En batterifråga.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

En batterifråga.

Inlägg av daspunner »

Tja!

En BT-ljudadapter jag har med inbyggt laddbart batteri har slutat hålla laddningen och jag skulle därför vilja byta batteriet. Jag har fått ut det gamla o det är det jag har på bilden nedan.
IMG_20200826_033451.jpg
Vad är det egentligen jag har framför mej? En liten lion-cell med skyddskrets? Stämmer det?

Var får jag tag i nåt liknande? Har hittat liknande celler i listor som jag fått ta på måtten med de är nog utan skyddskretsen som jag tror att jag vill ha med.

/David
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: En batterifråga.

Inlägg av Icecap »

Jeps, skyddskretsen är det lilla kretskort. Om du får tag på en annan cell är det bara att löda över skyddskretsen.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Funderade också på nåt sånt men då uppstår en frågeställning. Hur vet jag att skyddskretsen är hel? Mäter jag innan skyddskretsen är cellens spänning faktiskt 4.08 volt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

En novisgissning skulle vara att du testar skyddskretsen med labbagget eller 3 seriekopplade 1.5V batterier, vid spänningar över 4.2 V ska den alltså slå av/bryta ?!
daspunner

Inlägg av daspunner »

Hmm är det så den fungerar? Trodde i min enfald att det var åt andra hållet den skyddade, från att dra ut batteriet för mycket alltså.
xxargs

Inlägg av xxargs »

det är åt båda hållen - kretsen hindrar att ladda batteriet till för hög spänning (brukar klippa vid något över 4.20 Volt) och vid urladdning avbryta strömuttaget kring 3.2 Volt - somliga har också strömsensor och kan tillåta något lägre spänning vid större ström.

detta är den andra oberoende skyddet - till detta skall finnas en laddningskrets som slutar att ladda vid 4.2 Volt och inte ladda ur mer än strax under 3.5 Volt mha att elektroniken stänger av sig i tid innan skyddskretsen vid batterier behöver spärra vare sig åt ena eller andra hållet.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Provade att mata skyddskretsen (efter att ha avlägsnat batteriet) med allt ifrån 3.7 till 4.2 volt och mätte på ut-sidan men fick ingen spänning ut alls. Gör jag nåt galet här eller är skyddskretsen paj? Behövs nån last kanske?
daspunner

Inlägg av daspunner »

Vad är det officiella namnet på en sån skyddskrets som avhandlats här i tråden? Gärna det engelska och det svenska hade varit bra.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Den låter paj. Vid 4.08V som originalcellen hade, ska den ge utspänning. Cellen i sig är sannolikt ok - "döda" celler brukar vara svällda och/eller ha för låg spänning.
Edit: du kan ju skaffa något i den här stilen:
Googla "1s BMS" så hittar du massor.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Perfekt! Tack!
Skriv svar