Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu applicerat en brytare som typ stänger av (läs förlänger till låååång tidskonstant) oscillatorn vilket gör att man typ kan "frysa" den frekvens man ser att man vill titta på.

Funkar asbra :D

Nästa steg blir att ändra det frekvensbestämmande motståndet i KFG dvs typ bara parallella standard-22k med 5k6 för att höja min-frekvensen en faktor 5 (20Hz idag, teoretiskt i alla fall).

Då får jag förhoppningsvis möjlighet till att svepa 100Hz-10kHz ("mitt band").

Detta kan testas på flera sätt men jag kommer småtesta med Hold-omkopplaren dvs vänta ut kanterna på svepet och låsa svepet där, jag kommer inte riktigt kunna se min/max av svepet men det behövs inte heller, ligger det bara ungefär runt mitt band så är jag nöjd med det.

När jag har parallellat motståndet så kommer jag med hjälp av mutterliknande distanser på 25mm montera KFG ovanpå KFD och dra KFD's digitala pot-pinnar till KFG, slutligen kommer jag bygga en dioddetektor på kopplingsdäck.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Glömde säga det att jag var på det berömda Byggmax idag igen.

Dom hade FORTFARANDE inte några PH2-bits, vad ger Daniel och Borre mig för det? :rofl

Hon gick tom och frågade en kollega, det fanns inga.

Då sa jag att jag råkade hitta en Raaco-låda vid kassan som just hade NOLL PH2-bits och hon bekräftade det.

Tycker nog att folk borde ta det lite lugnt med vad datorer och internet säger.

För vad är det för fel med att lita på människor istället?

MVH/Roger
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Palle500 »

Vad svarade dom när du visade att dom skulle ha över 500 st i lager?
Frågade du varför dom inte beställt hem när det var slut förra veckan när du frågade efter PH-2 bits?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För vad är det för fel med att lita på människor istället?
Det är vi många som undrar ... :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Palle500 skrev:Vad svarade dom när du visade att dom skulle ha över 500 st i lager?
Frågade du varför dom inte beställt hem när det var slut förra veckan när du frågade efter PH-2 bits?
Jag gjorde faktiskt det men ville inte kladda ner inlägget.

Jag sa alltså att enligt internet (typ Borre och Daniel) så skulle dom ha 500 i lager, det var då hon gick in i typ kontoret och frågade en kollega och kom tillbaka med svaret att dom inte hade några.

Mycket tramsigt detta att man inte kan lita på folk mer än man litar på datorer.

BEDRÖVLIGT!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skapat den här signalen.

Hinner inte mer ikväll, kvällsvard nalkas.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fått ordning på min KFG (funktionsgenerator)

Dessutom har jag verifierat att Trigger-out ut från KFD (svepmodul) fungerar vilket är nödvändigt om jag skall kunna trigga på svepet, tror förresten att det motstånd på 10k som sitter mellan Trigger-out och jord kan få sitta kvar, jag behöver då bara gripa tag med CH2 runt ena benet hos motståndet.

När det gäller KFD har jag då bara en sak kvar och det är att frigöra den digitala pottens pinnar och istället dra dom till KFG med tre kabelstumpar på säg 200mm och med TP-hylsor i ändan (ty KFG har testpunktstift som Tema kallar "torn").

KFD kommer monteras under KFG mha mutter-distanser på 25mm, KFD innehåller dock plintar så det går inte att i efterhand skruva dit tåtar, man måste ha tänkt till innan man skruvat ihop korten.

KFG behöver dock få en flytt vad gäller test-pott som idag sitter som frekvensgenererande pot (Freq) men senare skall sitta som nivågenererande pot (Level), funkar med 10kB i båda positionerna.

Denna flytt kan emellertid göras när allt är ihopskruvat för tornen kan nås ovanifrån.

KLM (läs mikrofonförstärkaren) har BNC ut, denna signal går till CH1 på skåpet via BNC-kablage (har).

In till stereon använder jag ett särskilt läge hos en 4-vägs vridomkopplare (i linjenivå) som sväljer RCA-kontakter, kablaget blir alltså ett RCA-kablage och KFG får jobba in en signal via en RCA_F.

Så jag behöver, på lite sikt, fixa en RCA-hona med en kort stump kabel.

Känns som om jag börjar få koll.

