Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av H.O »

DOM kanske sitter i ett svårt läge ja - men i stället för att lösa det så knuffar de över det på betalande användare - för att få de att betala för "samma" programvara en gång till.

Nej, det dom borde göra DÅ är att skicka ut en patch som plockar bort online-aktiveringen (och klarar de inte det så kan de säkert hitta en sådan patch på nätet....) men inte då. Och så undrar de varför folk inte vill betala för sig...

Nej, det handlar inte om att de inte KAN göra något. Det handlar om att de inte VILL göra det. Det de VILL är att tvinga in alla sina användare, nya som gamla, i prenumerationsträsket.

Än en gång, det är inte det att jag förväntar mig uppdateringar, att jag förväntar mig programmet jag köpte för 6 år sedan skall fungera på ett nytt OS, att jag förväntar mig gratis support osv osv. Men det SKA fungera och kunna användas på det sätt och under de förutsättningar som gällde när jag köpte det.

Och det är säkert så att det står det i det finstilta att det är deras rätt att göra precis vad de vill när de vill och att de kan upphäva min rätt att använda programmet närhelst de känner för - oavsett hur mycket pengar jag betalat. Och det är det borde vara kriminellt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av tecno »

H.O skrev:Det borde fan vara kriminellt!
Att de inte supporterar nyare OS - fine men mjukvaran jag betalat pengar för, som fungerade igår skall FAN fungera och kunna aktiveras imorgon - även om jag får ett disk-haveri och måste installera om maskinen.

Det jag inte förstod var tecnos kommentar, vad har MS med det hela att göra?
Vid uppgraderingen från 7 till 10 skrev de tydligt och klart att INGET rörs dvs allt som fungerar i 7 skall fungera i 10 = jo hej du :evil:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av mrfrenzy »

Autocad 2010 fungerade alldeles utmärkt i Windows 10 fram till Augusti 2019.

I september 2019 bestämde Autodesk att det inte skulle fungera längre, oavsett om du kör XP, Windows 7 eller Windows 10 så vägrar dom aktivera licensen som du betalat för.
Servrarna fungerar och kommunicerar för dom delar gladeligen ut en 7-dagars testlicens så jag ska få tid att ringa min återförsäljare och köpa ny licens.

Samma sak kommer hända nästa år om du använder Autocad 2017, det har inget med Microsoft att göra.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Glattnos »

Ni som köpt loss äldre AutoCAD licens, hur mycket kostade den? Och vad kostar en ny om ni vill kunna fortsätta använda det?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Glenn »

tecno skrev: Vid uppgraderingen från 7 till 10 skrev de tydligt och klart att INGET rörs dvs allt som fungerar i 7 skall fungera i 10 = jo hej du :evil:
Öh, nä det gjorde dom väl inte, jag vill minnas att jag körde nåt microsoftprogram som gick igenom hela datorn och listade alla program som INTE skulle överleva bytet 7->10 ?

Men som sagt, detta problemet ligger ju inte hos MS, utan hos programtillverkaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

mrfrenzy skrev:Autocad 2010 fungerade alldeles utmärkt i Windows 10 fram till Augusti 2019.

I september 2019 bestämde Autodesk att det inte skulle fungera längre, oavsett om du kör XP, Windows 7 eller Windows 10 så vägrar dom aktivera licensen som du betalat för.
Servrarna fungerar och kommunicerar för dom delar gladeligen ut en 7-dagars testlicens så jag ska få tid att ringa min återförsäljare och köpa ny licens.

Samma sak kommer hända nästa år om du använder Autocad 2017, det har inget med Microsoft att göra.
djävligt vidrigt

har man köpt en programvara ska den funka med rätt operativsystem, men vilken hårdvara man nu buter till, datorer går sönder, och att inte kunna byta en dator för att fprogramvaran slutar att fungera för att tillverkaren känner för det är skamligt, rent utav brottsligt
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av swesysmgr »

Lite svårt för program som skrevs på DOS-tiden att förutse att all PC-hårdvara skulle skifta till UEFI-BIOS t.ex.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av grym »

byter du dator från en dosmaskin till en annan som funkar skall programmen funka där med, om det inte hänger på hårdvaran, men att i mjukvaran inte tillåta byten av dator är löjligt, datorer går sönder
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av tecno »

Glenn skrev:
tecno skrev: Vid uppgraderingen från 7 till 10 skrev de tydligt och klart att INGET rörs dvs allt som fungerar i 7 skall fungera i 10 = jo hej du :evil:
Öh, nä det gjorde dom väl inte, jag vill minnas att jag körde nåt microsoftprogram som gick igenom hela datorn och listade alla program som INTE skulle överleva bytet 7->10 ?

Men som sagt, detta problemet ligger ju inte hos MS, utan hos programtillverkaren.
Som jag skrev så fungerade program från Autodesk och Dassault i 7an men ej längre med 10an, så visst det har med programtillverkaren MShit att göra då de stökade om i filer som de EJ skulle göra. Men du vet ju allt så :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Glenn »

..Och det är väl just det dom vet, ett "snyggare" sätt att tvinga in alla i deras nya betalningsmodell för att slippa "förlora pengar" på att folk använder gamla versioner som dom redan betalt för.

