Mäta in objekt i XYZ-led?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

Hej,

Visste inte om jag skulle lägga den här under mekatronik eller mätinstrument.

Vi har på jobbet några maskiner där jag skulle vilja mäta in spetsen på ett verktyg i XYZ-led i ett arbetsområde som är ca. 400*300*300 mm.
Detta med en precision om ca. 0,1-0,2 mm.
Dvs. om jag instruerar maskinen att ställa sig på 100, 100, 100 mm så vill jag veta att den verkligen placerar verktyget där och inte på 102, 99, 100 mm, eller ens 100,4,100,100 mm
Orsaken till detta är att jag misstänker att maskinen inte riktigt är linjär i alla situationer.

Nån som kan peka mig i rätt riktning för att lösa detta?

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av grym »

industri, reinshaw eller motsvarande, kostar en peng dock
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av Bug_x »

Vill du mäta in maskin 1 gång o kontrollera att den går rätt eller göra regelbundet?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

grym skrev:industri, reinshaw eller motsvarande, kostar en peng dock
Tack så mycket!
Ska kolla med dem.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

Bug_x skrev:Vill du mäta in maskin 1 gång o kontrollera att den går rätt eller göra regelbundet?
Det är både för en första grundkalibrering men även för att se om något förändrats över tid.
Dvs. det inte tänkt att mätutrustningen ska mäta vid varje opereration.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av säter »

jpalsson skrev:
grym skrev:industri, reinshaw eller motsvarande, kostar en peng dock
Tack så mycket!
Ska kolla med dem.
Jag tror att det är är overkill, om vi pratar om 0,1-0,2 mm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av grym »

Japp, och fel sort om jag förstår rätt, mera info om vad ts har och vill föra vore lämpligt
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av RADIOT »

Enklast är att sätta en mätklocka och köra verktyget mot. Nolla klockan, sedan
kan du enkelt kolla att den hittar samma position gång efter gång.
Vill du samtidigt mäta X,Y och Z så sätts givetvis 3st mätklockor.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av persa »

Att repetera rätt och nå samma punkt gång på gång är ju en sak. Utan större vändglapp lyckas det säkert bra

Det TS verkar tveka om är ju att den punkten är rätt. Med andra ord om kulskruvarna har rätt stigning längs hela rörelseområdet

På riktiga industrimaskiner kostar man ifall man tvekar om detta på sig en laserkalibrering (lasermapping) av maskinen och lägger sen in felen som kompenseringar. Inte billigt men värt pengarna i det fallet

Men TS kan ju lika väl bara ha typ hobbymaskiner och har dessutom inga större krav så det låter ju som det kan vara overkill som Säter skriver
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av säter »

RADIOT skrev:Enklast är att sätta en mätklocka och köra verktyget mot. Nolla klockan, sedan
kan du enkelt kolla att den hittar samma position gång efter gång.
Ja visst, det är ju väldigt enkelt.
Man kan ju kolla en axel åt gången.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av grym »

man kan ju köpa en sådan där skala som är som en stort skjutmått, kostar inte så många hundralappar, ordna så att man mäter en axel åt gången

då kan man ju köra hela arbetsområdet och kolla vad som händer dom är oftast ok på 0.05mm
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av persa »

Ja, har man inte större krav än TS skulle det ju kunna fungera

Sen är ju nästa fråga vilka styrsystem TS har på maskinerna och vilka möjligheter det finns att kompensera för oegentligheter man upptäcker
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av Bug_x »

persa skrev:Att repetera rätt och nå samma punkt gång på gång är ju en sak. Utan större vändglapp lyckas det säkert bra

Det TS verkar tveka om är ju att den punkten är rätt. Med andra ord om kulskruvarna har rätt stigning längs hela rörelseområdet

På riktiga industrimaskiner kostar man ifall man tvekar om detta på sig en laserkalibrering (lasermapping) av maskinen och lägger sen in felen som kompenseringar. Inte billigt men värt pengarna i det fallet

Men TS kan ju lika väl bara ha typ hobbymaskiner och har dessutom inga större krav så det låter ju som det kan vara overkill som Säter skriver
Tvärt om då?

Sätta mätklockan i spindel.

Spänma fast ett plan helt pararellt med en axel o nolla mot.

Sen bygga på med passbitar tex var 5 mm o nolla mot. Då ska ju maskinen rört sig lika mycket som passbiten.

Då kan du ju få ett diagram per axel hur korrekt stigningen på skruven är.

Mvh
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

persa skrev:Att repetera rätt och nå samma punkt gång på gång är ju en sak. Utan större vändglapp lyckas det säkert bra

Det TS verkar tveka om är ju att den punkten är rätt. Med andra ord om kulskruvarna har rätt stigning längs hela rörelseområdet

På riktiga industrimaskiner kostar man ifall man tvekar om detta på sig en laserkalibrering (lasermapping) av maskinen och lägger sen in felen som kompenseringar. Inte billigt men värt pengarna i det fallet

Men TS kan ju lika väl bara ha typ hobbymaskiner och har dessutom inga större krav så det låter ju som det kan vara overkill som Säter skriver
Precis, repetition är inga problem här heller, det är absoluta positioner som ser ut att fallera.
Japp, det är dyra maskiner, det har dock inte något med CNC att göra alls, dvs. inga kulskruvar.
Så, laserkalibrering säger du, vad finns där?
Kan man mäta upp säg 500 olika positioner där och sedan ta denna data och interpolera mellan punkterna, dvs. skapa en kompensationsmatris?
(den beräkningen behöver inte mätsystemet dock göra)
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Mäta in objekt i XYZ-led?

Inlägg av jpalsson »

RADIOT skrev:Enklast är att sätta en mätklocka och köra verktyget mot. Nolla klockan, sedan
kan du enkelt kolla att den hittar samma position gång efter gång.
Vill du samtidigt mäta X,Y och Z så sätts givetvis 3st mätklockor.
Hej,

Jag har funderat på detta för att särskilja individer, dvs. se om vissa maskiner ens uppfyller basala krav.
Men för att kalibrera maskinen över hela arbetsområdet behövs förmodligen i så fall väldigt många positioner för mätklockan.
Skriv svar