Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fungerar en kondensator på ett 15kW gårdsvindkraftve

Inlägg av TomasL »

Oavsett, är verket nätanslutet, så behövs inga kondingar.
De behövs enbart för att starta upp verket om nätanslutning saknas.
Problemet med verk baserade på asynkronmotorer är att man måste hålla koll på varvtalet, det får inte bli för högt, för då kollapsar magnetfältet och turbinen börjar rusa, med resultat att den kan haverera.

Använda asynkronmotorer är egentligen en synnerligen dålig lösning, men billig.
Vind
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 april 2011, 07:26:52

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av Vind »

Hej
Nu när mina trådar blivit ihopslagna får jag börja om att ställa frågorna för att försöka få svar på samtliga.
Skall börja att svara på frågor från er som gjort inlägg samt tacka för bra och konstruktiva inlägg.

TomasL:
Verket är nätanslutet och fungerar inte utan denna anslutningen. Det sitter att relä som känner av nätet och slår av verket när nätet försvinner.
Det finns pulsgivare på både generator och rotorn som stänger ner verket om varvtalet blir för högt.
Följdfråga:
- Om nu kondensatorn bara behövs vid start utan nätanslutning och verket aldrig kan köras utan nätanslutning, vad gör den då där?
Kan det vara som Bo.Siltberg skriver att det är en "fasvinkelkompenseringskondensator som används för att käka upp reaktiv effekt för att sänka fasströmmen vid motordrift"?

prototypen:
Verket sitter monterat på en 30m hög gammal kraftledningsstolpe. Rotorn är ca 10,5m i diameter.
Verket är av fabrikatet JBA från Örebro. De har som alla andra slutat med dessa typer av verk och ingen service finns att få tag på.

YD1150:
Avseende säkerhetsfunktion i en kondensator så tror jag att det är den som löst ut i min kondensator när toppen har "bullat up".
Följdfråga:
- Kan det vara ett korrekt antagande från min sida?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av YD1150 »

Det är högt sannolikt att kondensatorn är fel då den är "bullig", ser inte frisk ut.
Den säkerhetsfunktionen kan ha gjort att den inte har sagt pang och innanmätet flugit ut.
Vind
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 april 2011, 07:26:52

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av Vind »

Summering av frågeställningarna:

1A. Hur kontrollmäter man en kondensator av denna typen?
Har besvarats.

2A. Var kan man köpa en ny (Har letat på nätet utan bra resultat)?
Om man går för tre stycken i stället för en så verkar det vara lättare att hitta sådana.
Här skulle jag behöva lite fler tips.

3A. Om man inte får tag på en med exakt samma värden, vad kan man ersätta med (Vilka värden är viktiga att bibehålla och vilka kan man "öka")?
Här har jag fått lite olika svar avseende kapacitans kan någon reda ut detta? Vad gäller ström så är det 400 volt i D-koppling som verkar gälla.
Bifogar en bild på ett alternativ jag hittat på nätet (tre av dessa som ersättning). Skall man gå för uF45 eller uF50 eller högre?
CBB60 45.jpg
Från andra tråden
1B. Vad har kondensatorn för funktion?
Här tror jag att vi lutar åt att det är en "fasvinkelkompenseringskondensator". Kan det stämma?
Hur viktig är då den för driften av verket och vad händer om den inte fungerar, vilka fel kan då uppstå?

2B. När skall den vara inkopplad mot generatorn/motorn?
Ej ännu berört i tråden.

3B. Hur länge skall den vara inkopplad?
Ej ännu berört i tråden.

4B. Hur dimensioneras en sådan kondensator?
Här tror jag att tråden besvarat detta ur ett startkondensators perspektiv. Är det någon skillnad om det nu skulle visa sig vara en fasvinkelkompenseringskondensator?

//Vind
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av GastonDeVille »

En fundering, vad är grundorsaken till att just kondensatorn är misstänkt felaktig? Står vindkraftverket helt still eller ger det "fel effekt.." eller så har jag missat nånting :humm:
Vind
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 april 2011, 07:26:52

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av Vind »

Här kommer lite miljöbilder på vindkraftverket.
IMG_3438.JPG
Så här vill man att det skall se ut...

Som en del poängterat så finns det en hel del som inte är hundra på dessa verk och det behövs en hel del underhåll.
Har därför gjort en konstruktion på tornet så det går att fälla ner vid större reparationer.
IMG_1368.JPG
Inte så här...

I andra ändan av vajern står en lastbil med vinch.

