Trådlös trädgårdstelefon

Berätta om dina pågående projekt.
offgrid
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juni 2020, 10:38:55

Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av offgrid »

Varför kan jag ej driva basstationen till trädgårdtelefonen med bilbatteri.
Medföljande omformare från 230volt ac till ( 6,5volt ) dc fungerar.
Omformaren märkt input 230vac 50-60Hz 65ma och output 6,5vdc 300ma.
Vid kontrollmätning var output 9 volt, borde fungera med justerbar spänningsomvandlare 12v till 9v.
Något jag missar i tankebanan?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av Henry »

Medföljande omformare från 230volt ac till ( 6,5volt ) dc fungerar.

9V är ju inte i närheten av 6.5V, kan ev kanske vara en overvoltage lockout i den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av Glenn »

offgrid skrev:Varför kan jag ej driva basstationen till trädgårdtelefonen med bilbatteri.
Medföljande omformare från 230volt ac till ( 6,5volt ) dc fungerar.
Omformaren märkt input 230vac 50-60Hz 65ma och output 6,5vdc 300ma.
Vid kontrollmätning var output 9 volt, borde fungera med justerbar spänningsomvandlare 12v till 9v.
Något jag missar i tankebanan?
OBELASTAT ja, det är troligen 6.5V lastat.

Så med lite otur har du eldat upp den genom att mata in 9V, med lite tur har den nåt överspänningsskydd.
offgrid
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juni 2020, 10:38:55

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av offgrid »

Prövade med omvandlare inställd på 6,5 volt, ingen funktion på telefonen sedan med 9 volt och samma resultat.
Tillbaks med 220v omvandlaren, fungerar i bland.
Tålde nog ej 9 volt från batteribanken. ( Ingen rök eller lukt från brände komponenter ).
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av Klickmans »

För säkrare framtida expiriment rekommenderar jag en StepDown, finns här.
Såvida lasten inte är för brutal, men runt 1-2 Ah klarar dom här riktigt bra.
Du ställer in den 1 gång, sen ger den ut samma oavsett om batteriet sackar.

Funkar ner till 7 Volt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
offgrid
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juni 2020, 10:38:55

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av offgrid »

Har en sådan med display inställd på 6,5 volt kopplad till batteri, funkar ej.
Anslutes medföljande väggvårta i vägguttaget ( 220/230 volt ) så går det att ringa ut till min mobil, avstånd 5 meter annars blir det självsvängningar. Ringa in går ej.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av opampen »

Klickmans skrev:För säkrare framtida expiriment rekommenderar jag en StepDown, finns här.
Såvida lasten inte är för brutal, men runt 1-2 Ah klarar dom här riktigt bra.
Du ställer in den 1 gång, sen ger den ut samma oavsett om batteriet sackar.

Funkar ner till 7 Volt.
Det du visar är ett switch omvandlare med risk för störningar till den anslutna apparaten! Det är bättre med ett linjärt aggregat istället. Denna fungerar på samma sätt fast den är linjär. Framförallt om du inte ska ta ut mer än 2A. Du skriver "Ah" vilket betyder amp./timme. T.ex. ett batteri med den beteckningen kan man teoretiskt dra ur 2 amp. under en timme.

Så jag vet inte om du tänkte på batteri laddning?

Här i vilket fall ett fint linjärt aggregat med +/- utspänning. En LM317 och en LM337 ger en mycket ren och fin utspänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av adent »

Även om din förståelse för amperetimme är rätt så skulle jag säga att Ah ska läsas som A * h.

Ett batteri har säg 2Ah Det betyder att du under 4 timmar kan ta ut 0.5A.
Uträkningen gör sig bäst med "Unit Cancellation":

Ah/h = A



2Ah/4h = 0.5A
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av Klickmans »

opampen skrev:
Klickmans skrev:För säkrare framtida expiriment rekommenderar jag en StepDown, finns här.
Såvida lasten inte är för brutal, men runt 1-2 Ah klarar dom här riktigt bra.
Du ställer in den 1 gång, sen ger den ut samma oavsett om batteriet sackar.

