samsung s24e650 blinkar
samsung s24e650 blinkar
Hej!
Jag har en Samsung s24e650 datorskärm som blinkar (dvs. släcks och och efter en lite stund kommer bilden tillbaka igen) emellanåt, upplever att det sker oftare om jag ställer upp ljusstyrkan.
Min gissning är att det är någon konding på dess "powerboard" som är dålig. Men det är ingen av dem som är synligt dålig. Är det troligt konding eller kan det vara något annat? Det är totalt 6st kondingar av lite olika storlek. Är det någon av dem som mest troligt är dålig som man kan börja kolla/byta? Eller kan det vara någon annan komponent som man också bör kolla?
Likriktaren är ok och även dioderna.
Bifogat är "powerboard" fram och baksida.
Jag har en Samsung s24e650 datorskärm som blinkar (dvs. släcks och och efter en lite stund kommer bilden tillbaka igen) emellanåt, upplever att det sker oftare om jag ställer upp ljusstyrkan.
Min gissning är att det är någon konding på dess "powerboard" som är dålig. Men det är ingen av dem som är synligt dålig. Är det troligt konding eller kan det vara något annat? Det är totalt 6st kondingar av lite olika storlek. Är det någon av dem som mest troligt är dålig som man kan börja kolla/byta? Eller kan det vara någon annan komponent som man också bör kolla?
Likriktaren är ok och även dioderna.
Bifogat är "powerboard" fram och baksida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: samsung s24e650 blinkar
Vad är det i vänster nederkant (svarta reläet/kondensatorern, troligen relä va?)?
Edit:
Lödningarna här ser helt klart "intressanta" ut...
Ser inget annars (bara kollat ovansidan) möjligen kondensator upp till höger, men troligen vinkeln som spökar...Edit:
Senast redigerad av svenne1985 11 maj 2020, 22:38:11, redigerad totalt 1 gång.
Är det bara ljuset som försvinner, utan att skärmen startar om, skulle jag nog sikta på att studera/byta inverterkortet för backlighten.
Tack för svar.svenne1985 skrev:Vad är det i vänster nederkant (svarta reläet/kondensatorern, troligen relä va?)?Ser inget annars (bara kollat ovansidan) möjligen kondensator upp till höger, men troligen vinkeln som spökar...
Edit:
Det är ett relä ja, kan det vara fel på det?
De två kondensatorerna uppe till höger har jag redan lött bort och mätt upp därav lite konstig vinkel på dem.
Jag har varit på de lödningarna du påpekade, fick inte loss den vid det tillfället.
Tack för svar. Skärmen blir svart och sedan tänds den på nytt någon sekund senare, dvs jag får tillbaka samma bild som innan, om den startade om så skulle väl den börja leta källa, eller?ajje skrev:Är det bara ljuset som försvinner, utan att skärmen startar om, skulle jag nog sikta på att studera/byta inverterkortet för backlighten.
Med inverterkortet är det det långsmala kortet i bifogad bild du menar? Antar att du inte menar "styrkortet" med hdmi-, vga-ingång osv?
Hur felsöker eller hittar jag ett inverterkort?
-
Klickar det när skärmen krånglar ?
Var mer hörnet på kåpan som såg udda (nere vänster) men det är nog inget
Det ser ut som en diod finns på undersidan med, har du mätt den och de andra ?
Edit: flertalet dioder på undersidan.
Edit 2:
Kondensatorer enl bild skiljer sig lite från de andra.
Var mer hörnet på kåpan som såg udda (nere vänster) men det är nog inget
Det ser ut som en diod finns på undersidan med, har du mätt den och de andra ?
Edit: flertalet dioder på undersidan.
Edit 2:
Kondensatorer enl bild skiljer sig lite från de andra.
Tror inte den klickar. Kan kolla imorgon.
Ska mäta Dioderna på undersidan.
Jo den kondensatorn som du pekar på ser ut att bukta utåt. Vad jag kan läsa mig till en 220uf 35v, eller vad tror ni? Kanske någon av dessa kan funka?
https://www.elfa.se/sv/kondensator-220- ... p/16723899
Ska mäta Dioderna på undersidan.