Hoppas att dessa bilder ger inspiration till fortsatta bra inlägg i denna tråden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vind
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 april 2011, 07:26:52

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av Vind »

Grundorsaken till att kondensatorn misstänks vara felaktig är att den har "Bullatup" i toppen. Tidigare var helt plan i toppen.
Detta upptäcktes vid översyn vid driftstopp pga ett lagerhaveri. Vet med andra ord inte exakt hur länge denna har sett ut på detta viset eller hur det kan ha påverkat driften.
Det är lite därför jag börjat med denna tråden. I syfte att lära mig dess funktion och vad den bidrar med samt hur jag i framtiden skall kunna se när det är några fel på den.
Vind
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 april 2011, 07:26:52

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av Vind »

Om man tittar i PLC programmet avseende kondensatorn så finns det bara en rad/rung som hanterar Q0010 vilket är utgången som styr kontaktorn till inkoppling/urkoppling av kondensatorn.
Rung 29 Kondensator.JPG
Q0000 är inkoppling/urkoppling av generatorn, styrs via pulsgivare som räknar varv på generatorn.
Så om jag fattat rätt så kopplas kondensatorn in 10sec (TIM = 100-ms Timer) efter det att generatorn kopplats in och kopplas ur 10sec efter det att generatorn har kopplats ur.

Hoppas att detta kan hjälpa i diskussionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av danei »

Det är högs sannolikt faskompenseringskondensatorer. De är inte vitala för funktionen. Syftet är att minska den reaktiva strömmen i nätet, för att minska förluster.

Dimensionerings mässigt så är en större spänningstålighet bara bra. Välj något med samma eller högre spänning.

Kapacitansen bör vara samma. Men toleransen på dessa är stor. Välj något i närheten av samma värde.

Motorkondensatorer är klarar 50Hz vid märkspänning. Så stömtåligheten är inget man behöver titta på om man använder motorkondensatorer. Vilket jag förutsätter är det enklaste i det här fallet.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av prototypen »

Jag är inte så säker på att motorkondensator är rätt, de har ju en induktans/lindning i serie som begränsar strömmen.
En ren faskompenseringskondensator sitter direkt tvärs nätspänningen.
Faskompenseringskondensator är ju inte något unikt, i varje äldre lysrör så sitter det en.

I det här fallet tror jag inte värdet har någon större betydelse.

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av danei »

Spännings märkningen på en motorkondensator är vad den klarar över sig vid 50Hz. Det är inget problem att använda sådanna.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av JohnGalt »

2A:

tme.eu har iaf liknande kondensator från Ducati (1080 i st f 2080 verkar vara 400V i st f 415V).
Vad som skiljer serie 46 och 47 vet jag inte.
https://www.tme.eu/se/details/416.46.10 ... 416461080/
Jag tror att det kan vara en del bra läsning här:
https://www.tme.eu/Document/4b2d55b10a1 ... ta-eng.pdf

Om man släpper det fina märket Ducati så finns den här från Kemet som verkar uppfylla kraven, vad jag kan se:
https://www.tme.eu/se/details/c9ts5md54 ... rer/kemet/

tme brukar ha bra priser på sådant här.
Tror inte att det är en bra idé att börja klabba med separata motorkondensatorer om man inte behöver.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av Bo.Siltberg »

Vind skrev:1B. Vad har kondensatorn för funktion?
Här tror jag att vi lutar åt att det är en "fasvinkelkompenseringskondensator". Kan det stämma?
Hur viktig är då den för driften av verket och vad händer om den inte fungerar, vilka fel kan då uppstå?
Av ditt första inlägg tolkade jag det som att du hade en motor som du tänkt använda som generator. Därav min gissning att det var en fasvinkelkompenseringskondensator då den har en rimligt värde för det. Men den kanske även fungerar för att magnetisera statorn vid generatordrift. Troligen behövs de för att synka in generatorn mot nätet innan inkoppling sker mot nätet. Detta är något du behöver ha koll på, annars blir inte nätägaren glad. De ska väl godkänna installationen.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av GFEF »

Bo.Siltberg

>Troligen behövs de för att synka in generatorn mot nätet innan inkoppling sker mot nätet.

Det är en "trefas asynkronmotor som generator" går inte synkront med el-nätet.

Om tar bort fas vinkel kompenserings kondensatorn ger detta ökad förbrukning av reaktiv effekt från el-nätet.

Kan troligen mätas upp som mindre effekt till el-nät ???

>Tror inte att det är en bra idé att börja klabba med separata motorkondensatorer om man inte behöver.

Minsta förändring är att byta faskompenseringskondensatorer.....

Att ta bort dessa medför krav på ändrade ström inställningar.

Har varit i närheten provdrift av fläkt anläggning med 250kW motor.

Motorskyddet var inställt enligt märkplåt men två motorer i följd brann upp.....

Innan någon tänkte till vad faskompenseringskondensatorer monterad direkt vid motorn gav förändring av tillåten ström......

Att byta ut en burk med 3 D-kopplade faskompenseringskondensatorer mot 3 lösa kondensatorer rekommenderade för faskompensering bruk.

Är säkert det som fodrar minsta ändringar.

Har aldrig sett "trefas asynkronmotor som generator"...
Vid faskompensering asynkronmotorer brukar kondensatorer kopplas mellan motorskydd och motor via säkringar.

Varför det används en kontaktor som kopplar in och ur kondensatoren ???
Senast redigerad av GFEF 13 juli 2020, 14:17:35, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Generatorkondensator gårdsvindkraftverk 15kW

Inlägg av danei »

Nu är du ute och cyklar Bo. Vind har ju till och med förklarat inkopplingslogiken tidigare. Det har inte med något sådant att göra alls.
Skriv svar