Placering av fläkt för kylfläns

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av cazz »

Har sökt lite och det verkar vara delade meningar om fläkten ska blåsa på eller blåsa från en kylfläns.
En del säger även beroende vad kylflänsen sitter på.

Så vilket är det?
Jag tänkte kyla ner en Arduino Nano med kylfläns och fläkt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av danei »

Det beror ju på en hel del saker runt omkring. Men det blir med laminärt flöde närman suger luft. Det vill man inte ha när man kyler.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av limpan4all »

Jag har labbat lite i ämnet, oavsett hur jag gjorde rent mekaniskt så fick jag alltid bättre kylning vid blåsande kylfläkt.
Sedan om man har andra sekundära önskemål med sin fläkt så kan det ju bli annorlunda dock.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av prototypen »

Sedan vill värme uppåt, så blåser man nedåt så motverkar termiken fläkten.

Protte
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av Bjaellerud »

Kanske inte riktigt med trådens ämne att göra.
Jag labbade en gång med kylflänsen färg.
Det finns ju aluminiumblanka och svarta kylflänsar.
Så frågan uppstod huruvida det svarta har betydelse.
Jag monterade lika motstånd på en blank och en svart kylare.
Dvs med samma tillförd effekt kunde jag sen mäta temperaturen på resp. kylfläns. Ingen fläkt i experimentet.
Jag kunde notera att den svarta kylde c:a 10% bättre vid alla temperaturer, i området 35 - 80 C.
Visst inte riktigt vetenskapligt, men ändå nära praktiskt användning av kylflänsar, och ändå en tydlig indikation på att svart är bättre.

Ser vi på exvis CPU kylare så blåser de på kylaren.
För övrigt bör det ha betydelse hur apparaten i övrigt är uppbyggd.
Ofta vill man ju att fläktluften skall ventilera hela apparathöljet, med ingående kretskort.

Roy
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av Elman »

Kylfläns en skall placeras i flödet .
det är lättare få ett riktat tryckande flöde än att suga från en viss riktning ... Man vill blåsa ut den varma luften överst i kapslingar eftersom värmen stiger..

Har några apparat skåp på jobbet för man satt Tillluftkanal in i överkant med ren filtrerad luft och utblåshål i botten
Resultatet är att tempen blir nästan lika hög.. . det blir en låsning av värmenenergin som blir kvar i apparstskåpet så ganska meningslös åtgärd för hålla ner tempen på komponemterna

medan. Nästa skåp med tillluft i botten och utblås i toppen är tempen i hela skåpet knappt märkbart högre än tempen på tillluft och all värmen försvinner ut..
vi pratar flera omriktare i kW klassen

Luften tar alltid lättaste vägen. Och värmen stiger
omriktarnas interna kylfläktar cirkulerar bara luften internt 🙄när man försöker motverka fysik lagarna ...
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av YD1150 »

Låter man fläkten suga in kallluft så får fläktmotorn kylning också. Bra för livslängden.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av cazz »

Kanske sätta fläkten på sidan och inte uppåt.
Då kan ju värmen sticka utan att något i vägen och kylflänsen får kallluft?
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av mAVRick »

cazz skrev: 29 augusti 2020, 22:18:18 Jag tänkte kyla ner en Arduino Nano med kylfläns och fläkt.
Finns det någon anledning bakom det? Normalt brukar det inte behövas någon kylning till Arduino.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av cazz »

Ska erkänn har ingen aning.
Ville bara minimera risken att det blir problem.
Jag skippade fläkten men den har en kylfläns på sig nu.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av Mindmapper »

cazz skrev: 30 augusti 2020, 12:23:36 Kanske sätta fläkten på sidan och inte uppåt.
Då kan ju värmen sticka utan att något i vägen och kylflänsen får kallluft?
Det viktiga är hur du monterar kylflänsen. För bästa kylning så monterar man kylfänsen vertikalt. Riktad så att vingarna också är orienterade vertikalt. Luftflödet får då störst möjlighet att cirkulera så att dess naturliga termik inte störs. Luftvägarna ska vara fria så att inte cirkulationen störs. Detta kräver ju att kylflänsen är monterad utanför lådan med elektroniken. Hellre lite större kylfläns än en fläkt. En fläkt är ju en otillförlitlig komponent med en stor del mekanik. Jämför mtbfvid enbart kylfläns eller kylfläns med fläkt.