Jo den kondensatorn som du pekar på ser ut att bukta utåt. Vad jag kan läsa mig till en 220uf 35v, eller vad tror ni? Kanske någon av dessa kan funka?
https://www.elfa.se/sv/kondensator-220- ... p/16723899
Senast redigerad av Xious 12 maj 2020, 00:25:36, redigerad totalt 1 gång.
-
Den länken gick till alla kondensatorerna, men vad tror du om den här ? https://www.electrokit.com/produkt/el-l ... -o10x10mm/
Verkar måtten stämma ?
Kan inte utläsa om den har samma esr / rippelström... Men den har rätt värden i övrigt.
Verkar måtten stämma ?
Kan inte utläsa om den har samma esr / rippelström... Men den har rätt värden i övrigt.
Den borde nog funka. Ska kolla måtten imorgon. Googling på f0017 220 35a gav inte så mycket mer än länkar till 220uf 35v kondingar. Svårt att veta något om rippelström.
Ja, brukar skärmen börja med att leta källa när den slås på normalt så borde den göra det om den bootar om också.Xious skrev: Tack för svar. Skärmen blir svart och sedan tänds den på nytt någon sekund senare, dvs jag får tillbaka samma bild som innan, om den startade om så skulle väl den börja leta källa, eller?
Med inverterkortet är det det långsmala kortet i bifogad bild du menar? Antar att du inte menar "styrkortet" med hdmi-, vga-ingång osv?
Inverterkortet är det kortet som driver lysdioderna i bakgrundsbelysningen på en LED-skärm.
Det brukar vara ett litet kort på sidan av den stora "panelen" som är själva displayen.
Den bör sitta ansluten mot det du kallar "styrkortet" med en kontakt med 4-5 pinnar.
Ta gärna en översiktsbild över allt du har.
Jo den borde funka. Måtten är väl strax över 10mm. Tänkte nog beställa från Elfa, likvärdig där är väl:svenne1985 skrev:Den länken gick till alla kondensatorerna, men vad tror du om den här ? https://www.electrokit.com/produkt/el-l ... -o10x10mm/
Verkar måtten stämma ?
https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektro ... track=true
Den buktar kanske ut minimalt, svårt att avgöra, men generellt borde man väl inte se kryssmönstret på detta sättet om det inte var något galet?
Dioderna på baksidan verkar ok när jag mätte dem på diodläget (värde åt ena hållet och inget värde åt andra hållet).
Översiktsbild bifogad. Det enda som inte är med är "powerboard".ajje skrev:Ja, brukar skärmen börja med att leta källa när den slås på normalt så borde den göra det om den bootar om också.Xious skrev: Tack för svar. Skärmen blir svart och sedan tänds den på nytt någon sekund senare, dvs jag får tillbaka samma bild som innan, om den startade om så skulle väl den börja leta källa, eller?
Inverterkortet är det kortet som driver lysdioderna i bakgrundsbelysningen på en LED-skärm.
Det brukar vara ett litet kort på sidan av den stora "panelen" som är själva displayen.
Den bör sitta ansluten mot det du kallar "styrkortet" med en kontakt med 4-5 pinnar.
Ta gärna en översiktsbild över allt du har.
Den knäpper faktiskt, lampan på strömknappen på skärmen släcks aldrig och den hitter tillbaka direct till samma källa, men den knäpper.
Jag spelade in en liten snutt:
Senast redigerad av Xious 12 maj 2020, 11:04:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle gissa på att du har ett driverkort i andra ändan av den sexpoliga kabeln som ansluts på kortsidan av moderkortet.
(Den fempoliga, med fyra trådar, går nog till knappsatsen på fronten)
(Den fempoliga, med fyra trådar, går nog till knappsatsen på fronten)
- Mathias@Åland
- Kontakt:
LED-drivern är nog integrerad på "mainboard", det sitter en stepup-konverter i ena hörnet som ser ut att vara kopplad till kontakten märkt LED1-4. Kondensatorn i fråga sitter på ingången till denna konverter, tänker du byta den så stoppa dit något som tål mycket rippelström, t ex Elfa 167-31-189 (330 µF men det har nog ingen betydelse). Annars är väl det vanliga att själva lysdioderna ger upp, de kanske börjar glappa då de blir varma och får drivern att stänga ner, men det är ju enkelt att byta kondensatorn och testa om det hjälper.
Aha, ja, då är det ju dumt att försöka få honom att leta efter ett driverkort