Linda transformatorer till Jacobs Ladder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skylon

Linda transformatorer till Jacobs Ladder

Inlägg av Skylon »

Hej!
Hade tänkt pröva ett lite svårare projekt mot vad jag är van vid och har fastnat vid en Jacobs ladder: http://www.tonyvanroon.com/oldwebsite/c ... acobs.html

Allt ser ganska straight forward ut men är helt nollstäld när det gäller de 2 transformatorerna T1 och T2.
Både T1 och T2 kärnorna och insatserna görs inte längre så jag måste hitta nåt liknande på farnell men jag kan ingenting om induktans för att välja rätt kärna med passande insats. Plus att linda transformatorer har jag aldrig gjort innan, men om man inte testar så lär man sig inget tänker jag, eller ser det för knepigt ut?

T1 = Driver transformer, 30 turns primary, 60 turns secondary (see text)
T2 = Output transformer, half bridge, 32 turns pri., 2500 turns sec. (see text)

I texten nedan visa hur man ska linda en 6 pins insats till T1.
T2 ska vara en "7 segment" insats.
Är det något på farnell som kan tänkas passa?

Bild

Winding the Transformers:
Figure 5 is a "footprint" diagram of drive transformer T1 with callouts that can be related to those found on the schematic Fig. 1. The cores and bobbins for this transformer are from Philips (Ferroxcube) Components, Saugerties, NY). The cores are No. E187 made from 3E2A molded ferrite material. The plastic molded bobbins are Part No. E187PCB1-8. These parts are available from the source given in the Parts List.
Transformer T1: Wind the first 30 turns trifilar (three wires in parallel) from No. 30 AWG magnet wire and the remaining 30 turns as single wire turns. Solder the ends of the windings to the pins, insert the E-core, and tape the assembly together securely.
Transformer T2: The core of transformer is No. 4162S from Samhwa USA, Chatsworth CA, with matching seven segment bobbin, cup and primary bobbin. These parts are also available from the source given in the Parts List.
Start winding the secondary bobbin by securing the magnet wire to a pin insulated on the bobbin end and wind between 300 and 400 turns of No. 37 AWG magnet wire on each of seven segments. Snap the cup in place and solder the output leads. Fill the cup with epoxy or RTV Silicone when you are satisfied that the transformer has been wound correctly.
Wind eight turns of No. 30 twisted wires on the primary bobbin and tape the windings in place. Form the air gap of the primary section with 0.005-inch thick Mylar tape and form the air gap for the secondary section with 0.010-inch thick Mylar tape. Tape of clamp the two sections together with a heavy rubber band.

Tips mottages gärna! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Linda transformatorer till Jacobs Ladder

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OJ!!!! Går direkt på nätspänningen. Kan du inte hitta en bättre (mindre livsfarlig) Stege?

Har har du artikeln som beskriver originalet: https://www.americanradiohistory.com/Ar ... 996-12.pdf
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 7 maj 2020, 20:53:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Dessutom avsedd för USA-spänning...
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Verkar spännande, så jag Googlade på vad det var för något.

En sån här?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fel pdf-fil ovan ( :vissla: :humm: :roll: ): nånstans här: https://www.americanradiohistory.com/El ... 20_Now.htm
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Transformatorn T1 som driver MOSFET:arna Q3 och Q4 kan du räkna om till en annan
ferritkärna med klassiska "transformatorformeln".
Det du behöver veta är spänningen in på T1 (fyrkantsvåg), och frekvensen.
Du har 30 varv och 60 varv på T1, detta ger dubbla ut. Typ 6V in ger 12V på gate på Q3 och Q4.
Arean på ferritkärnan, och max magnetisk flödestäthet "Bmax", mäts i enheten Tesla, vid 25kHz så är
Bmax ca 200-250mT (milli-Tesla) eller 0,2-0,25T.

Transformatorn T2 är det lite mer jobb med, det bästa är om man kan hitta någon gammal
katalog där ferritkärnan "E187" finns med, ferritmaterialet är 3E2A, det går säkert att hitta
något alternativ till.

Sen är det många varv att linda samt att varje lager med varv bör isoleras noga så att
det inte blir överslag och ljusbåge inuti den (mödosamt) lindade transformatorn.

T2 med 32 varv gäller för amerikansk 120V här måste du använda det dubbla varvtalet 64 varv
då vi har 230V här. Annars kommer ferritkärnan att mättas magnetiskt och
transistorerna Q3 och Q4 släpper ut den magiska röken.... :)

Hela kretsen är dessutom direkt ansluten till (amerikansk) nätspänning!
Det bästa att ha en transformator 230/230V så bygget blir separerat från nätet
annars är risken - livet som insats.
Skylon

Inlägg av Skylon »

Jo att den är baserad på 120 volt är jag med på men en transformator innan själva bygget från 230 till 120 borde funka? Så slipper jag ändra på lindningarna med.

Ja det är en sån på youtube klippet, men han använder en MOT, mikrovågsugnstrafo. Det blir många ampere, en kyss och det är kört. Kanske det är med denna kretsen också iof, men T2 skulle begränsa den till 40mA, får vara väldigt försiktig. Ska vara någon slags säkerhets funktion via SCR1 som är kopplad till T2.

Tack för infon! Okej får räkna på frekvens och spänning på T1, men den behöver inte isoleras mellan lindningarna?
T2 kommer ta sin tid att linda om den ska isoleras.
Jag tror jag börjar med T1 och beroende på hur det går så börjar jag med T2 efter det, eller inte :)
De nämner "air gap" i texten på T2 som ska skapas med mylartejp, är det mellan kärnorna som det ska vara ett "utrymme"?
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Som nämnts i tråden. Är det extremt farliga saker att pyssla med!

Men OM du nu vill fortsätta med detta projekt, så finns mycket info och säkerhetsaspekter på http://www.tesla.nu

Precis som du är inne på är MOT livsfarliga, neon-transformatorer är bättre att börja med då dom är strömbegränsade!

Ett starkt tips är att bygga ett "NST Protection filter" som finns beskrivet på ovan url under fliken transformatorer.

Lycka till, och de enda sättet att vara säker på att allt går som tänkt - är att veta hur det fungerar till *100%* innan man ens testar något!
Skriv svar