Är kylflänsen instängd i en låda så behöver du ofta filter och en större mekanisk insatts än vid att bara ha en yttre kylfläns. Montera så att man följer och inte motverkar de termiska lagarna.
Enbart kylfäns är att föredra om det, om det går att undvika fläkt. I fallet Arduino känns det som en dålig lösning att blanda in en fläkt. Vad har du för skäl som motiverar en fläkt i stället för en fläktlös?

Citat från Papst. https://ebmpapst.se/sv/produkter/Teknik ... arametrar/
" För en konstruktör är det viktigt at ta hänsyn till hur luftflödet skall gå genom en konstruktion. Det är alltid en fördel att ventilera nedifrån och upp och på så sätt ta hjälp av självkonvektionen. Man skall alltid sträva efter att inlopps- och utloppsarean är lika stor. Oftast är det fördel att placera fläkten på den s k “kalla sidan” av en konstruktion och trycka in luften. På detta sätt uppnås en turbulent strömning i konstruktionen som kyler effektivare än vid en laminär strömning. En fördel är också att det uppstår ett övertryck som gör att damm och smuts inte sugs in i konstruktionen. Dessutom får fläktarna en längre livslängd då de kyls av den egna luftströmmen. Viktigt att tänka på är dock av den turbulenta strömningen ibland kan ge upphov till ojämn kylning. En annan fördel med at placera fläkten på sugsidan är att en laminär strömning ger lägre ljudnivå för systemet."
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av cazz »

Har inget svar på fördelen att ha fläkt eller inte mer än min CNC maskin som också kör på Arduino kör både med fläkt och kylfläns.
Har fått beställa lite kylflänsar 11x11x5 som jag kommer förminska lite då risken finns att de går emot en del stift.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av Findecanor »

Ett par saker om kylning jag snappat upp:
* Fläktar med vätskelager håller inte lika länge om de monteras horisontellt. (så de blåser vertikalt)
* Fläkten bör helst monteras bara ett litet avstånd från kylflänsen så att man inte förlorar kyleffekt nära fläktens nav, men inte så långt ifrån att man förlorar tryck.

Jag har hört sägas att med sugande kylning av ett kretskort så skulle det vara större risk att det blir fickor av luft som sitter still, jämfört med blåsande fläktar.
mAVRick skrev: 30 augusti 2020, 12:40:05
cazz skrev: 29 augusti 2020, 22:18:18 Jag tänkte kyla ner en Arduino Nano med kylfläns och fläkt.
Finns det någon anledning bakom det? Normalt brukar det inte behövas någon kylning till Arduino.
Har diskuterat footprints till AVR (som sitter i Arduino). En del footprints har koppar under chippet med vias till andra sidan för att kunna kyla den något, men även det ska vara överflödigt.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av limpan4all »

Ingen kylning är någonsin onödig men kanske inte alltid nödvändig...
Man måste alltid räkna på HUR nödvändig kylning är.
10grader C skillnad ger ungefär en fördubbling eller halvering av livslängden på en komponent, allt annat lika.
Med den kunskapen så inser man att räkna på kylning är en rätt så prioriterad del av konstruktionsarbetet.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Placering av fläkt för kylfläns

Inlägg av Nerre »

Findecanor skrev: 31 augusti 2020, 00:09:02 Jag har hört sägas att med sugande kylning av ett kretskort så skulle det vara större risk att det blir fickor av luft som sitter still, jämfört med blåsande fläktar.
Det beror väl på att det blir laminärt flöde (som Danei påpekade tidigt i tråden).

För att få mesta värmeöverföring vill man ha turbulent flöde (så att så många luftmolekyler som möjligt kommer i kontakt med kylflänsarna).

Med laminärt flöde är det bara luften närmast kylflänsarna som kommer ta med sig nån värme, resten av luften i princip bara passerar.

Även passiv kylning ger väl till största delen laminärt flöde?
Skriv svar