Funkar ner till 7 Volt.
Det du visar är ett switch omvandlare med risk för störningar till den anslutna apparaten! Det är bättre med ett linjärt aggregat istället. Denna fungerar på samma sätt fast den är linjär. Framförallt om du inte ska ta ut mer än 2A. Du skriver "Ah" vilket betyder amp./timme. T.ex. ett batteri med den beteckningen kan man teoretiskt dra ur 2 amp. under en timme.

Så jag vet inte om du tänkte på batteri laddning?

Här i vilket fall ett fint linjärt aggregat med +/- utspänning. En LM317 och en LM337 ger en mycket ren och fin utspänning.
Läste detta igår men var för trött i ögonen för att svara.

Svaret betyder att jag måste tänka om eftersom jag haft planer på att använda fler av dom.
I min nästa applikation var det tänkt att driva en 19,5 volts dator från Permobilens 12 Volt.
Eftersom den i sin tur ska hantera en SDR (Software Define Radio) kan det då bli störningar.

Så, Tack för att du berättade detta.

Nu är jag inte helt på det klara med lösningen, men jag ska försöka läsa igen och förstå den.
Själva 12v-uttaget (cigplugg) är tänkt att monteras denna helg om vädret slår om till sommar.
Kul att man kan lära sig här, och med er hjälp dra ner antalet tankevurpor man annars orsakar.

Mucho appreciated!
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av E Kafeman »

opampen skrev: Det du visar är ett switch omvandlare med risk för störningar till den anslutna apparaten! Det är bättre med ett linjärt aggregat istället. Denna fungerar på samma sätt fast den är linjär. Framförallt om du inte ska ta ut mer än 2A.
Varför förkasta Klickmans förslag med LM317 som inte har något att erbjuda av värde som inte görs avsevärt bättre, billigare och effektivare med moderna kretsar?
Det är kul med gamla kretsar liksom med samtida grammofonskivor men är stora bakåtsteg i utvecklingen och fyller TS behov på mindre bra sätt.

LM2596 med de visade kondensatorerna ripplar ca 50-70 mV vid full last. Det är lite jämfört med många mer hopträngda switchregulatorer i våran hemelektronik som sällan lämnar utrymme för så stora elektrolyter.
Risken är uppenbart trolig att den nu aktuella telefonen ripplar mer i sin förbrukning då den säkerligen har switchad spänningsreglering om den inte är helt antik.
Linjära spänning-regulatorer slutade vi med helt i våra mobiltelefoner och datorer för 25 år sedan. LT317 designades för nästan 50 år sedan.

Switchad reglering ger bra verkningsgrad jämfört med forna tider regulatorer och kylbehovet är endast en bråkdel då man inte behöver bränna av oönskad del av spänningen i regulatorn.
Det finns säkert ställen man vill slippa annat än termiskt brus från spänningsregulatorn men för att mata en trådlös telefon som själv säkerligen har ett flertal interna switchade regulatorer av betydligt mer ripplade typ?
Då är av klickman förslagna regulator mer tidsenligt och funktionellt.
Det är iofs enklare kanske att förstå yttre design-kriterier för en LM317, så den är populär bland diy hobbyister trots att den är utfasad sedan länge i kommersiella sammanhang.
Vill man jämföra så finns motsvarande Klickamns kit att köpa här i LM317-utförande: https://www.electrokit.com/produkt/vari ... c-lm317t-2
Visserligen nästan 7 ggr dyrare och klarar max 800mA står det. Även om LM317 ska förväntas klara reglera 1.5A så är det troligen möjlighet till värmavgivning som är en begränsande faktor. Skulle kanske hellre angivits hur stor effekt den klara att bränna bort utan överhettning.
Denna klarar 3A utan annan kylfläns än kretskortet, vilket iofs inte är så litet men det är räknat på fri luftcirkulation: https://pchbutik.se/volt-dc-dc/1398-2-s ... m2596.html

