Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

I mars kommer dom stänga av fasta telefon-nätet här där jag bor. Det innebär att jag kommer förlora mitt ADSL så jag letar lösningar på detta då jag behöver internet för att kunna jobba och även spela(jag spelar online FPS-spel så det går inte att ha höga ping-tider). Jag har pratat med både kommun och dom som bygger ut/planerar 5G och fiber-nätet och det finns ingen lösning för 5G eller fiber i detta område på flera år.
Jag har i princip ingen mobiltäckning i och runt huset, jag har ett berg bredvid huset och om jag går ca 50 meter ner emot stranden så får jag ganska bra 3G-mobiltäckning. Det går att få 3G eller 4G korta stunder vissa dagar i och i närheten av huset också, men inget som det går att använda i praktiken, vissa dagar är det helt omöjligt. Det är lika för alla som hälsar på. Att det verkar vara "skugga" just hos mig är ganska tydligt eftersom grannar ca 150meter bort har viss mottagning även om det är en granne som har precis samma problem som mig.
Jag lånade en trådlös router(eller vad det nu kallas) på en firma som sa att den skulle gå överallt. Den fungerade litegrann men inte i närheten av användbart oavsett var jag satte den, dock hade den bara antenner på "lådan" och inget externt.

Det bästa vi lyckats med är att använda en mobiltelefon som router upphissad ca 6 meter i ett hörn ute på altanen och dela Wi-Fi från den, då gick det till och med stundtals att titta på Youtube, jag tror inte att det hade gått bra att spela med dock för Bredbandskollen visade ca 300ms vilket är en evighet i många spel.

Har någon något förslag? Gärna specifika produkter som jag kan beställa och testa. Jag ser ingen annan lösning än att flytta i mars om jag inte har en lösning då, i alla fall tills det fungerar med 5G eller liknande.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av mrfrenzy »

Skaffa kontantkort från Telia, Tele2 och Tre. Sätt i en modern telefon med 4G.
Klättra upp så högt som möjligt och testa vilket kort du får bäst hastighet och lägst pingtid med.

Köp en 4G router av bra kvalitet med antennanslutning från den operatören, skaffa riktantenner och montera så högt som möjligt. Använd kortaste möjliga antennkabel, sätt gärna routern på vinden eller i en plastlåda på masten.

Du kan även testa att beställa en router med antenn från NET1, dom har 14 dagars öppet köp.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av prototypen »

Mr Frenzy tror på vertikal kommunikation.
Men om du provar horisontellt ner mot stranden, 50 m nätverkskabel är ju inget, kanske 100 meter bort är bättre.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av mrfrenzy »

Kan man få tillstånd från markägaren att smyga upp en router i ett träd vid stranden och på något sätt få dit kabel är det absolut en bra lösning.
Ett annat alternativ är att sätta en wifi-länk till grannen som redan har bra 3G-signal, dela på ett abonnemang med honom.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Bra tips, tackar så mycket :)
Ska kolla lite på dessa lösningar, återkommer i tråden med vad jag testar och vad resultatet blir :)
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av malman »

Finns det någon hög punkt inom line of sight så kanske man kan flyga upp en lämplig radio där, 3g 4g, och Sedan köra ett wifihopp sista biten hem.. har 2st ubiquiti nanobeam i ett hopp på någon km med god ping och throuput. Men dessa skall kunna räcka 15km åtminstone.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag lånat en 4G router att testa med, Huawei b525s-23a. Den har två SMA-kontakter för extern antenn.
Hur är det nu om jag vill skaffa en extern antenn, måste det vara en Huawei som är anpassad för just denna router eller är 4G utomhus-antenn något som är standard så det funkar med vilken som helst? T.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... dbi-p30144
Finns ju riktade också på högre dBi, men då ska man ju veta vilket håll man ska rikta också :humm:

Har provat routern ståendes i ett fönster med mitt Halebop kontantkort(Telias nät) och det blir mycket bättre signal än om SIM-kortet sitter i telefonen, dock indikerar den låg signal och på bredbanskollen får jag ca 2-6 Mbit/sek vid olika mätningar. Ser ju ändå lovande ut, om man slänger upp en extern antenn på huset så hamnar den ca 4 meter högre och utomhus ovanför taket, det kan ju ev. räcka.