MVH/Roger
PS
Repetition:
En enda åtgärd kvar innan ihopskruvning, bygg tre kabelstumpar med TP-honor och skruva dit dom på den digitala potentiometerns pot-pinnar (samt ta bort test-matningen).
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Kan du inte bara spela lite favoritmusik i högtalaren och bedöma om du tycker dom låter behagligt ?

Dom kommer inte låta annorlunda för att du tar ut en SPL kurva.
Det mätinstrument som slutligen skall användas sitter väl ändå på sidorna av ditt huvud.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Men grejen är att jag tycker inte det låter så bra.

Och tycker man inte det låter så bra utan att egentligen veta varför ja då måste man faktiskt mäta :)

I morgon räknar jag med att kunna få byggt ihop allt för skarpt test, sen tycker jag det skall bli spännande att se medelvärdesbildningen av dom "guppande" tonerna elementen emellan och jämföra nivå för att eventuellt kunna avgöra om dämpningen av diskanten är rätt eller fel.

Jag vill som sagt göra detta innan jag sjösätter mina nya högtalare, detta för att dämpändring är så mycket enklare när dom inte är inkopplade.

Jag tycker hela grejen är intressant, inklusive mitt bygge av en enkel svepgenerator.

Tack för din input!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag fått byggt ihop KFG+KFD i en liten modul med distanser emellan, kopplat ihop det nödvändigaste och fått upp en svepande sinus på skåpet.

Just nu är signalen max dvs runt +/-7V men en potentiometer kommer kopplas in i morgon (byglad just nu) som jag då kommer ställa ungefär line-nivå med så att jag kan injicera signalen i mitt HiFi-system.

Jag kommer också skapa en liten RCA_F-adapter som gör att utgången lättare kan kopplas till stereon.

På andra sidan högtalaren kommer jag nyttja min mätmikrofon (ECM999), min mikrofonförstärkare (KLM) och en BNC till RCA-hona:adapter där jag avser montera en peakdetektor modell dioddetektor inuti en RCA-hane.

Jag är inte helt säker på att denna "kristalldetektor" blir så bra ty jag är egentligen inte bara intresserad av peakar, jag är intresserad av nåt slags medelvärde MEN om man kör Ge-diod så har man en viss serieresistans som då förhindrar "fast attack" och det gäller då "bara" att sätta tidskonstanten.

Jag har inte kollat det än (görs i morgon, vilar på lagrarna ikväll) men jag siktar på 100Hz-10kHz och vad kan då en allmän rimlig tidskonstant bli?

1/100Hz=10ms, säg att T=100ms så blir inte signalen så "ripplig" vid låga frekvenser, 100nF efter dioden till backe ger då ett parallellt motstånd om 1MOhm.

Fast om jag kör en 1N4148 och ett seriemotstånd så får jag koll på "attacken", möjligtvis är 1ms bra vilket skulle betyda 10k i serie.

Jag vet inte, tycker sånt här är svårt.

Får experimentera lite :)

MVH/Roger
PS
1ms i längd på toppen har ju i princip 100Hz (1kHz är ju "spetsig"), kan man tolka det som att "modulationen" begränsas till att vara max 100Hz? Kommer nu på att jag ju mäter med prober om 1MOhm, får nog nyttja 1uF och 100k istället (fast visst, dom går att koppla om till X10 och därmed 10MOhm...).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag fixat så att svepsystemet triggar på CH2, detta gör att jag kan sniffa signal efter DUT med CH1 samtidigt som level för triggning på CH2 är mödosamt inställd.

Jag skulle kunna nyttja extern trigger (vilket i princip ger ett tre-kanaligt oscilloskop) men signal in till DUT är så plan, om man säger, så jag behöver inte se signalen före DUT utan bara efter vilket gör att jag kan trigga med CH2 och mäta med CH1.

I morgon kommer jag bygga ett par saker:
1) RCA_F + 2dm tvåledare, används som gränssnitt mot standard RCA-hankablage för inkoppling till stereo.
2) RCA_M, bygger in en dioddetektor rätt i kontaken som sedan kopplas till mikrofonförstärkarens (KLM) utgång.
3) RCA_M + RCA_F, adapter mellan KLM's utgång och dioddetektorn för simulering av filterverkan (HP@5kHz).