Linjär reglering förekommer när man behöver lågt brus såsom för spänningsberoende sensorer som mäter små spänningsvariationer. LM317 är i det hänsendet lite väl gammal med dåligt stabilitets-område jämfört med nyare LDO regulatorer som då även kan lastas av större kondensatorer av ESR-typ utan risk för oscillation, vilket annars var ett problem för dessa äldre regulatorer.
Ett exempel på modernare alternativ till LM317 är denna som har fördelen att kunna arbete med låg intern spänningsförlust, ~80mV, viket är minst 10 ggr bättre än LM317 : https://www.st.com/en/power-management/ld59150.html
Givetvis ytmonterad för enkel och billig produktion och med sens-funktioner så man kan kontrollera driftstatus.

Nu tror jag inte att TS vill designa något eget utan köpa något som på enkelt sätt löser problemet med att garantera stabil spänninng till en telefon och då duger Klickmans alternativ bra , ett färdigt kretskort för spänning in och spänning ut.
Nackdelen eller fördelen är att kortet är flexibelt, man måste själv justera in rätt spänning på trim-motståndet.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av opampen »

LD59150 är ett mycket intressant alternativ som du nämner här!

Det är enkelt att få en bra och ren spänning med linjära regulatorer. Men däremot finns risken fortfarande med swithade nätdelar att få dåligt byggda alternativ från t.ex. Kina om man har otur. Billiga "väggvårtor" som inte fungerar bra i t.ex. audio utrustning eller annat där det finns låga signal nivåer. Har själv varit med om det! Däremot kan en bra switchad regulator, en bra design och på ett välbyggt kretskort fungera alldeles utmärkt!
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av E Kafeman »

>LD59150 är ett mycket intressant alternativ som du nämner här!

Den är representant för en familj av kretsar, lite som 7805,06,08,10... fast med justerbar utspänning som LM317.
Just den kretsen är inte något jag skulle valt som alternativ här.

>Men däremot finns risken fortfarande med swithade nätdelar att få dåligt byggda alternativ från t.ex. Kina om man har otur. B

Du försöker skapa osäkerhet att funktionen är sämre för att den är switchad eller kommer från Kina? Vem vill du skrämma?
Det är inte något nytt att vad som helst kan byggas uselt var som helst i världen. Det är definitivt inte en anledning till att kapa andras förslag och antyda att det är bristfälliga produkter.

Switchade spänningsregulatorer är knappast något som är en särskilt krävande konstruktion för den industri som ska implementera en så välkänd krets som LM2596 på ett kretskort och tillverka några miljoner exemplar.
Det är ingen ens i Kina som spottar ut det antalet PCB utan att först verifiera att designen är sund.
Att det sedan är i Kina som man tillverkar chippen och bygger överlägset flest PCB-regulatorer med dessa chip betyder att det är där all erfarenhet och kunskap finns.
Det är obelagt påstående att det skulle vara mer riskfyllt att köpa sådant från Kina än från annat håll, i synnerhet som annat håll knappt existerar.

> Däremot kan en bra switchad regulator, en bra design och på ett välbyggt kretskort fungera alldeles utmärkt!
Tre krav som låter underliga. Vill du antyda att så inte är normal-fallet, att kretsen inte utför vad som lovats?
1. Bra switchad regulator, vad är det? Kan du peka på någon dålig?
2. Vad är det du kräver bra design på? Du får inte designa kretsen alls.
3. Ett välbyggt kretskort? Skulle det var en svårighet att göra det jobbet korrekt av en kunnig konstruktör? Ser det som bland de enklare jobben.
Det är inget annat än att man klarar grundläggande designkriterier i detta fallet, det är en mycket enkel design. Inget RF, ingen besvärlig oavsiktlig utstrålning, väldigt stabilt och välkänt chip utan besvärliga transienter, ett fåtal kring-kretsar vars funktion är simpel att designa för. Det är en av anledningarna till dess popularitet, den bara fungerar och är nästan oförstörbar. Den är egentligen kanske inte bättre än andra liknande kretsar men den har ett för många passande arbetsområde vad gäller spänning och ström och få yttre komponenter.
Ser inte de påtagliga risker du tycks befara mer för denna typ av krets jämfört med något annat.