När jag kollar täckningskartor så ser det ut såhär hos mig(Skala 0-3):
Tre - Ingen täckning (0)
Telenor - Bas (1)
Tele2 - Bas (1)
Telia - God (2)
Net1 - God-Mycket god (2-3)

Lådan som jag "lånade i första inlägget" var Tele2 och den gick ju inte så bra.
Net1 verkar ju ganska lovande men dom verkar ha lite långsammare nät.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av mrfrenzy »

Hmm, Det kan ju bli något bättre hos Telia med en riktantenn på taket, men jag skulle tro att när det är så dåligt utan så är Net1 bättre alternativ.

Du kan ju alltid prova att tejpa fast routern på en pinne och hålla upp ovanför skorstenen. (skojar inte, har gjort liknande mätningar :))
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Palle500 »

Den antennen du länkar till är en riktantenn, vilket är ett måste med så dålig mottagning.
Bäst är två st av dessa MIO-antenner (en monterad vertikalt och den andra horisontellt). Och så kort kabel som möjligt gäller, inga skarvar osv... ev kan +-45 graders montering fungera.
https://www.dustin.se/product/501062286 ... al-antenna
Sen är denna 4G "router" den bästa enligt mig som har provat allt och äntligen fått dräglig bredbandsmottagning. Du kan låsa den på rätt mast genom att ange vilka frekvensband den skall ta emot på. Även se avståndet till masten. fritz box 6890 lte
https://www.dustin.se/product/501118049 ... x-6890-lte
Läs mer här i olika trådar
http://www.mobilabredband.se/forum/view ... hp?id=7407
Bazsy
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 maj 2020, 20:00:41

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Bazsy »

Bästa lösningen tror jag med är riktantenn. Ett rör du fäster på skorstenen eller 10m hög "stolpe" på marken (tänker på sådant de använder för vindmätare som måste ju stå 10m högt, behöver inte vara dyrt) och så lågförlustkabel för antennen. (så kan du dra 10m upp och 10m till huset och 20m funkar med dessa utan problem). Sedan kopplar du till kabeln i en 4G router inomhus.

Best vore om du hade någon bekant som har signalmätare (för att rikta antennen rätt) och verktyg att göra termineringen av kabeln. Någon som jobbar åt Telia, Tele2 mm. kanske?

Inom några år har man ju även SpaceX Starlink med allt man kan önska (de kör beta tester just nu och höga breddgrader får bra täckning först).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av mrfrenzy »

Dra inte 10m antennkabel. Sätt routern i masten eller på vinden och dra nätverkskabel in istället.
Ju kortare antennkabel desto bättre.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av breflabb »

Är denna antenn något att ha ? Jag har en Huawei B525S-23a som visar bara två staplar av fem.
Ibland blir det bara en stapel. Har inte ork att hålla på med yttre antenner.Det som förvirrar mig mest är
att jag har bara en kilometer till masten som är lite skymd av en liten kulle.

https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... dbi-p30064
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Xyzzy »

Har du vägarna förbi Uppsala kan du låna de riktantenner jag använde innan vi fick fiber.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av danei »

Varför benämner ni enheten router? Det finns ingen som helst anledning att flytta ut en router.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av mrfrenzy »

De 4G-modem av bra kvalitet som har antennanslutning är oftast ihopbyggda med en apparat som agerar dhcp-server, dns-server och routar trafik mellan det interna nätverket och Internet.
Det brukar helt enkelt kallas "4G-router".
Ju närmare antennen den kan sitta desto lägre kabelförluster. Antenner med inbyggd förstärkare har jag inte sett annars hade det varit ett (dyrare) alternativ.
Skriv svar