Slutligen blev jag förvånad över att svepsystemet faktiskt täcker 20Hz till 20kHz, vad jag efter en stund dock förstod så är stegen 200Hz så nästa frekvens är typ 200Hz och sedan ger 100 linjära steg med 200Hz 20kHz max.

Jag har tydligen trimmat in systemet så att 20Hz-20kHz stämmer väldigt bra.

MVH/Roger
PS
Nivå-pot är numera inkluderad så jag kan skicka linje-nivå till stereon nu. Är förresten lite bekymrad över 20Hz för dels funkar inte högtalarna alls där nere, dels funkar inte rörstegen så bra där nere för deras mättnadsfrekvens är runt 15Hz samtidigt som detta gäller maximal utspänning vilket detta inte kommer handla om så min oro är obefogad fast vad gillar högtalare att fladdra med nåt de inte "kan" fladdra med, händer nåt överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar lite roliga videos.

Preliminärt suger mina gamla högtalare apa vad beträffar rak frekvenskurva :(

Svepet verkar vara på ungefär 200Hz till 20kHz och det är tydligt att LF ungefär matchar HF i nivå (-12dB re MF).

Jag är osäker men jag tror att MF är runt 5kHz dvs ungefär "cross-over".

Så både LF och HF ligger runt 12dB snett :D

LF är det inget att göra åt men HF kan jag göra nåt åt.

Fast frågan är, vill jag det?

För hur matchar det med dom nya högtalarna?

Det är uppenbarligen inga raka frekvenskurvor som gäller som jag lite naivt trodde, tänkte liksom att bredbandaren hade ett RAKT streck och diskanten ett annat varvid man enkelt kunde se skillnaden i dB.

Men nej då, i verkligheten ser det helt annorlunda ut!

Intressant!

Jag kan alltså inte dra nån riktig slutsats av det här utan måste helt enkelt montera mina subbasar och nyttja det bästa instrumentet dvs örat som topnotch så fyndigt sa.

Sen kanske jag dock sveper dom också men örat får avgöra.

I morgon skruvar jag dit basarna.

MVH/Roger
PS
Jag har fått låna en DeWalt skruvdragare som jag tunat in momentspärren på, subbasbaffeln tycks vara av aluminiumplåt och inte typ det där (omagnetiska och spröda) gjutgodset som diskanterna kom med varvid jag nog anser att plåten inte kommer att spricka fast jag lurar på silvriga brickor i detta fallet också men är osäker på hur fult det blir.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Högtalarna är klara.

Jag har skruvade dit subbasarna med mina försänkta svarta skruv men mha en lånad DeWalt skruvdragare där man kan sätta momentet.

Innan jag kopplar in grejerna skall jag göra följande:
1) Bygga ett HP filter att testa svepgeneratorn med (så att bifogade svepningar ovan är relevanta)
2) Bygga om mina rörslutsteg enligt vad jag har experimenterat mig fram till som varandes "bäst".

Slutstegen kommer inte nyttja mitt senaste trick, dvs KPD som kanske inte funkar alls, men dom kommer nästan dubblas i Pa, få ett bättre sving genom annan splitter och få lite, med betoning på lite, feedback för att lyfta diskanten som är ganska dålig hos mina egendesignade toroid-OPT.

Innan dess kommer jag INTE testa miina nya högtalare.

Kul dock att äntligen ha dom klara, lite knepigt varför jag drog ut så mycket på tiden för de sista momenten var tämligen enkla.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar lite bättre bild tagen mer på dagen (jag har dålig belysning i vardagsrummet).

Sen byggde jag mitt 5kHz HP-filter och fick se på skåpet att svepet stämmer med teorin samtidigt som svepet blir "fint", trimmar man in hela svepet så att det precis täcker hela skärmen så får man 2kHz/DIV, filtret är sedan färdigt vid 2,5 rutor (-3dB).

Som förstås så innebär detta att efter en enda ruta till vänster är frekvensen uppe i hela 2kHz, så linjärt svep är knappast att föredra (min kommande OTA-bestyckade KSG kommer därför svepa logaritmiskt istället).

Men det var kul att verifiera skalan, var rätt säker ändå men praktisk verifiering är alltid bra.

Jag har tidigare mätt på mikrofonförstärkaren (KLM) och den har en extrem bandbredd dvs runt 2Hz-200kHz, det är alltså inget fel på den.

