rätt i att spänningen inte är ett lämpligt sätt att dimma en diod. Det är strömmen som ska varieras. Spänningen blir vad den blir och kommer att variera tämligen lite.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Swech »

"Det är precis min känsla och anledningen till mitt inlägg här. En kartell!"
Det är iallafall ett modernt tankesätt.. man går på känsla och bygger på med fler antaganden utifrån den känslan....

Om man skall ge ett allvarligare svar så är det ju så att 230V växelspänning just är en växelspänning.
För att dimra en en traditionell glödlampa så behövde elektroniken för det hitta nollpunkten för spänningen och därifrån bryta spänningen till
lampan under en kort stund innan den slås på igen för fullt. Ju längre tid som spänningen bryts ju mindre ljus.

En ledlampa hatar egentligen den varierande inspänningen och försöker göra om den till en konstant inspänning. En dimmer på inkommande spänning är
något som ledlampan på alla sätt försöker motverka och utjämna vilket innebär att dimningen uteblir.

Det finns flera olika tekniker för att driva ledlampan, men rent generellt är det dyrare och mer komplicerat att då även kunna dimra.

Det som är ännu svårare än att dimra är nog att dels starta karteller, dels hålla dem hemliga och dels få med ALLA tillverkare i dessa hemliga karteller.....

Swech
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Palle500 »

Bra förklarat Swech. Jag slängde ut alla dimmer när jag uppgraderade till LED belysning. Nästa steg för två år sedan var att byta till IKEA trådfri och då får man ju dimmerfunktionen gratis via ZIGBEE styrningen. Som verkar direkt på LED-drivern.
Jo nog är det en kartell och dom brukar träffas på en järnvägsstation i Wales som har ett kort och koncist namn:

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Nerre »

Alla som labbat med elektronik har väl provat att koppla en lysdiod till ett spänningsaggregat eller en annan reglerbar spänning och sett hur det inte går att dimma en LED vettigt genom att ändra spänningen?

Först lyser den knappt, sen lyser den knappt, sen lyser den knappt, sen lyser den fullt, och sen lyser den inte starkare utan börjar ryka...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dimbar LED dyrare?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det är exakt såsom Swec sade.
Skriv svar