Mina pA

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

All lågspänd AC-matning är nu dragen.

Nästa steg, högspänd AC-matning (sekundärt).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är den högspända sekundära AC (HV-AC) dragen för den första enheten.

4 enheter kvar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu dragit HV-AC (röd-svart-röd) till båda mina RIAA-steg (KRA).

Blev bra tycker jag.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 december 2019, 19:34:42, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Tycker det ser bra ut!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för att du är så snäll och trevlig opampen.

God Jul på dig!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mina pA

Inlägg av opampen »

Tack! Det är alltid ett nöje att följa det!

God Jul Roger!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

LVAC och HVAC är nu avklarat för samtliga 6st pA jag håller på och producerar.

Nästa steg är HVDC och då iform av diverse byglingar på lilla gulliga EB91 som egentligen är en RF dubbel-diod med indirekt glöd (maxström: 9mA enligt spec), sen skall röret också få glödström via galvaniskt isolerad LVAC och 12 Ohm i serie.

Jag kommer göra dessa moment samtidigt, en del för att vissa sockelben behöver accessas två gånger varvid ihopnajjande av flerkardelig kabel är bäst.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Första enheten klar.

Fyra kvar.

Steget efter detta HVDC-steg är HVDC-filtrering medels två lytar med ett motstånd emellan, vid små strömmar filtrerar denna koppling mycket bra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med att bygga HVDC till alla mina pA.

Två av dom har redan HVDC och nu har jag byggt ihop kablar och klippt till motståndsben för att passa tre byggen till.

Kablarna är lite speciella att trockla ihop för de behöver sitta i en kedja på ett speciellt sätt, pol tre i miniatyrsockeln för EB91 skall till exempel både gå till 1:an, 5:an och heater, gäller då att najja riktigt.

Under denna strapats har jag sedan lärt känna min fantastiska CK 95001 skaltång för ett tag gick det inte alls bra och jag trodde då tom att det var nåt fel på tången för jag blev till exempel tvungen att hålla emot med plattång på andra sidan de ynka 4cm långa flerkardeliga kablarna.

Men sen avvek jag plötsligt från rutinerna och råkade klämma FÖRSIKTIGT på tången och voila, där satt metoden!

Märkligt hur ett mer våldsamt kläm-sätt "förstörde" tången.

Fast nu vet jag och är ännu mer än tidigare glad över min skaltång, har annars inte haft nån skaltång sen för bara ett år sedan eller nåt, brukade fram till skaltången skala med bakvänd sidavbitare men då dessa oftast var fasade så gick inte det så bra, innan dess skalade jag mest med kniv, gick ju men hur kul/smidigt var det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar med HVDC vad gäller mina pA.

Nästa steg kommer bli HVDC-filter ("pi-filter" med motstånd istället för spole).

KRA ska ha 15k, alla övriga ska ha 4k7.

Detta för att KRA (RIAA Amplifier) nyttjar ECC83 medans alla andra nyttjar ECC82 som drar lite mer ström.

Därefter kommer jag bygga 4st PCB modell KHD (Headphones Device) som en god vän vid namn Magnus_K caddat och låtit producerat åt mig, KHD genererar likriktad och stabbad glöd och i fallet KHA (Headphones Amplifier) även supply för utgångs-emitterföljaren.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag på självaste Påskafton har jag fått monterat HVDC-filtret i ett av mina pA (KRA dvs RIAA Amplifier).

Lite slarvigt kan man kalla det för ett pi-filter men jag nyttjar inte spole utan motstånd.

Det är en mycket effektiv filtrering som dock bara kan användas vid låg ström.

Men ett RIAA som mitt slukar mindre än 2mA så 15k som "pi-motstånd" innebär ett tapp på bara 30V.

Sen kör jag 33uF och vid 100Hz rippel är reaktansen bara 48 Ohm vilket ger en rippeldämpning på 48/15k=70dB.

Det finns alltså inget rippel kvar :)

Min upplevelse är att jag mest har brus, förmodligen pga att EB brusar extra mycket men vem fasen bryr sig om brus :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina pA

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommer frångå en av mina principer när det gäller rör-byggen.

Jag har bestämt mig för att ta fram ett kombikort för samtliga mina fyra olika pA-konstruktioner.

Detta trots att jag avskyr Microsoft's slogan för W8 dvs "Everything at once :)

Men det är ingen lek att bygga i luften, det är kul men blir liksom olika varje gång och är man lite pedant...

Så jag försöker nu se över mina alla pA och hur jag kan skapa ett ett kort där jag kan bygga vilken variant jag vill sedan genom att till exempel inte montera vissa komponenter eller bygla ibland, jag håller på att titta på det.

Tanken från början kom av att dom är ganska lika, till exempel ser likriktarrörets inkoppling mer eller mindre likadant ut för alla enheter.

Ingångsröret är sedan också ganska lika biaserat även om jag ju kör två helt olika rör vad beträffar KHA/KLA/KCA (ECC82) och KRA (ECC83).

Kan bli kul att att skapa en layout där komponenterna har bestämda platser och där man helt enkelt skippar vissa bara.

Dock kan det dels bli svårt att få fatt i rörsymboler till Eagle dels har jag ett ganska rejält lager med rörsocklar som är för chassi (dvs lödöron).

Så det blir att "köpa om" där.

Men jag känner att det kan bli roligt med ett kombi-kort, dock har jag tänkt köra standard "halvt EU" och det får inte plats i nuvarande plyfa-chassin men jag planerar nyttja smalare sidostycken så det kommer inte bli några problem.

Dessutom är nu min plan att ta mina tre olika BYGGDA KRA-chassin till nån som, till skillnad från mig, kan design och låta dom fixa den biten.

Jag har inte så mycket pengar men nån slags liten prototyp-batch kan jag nog ha råd med.

Alla dessa enheter (utom KCA) har jag nämligen utvecklat färdigt (det elektriska funkar kalas) så det är bara korkat att tro man själv kan få fram ett chassi som säljer, eller hur?

MVH/Roger
Skriv svar