Nilfisk c120.7 högtryckstvätt läcker.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Nilfisk c120.7 högtryckstvätt läcker.

Inlägg av ecenier »

Jag fick en Nilfisk C120.7 högtryckstvätt gratis av en granne. Tänkte att det där borde jag kunna fixa.

Problemet är att när man startar den så börjar pumpen gå och den pumpar upp ett tryck ganska snabbt. Då håller handtaget (G1) hyfsat tätt.
Om man däremot har tryckt in handtaget en gång och släpper det så läcker det jättemycket någonstans i handtaget.
När man håller inne handtaget så verkar den fungera som den ska.

När jag läst på nätet om den så ska den fungera så att om man släpper handtaget så ska trycket bli så högt att en övertrycksventil triggar en mikrobrytare som bryter strömmen. När man sen trycker in handtaget så ska trycket minska så att ventilen går tillbaka och pumpen går igång igen.

jag har kollat övertrycksventilen och den ser helt OK ut. Mikrobrytaren fungerar som den ska. Kan trigga den med en skruvmejsel som då bryter strömmen. Övertrycksventilen fungerar också (kanske). När jag startar sprutan och den bygger upp ett tryck så behövs det inte så mycket kraft för att dra upp den pinne som utgör det mekaniska som ska trycka på mikrobrytaren.

Spolhandtaget har jag haft isär och bytt packningar i, och allt ser helt ut. Ändå läcker den som ett såll. Tyvärr är det svårt att felsöka då handtaget delar sig på mitten och tas isär ganska lätt. Dock hålls inte alla delar på plats tillräckligt för att starta sprutan med öppet handtag. Man måste stänga det, och då är det ju svårt att felsöka :evil:

Är det någon som har erfarenhet hur det fungerar i handtaget? någon som haft liknande problem?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Nilfisk c120.7 högtryckstvätt läcker.

Inlägg av primerone »

Vad jag vet så är det vanligast felet att folk glömmer tömma maskinen på vatten över vintern. Då fryser spolhandtaget sönder. Behövs inte så stor spricka för att det ska läcka med 100 bars tryck.

Nytt handtag kostar 275:- på nätet.

En fråga, när du startar tvätten och den "håller hyfsat tätt", stannar pumpen när trycket är uppbyggt?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Nilfisk c120.7 högtryckstvätt läcker.

Inlägg av ecenier »

Nix, den stannar inte. Det var det som ledde till att jag började misstänka start/stopp-systemet. Är den mekanismen trasig och inte löser ut, så tänker jag att det byggs upp ett så högt tryck att inte spolhandtag G1 håller för trycket och börjar läcka.

Jag har beställt både nytt start/stopp-system och ett nytt spolhandtag som ligger och väntar på att bli hämtade.

Kommer att börja med att byta start/stopp-systemet. Om det skulle vara den som är trasig nu så är det dumt att klicka i ett nytt spolhandtag som direkt går sönder av trycket. Eller har jag en övertro på hur högt tryck som kan byggas upp om inte start/stopp funkar?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Nilfisk c120.7 högtryckstvätt läcker.

Inlägg av hawkan »

Läcker det i handtaget så börja med att byta det. Det ska inte läcka.

Köpte ett nytt handtag till en annan högtryckstvätt som inte tålde minusgrader i vintras och det funkade efter det.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Nilfisk c120.7 högtryckstvätt läcker.

Inlägg av ecenier »

Så är det nog.

Köpte ändå en start/stopp samtidigt eftersom den kostade 65:-

Hoppas kunna återkomma under helgen med hur det gått.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Nilfisk c120.7 högtryckstvätt läcker.

Inlägg av ecenier »

Bytte först start/stopp och även handtaget. Nu funkar den. :tumupp:
Skriv svar