Lite av standardfras i dessa sammanhang om man vill låta lite skitnödig är annars att man varnar för livslängden på kondensatorerna, något som plågat tillverkare och användare av elyt-kondesnatorer i många år nu. Inte ens sk. kvalitetsmärken har klarat sej.
Det är inget speciellt för dessa kretsar utan i princip överallt där elektrolytkondensatorer används finns dessa problem med kort livslängd och ännu kortare livslängd om kylningen är dålig och kortast livslängd finns hos de kondensator-tillverkare som inte har hittat bra receptet på elektrolyten. Det är dessbättre en av de enklare felen att felsöka och reparera. Det syns oftast med blotta ögat när plåthylsan börjat lyfta på hatten för en dålig kondensator.

Måla fan på fel dörrar, misskrediterar andras förslag och sprida obelagda påståenden.
Varför? Det bidrar bara till ökad kollektiv okunskap om du blir trodd av flera.
Tacka Klickman för hans goda förslag med en Kina-tillverkad enkel men effektiv spänningsregulator istället för en LM317 som kan börja självsvänga bara för att avkopplings- kondensatorn har för lågt ESR eller har för stor kapacitans, antingen i kretsen eller det den ska mata.

Linear Technology tog fram förbättrad ersättare 1985 någonting då LT317 började bli omodern och är inte modernare nu. Nya kretsen fick främst större stabilt reglerande område och tålde högre ström om man bara kunde avleda värmen.
Original-designen till LM317 åter-hittades f.ö. för inte så länge sedan, på ett väldigt speciellt ställe. I efterhand kanske rätt väntad plats men ytterst svårsökt plats. Jag säjer inte var, det får den nyfikne söka.
Ta fram historie-boken om LM317. Den är läsvärd på många sätt på grund av dess färgstarka personer och till stor del började med designen av μA702, en krets som verkligen finns på museum numera.

What's All This Widlar Stuff, Anyhow? Det är en bra start att googla på den meningen om du vill lära dej mer om spänning-regulatorer. Det ger direkt-träff på han som designade LM337, Anyhow.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Trådlös trädgårdstelefon

Inlägg av opampen »

Tycker det är så oförskämt att skriva att jag ökar kollektiv okunskap!

Jag sprider inte obelagda påståenden! Oförskämt att påstå det! Det är väl allmänt känt att en dålig switschad konstruktion kan ha störningar med sig! Med ordet "krets" menar jag hela designen förstås! Ja, det finns dåliga kretskort lösningar! Återigen det som är väldigt billigt KAN vara så men det behöver ju inte vara det! Förstår du skillnaden? (Nej det kan du ha rätt i att det spelar ingen roll var dom är byggda! Visst, finns det mycket kunskap i just Kina det är klart!) Det var det som jag menade, har också sagt att det finns utmärkta lösningar. Det beror naturligtvis på konstruktionen! Det förstår du väl också antar jag

Det var det jag ville varna för inget annat! Men visst jag kunde ha skrivit att det förekommer dåliga lösningar vilket det faktiskt gör! Mycket fungera som sagt bra!

Det där med elektrolyterna har du självklart rätt i! Det är ett återkommande problem!

Är vi klara nu? Ska du skriva till mig mer får du använda en trevligare ton! Tack!
Skriv svar