Återstår mikrofonen som jag lite kladdat med och kan ha haft sönder men jag tvivlar på att jag haft sönder den bandbredds-mässigt dvs det den nu ändå ger är en plan respons i alla fall upp till 10kHz (efter det ripplas lite enligt spec).

Som synes i min senaste video så verkar det finnas en topp på runt 5kHz (cross-over) där det en bit innan toppen är lågt och en bit efter toppen är lågt.

Efter puckeln är det definitivt lågt innan mitten på skåpet (som motsvarar 10kHz).

Skillnaden hög/låg är sedan minst 6dB vad jag kan bedöma.

Kom dock ihåg att över 10kHz är mätningen inte relevant för där är förstärkarens bandbredd, typ.

Jag vet inte riktigt varför det blir såhär och hur jag skall tolka diskantens känslighet relativt bredbandarens som har en väldefinierad känslighet, för diskanten har jag bara fått en siffra från Kina.

Min tolkning är att diskanten ligger ungefär 6dB för lågt, anledningen till att högtalarna inte låter bra kan vara pga det för jag tycker att röster låter extremt tydligt och högt men hör egentligen ingen diskant, tydligheten är nog Faital Pro's förtjänst för bredbandare ÄR bra på röster.

Men om frekvenserna är ojämnt fördelat så låter det ändå inte bra.

Det är synd att jag inte litar på mina egna tester men jag tycker dom avviker så mycket från det förväntade att man blir skeptisk.

Jag hade velat sett ett svep som började vid 1kHz, steg en aning till 5kHz (fc) och sjönk en aning till 10kHz.

Apropå det så kan systemet bara i princip leverera 20Hz för 20kHz är uppdelat på 100 steg och det blir egentligen en harmonisk serie modell

\(T_{sweep}\approx 50ms+\frac{1}{200Hz}*\sum_{n=1}^{100} \frac{1}{n}\)

50ms är alltså den första periodtiden för KFG ger 20Hz som första frekvens, nästa frekvens är sedan 200Hz och stegen är sedan i 200Hz, den harmoniska serien med 100 termer blir sedan runt 3 (verkar inte finans nåt analytiskt svar, endast tabellerat).

Minimum sveptid för alla 101 frekvenser är då ungefär 65ms (50+5*3).

Men observera att de diskreta sveptiderna då måste anpassas till vardera periodtid vilket inte göres så lätt, med samma diskreta sveptid för alla frekvenser blir i mitt fall minimum total sveptid 50ms*100=5s (om jag skall få med en hel period av 20Hz).

Viss skillnad.

Samtidigt ger detta att med min tidigare skåp-sveptid på säg 100ms som uppdelat på 100 diskreta svep (eller frekvenser) ger 1ms som max periodtid för första frekvensen, alltså sveps inget under 1kHz i min tidigare video, den börjar alltså på 1kHz (om man ser till hel periodtid).

MVH/Roger
PS
När det gäller videon jag pratar om ovan verkar det som om jag missade att trycka på REC :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hottat upp ena KPA_A (dvs första versionen av mitt egendesignade rörslutsteg).

Började med några mätningar innan upphottning:
1) Put(3,9Ohm)=20W (blev överraskad där för KPA_B-proto gav bara 16W)
2) Bandbredd=10kHz, rätt kasst och kan vara anledningen till att högtalarna inte låter så bra (-6dB@20kHz, alltså)
3) Sving:+/-50Vp
4) Bias=-41V (över 330 Ohm=>Pa=25W)

Efter upphottning med avseende på att Pa ökades från 25W till 38W:
1) Put(3,9Ohm)=24W (sving och bandbredd samma)
4) Bias=-33V (över 165Ohm=>Pa=38W, svinget enligt ovan alltså fullt tillräckligt)

Efter upphottning med avseende på att 4ggr feedback infördes:
1) Put(3,9Ohm)=22W (sjunker lite knepigt nog)
2) Bandbredd=27kHz (max uteffekt med denna prestanda är ungefär 6W)
3) Sving=samma (splittern är ju inte beroende av feedback annat än vågformsmässigt)

22W/27kHz alltså, nu kan vi testa högtalare :)

MVH/Roger
PS
En amp till att hotta upp dock :)
Skriv svar