Elkonvertering av modellångmaskin?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det finns fortfarande reservdelar till D40, dock bör du kolla att gängan passar om man behöver komplettera saker som ångvisslor, ventiler och annat på maskiner gjorda före 1990 såg jag, de äldre maskinerna har en relativt ovanlig gänga på pressbussningarna.

Hade aldrig råd med någon maskin när jag var liten, kanske därför man tar igen det nu när man har en ursäkt att köra dem tillsammans med syskonbarnen... ha ha. :)

Ingen aning om värdet på D40 idag, men jag föreställer mig att den bör vara värd mer då den var betydligt mer ovanlig än de stationära maskinerna var då den vad jag minns var ganska mycket dyrare i inköp då.
plutt
Inlägg: 236
Blev medlem: 16 februari 2011, 17:12:45
Ort: Växjö, Småland

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av plutt »

Hej igen,

Den här traktorn är absolut inte i något behov av renovering, är i nyskick.

plutt
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av Mizzarrogh »

Den tillverkas fortfarande, dock föreställer jag mig att den inte är billig nytillverkad med tanke på vad de stationära kostar nya.

Men, som sagt, värdet varierar väldigt mycket på begagnade maskiner, årtal, färg, antal hattar på tanken, mm mm You name it... :)
Är den från 1960 talet med den grå basen brukar de gå högre än de från 70-80 talet om de är i bra skick.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Elkonvertering av modellångmaskin?

Inlägg av rvl »

Kanske du kan ta nån bild som vi kan dregla på?
Skriv svar