Fult men inte ovanligt.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Mr Andersson »

tecno skrev:
Glenn skrev:
tecno skrev: Vid uppgraderingen från 7 till 10 skrev de tydligt och klart att INGET rörs dvs allt som fungerar i 7 skall fungera i 10 = jo hej du :evil:
Öh, nä det gjorde dom väl inte, jag vill minnas att jag körde nåt microsoftprogram som gick igenom hela datorn och listade alla program som INTE skulle överleva bytet 7->10 ?

Men som sagt, detta problemet ligger ju inte hos MS, utan hos programtillverkaren.
Som jag skrev så fungerade program från Autodesk och Dassault i 7an men ej längre med 10an, så visst det har med programtillverkaren MShit att göra då de stökade om i filer som de EJ skulle göra. Men du vet ju allt så :vissla:
Visst, jag inser att det är mode att grundlöst hata MS. Men någon måtta får det väl vara?
Det MS sa var att alla program som följer deras riktlinjer kommer att fortsätta fungera.
Det finns många företag som använder odokumenterade funktioner just för att de vet att det finns en stor chans att det så småningom slutar fungera.
Då kan man glatt peka med hela handen mot Redmond och säga "inte vårat fel, men du kan få köpa en nyare version som fungerar fram till nästa uppdatering"
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av Glenn »

tecno skrev:
Glenn skrev:
tecno skrev: Vid uppgraderingen från 7 till 10 skrev de tydligt och klart att INGET rörs dvs allt som fungerar i 7 skall fungera i 10 = jo hej du :evil:
Öh, nä det gjorde dom väl inte, jag vill minnas att jag körde nåt microsoftprogram som gick igenom hela datorn och listade alla program som INTE skulle överleva bytet 7->10 ?

Men som sagt, detta problemet ligger ju inte hos MS, utan hos programtillverkaren.
Som jag skrev så fungerade program från Autodesk och Dassault i 7an men ej längre med 10an, så visst det har med programtillverkaren MShit att göra då de stökade om i filer som de EJ skulle göra. Men du vet ju allt så :vissla:
Var det där riktat till mej ? ..i DETTA FALLET med Autocad 2010 så hade det ju ingenting att göra med windowsversion, läs vad MrFrenzy skriver, det fungerade i både W7 och W10, det är programvarutillverkaren som VALT att det inte ska fungera att aktivera gamla versioner, precis som jag skrev.

I fallet Win7 -> Win10 så hade ju microsoft nån mjukvara man kunde köra för att kontrollera vad som skulle sluta fungera, det tycker jag tyder på att man var fullt medvetna om att saker skulle sluta fungera.

..Md resveration att jag MÖJLIGEN blandar ihop det med skiftet XP ->W7, men jag tror inte det var det.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av H.O »

Som jag skrev så fungerade program från Autodesk och Dassault i 7an men ej längre med 10an, så visst det har med programtillverkaren MShit att göra då de stökade om i filer som de EJ skulle göra. Men du vet ju allt så
Nej, det har inte ett dugg med MS att göra, det är inte de som hindrar programmet att fungera. Det är Autodesk som vid uppgraderingen från W7 till W10 detekterar en förändring i systemet som "triggar" en omaktivering av licensen - vilket inte fungerar längre för att de (alltså Autodesk) har bestämt det.

Hade du installerat programmet i W10 - INNAN tidpunkten då Autodesk bestämde att aktivering av licensen inte längre skulle fungera så hade det funkat.

Alltså, det är inte det programmet inte FUNGERAR på W10, det är det att Autodesk inte TILLÅTER dig att köra det. Och, det spelar alltså ingen roll om du "backar" och installerar om W7 - du kan fortfarande inte aktivera licensen du betalat för. Scumbags…

I det här fallet går det inte att skylla på Microsoft - hur populärt det än är.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av archen »

Fy fan vilket företag.. Jag har alltid haft Fusion360 då jag inte omsätter tillräckligt mycket för att behöva betala dyra pengar.. Dom tiderna är dock förbi efter maj då dom tagit bort möjligheten. Hade tänkt att jag inte har något val än o bita i det sura att betala dom 5k om året.. Blir ju dock inte mer sugen när man läser sånt här..

Vad finns det för andra bra alternativ med cam lösning?

Sånt här vill man inte premiera


.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fusion 360 gratis för alla t.o.m. 2020-05-31

Inlägg av tecno »

H.O skrev:
Som jag skrev så fungerade program från Autodesk och Dassault i 7an men ej längre med 10an, så visst det har med programtillverkaren MShit att göra då de stökade om i filer som de EJ skulle göra. Men du vet ju allt så
Nej, det har inte ett dugg med MS att göra, det är inte de som hindrar programmet att fungera. Det är Autodesk som vid uppgraderingen från W7 till W10 detekterar en förändring i systemet som "triggar" en omaktivering av licensen - vilket inte fungerar längre för att de (alltså Autodesk) har bestämt det.

Hade du installerat programmet i W10 - INNAN tidpunkten då Autodesk bestämde att aktivering av licensen inte längre skulle fungera så hade det funkat.

Alltså, det är inte det programmet inte FUNGERAR på W10, det är det att Autodesk inte TILLÅTER dig att köra det. Och, det spelar alltså ingen roll om du "backar" och installerar om W7 - du kan fortfarande inte aktivera licensen du betalat för. Scumbags…

I det här fallet går det inte att skylla på Microsoft - hur populärt det än är.
Vem har sagt nåt om licenser? Säger fortfarande att MS roddat om i filer så vissa program slutade fungera, detta har fan inget med licenser att göra! Så jag envisas med att MS inte har rent mjöl i påsen !!!
Skriv svar