Elgitarr.. Behöver en guide.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fiskbotten
Kontakt:

Elgitarr.. Behöver en guide.

Inlägg av fiskbotten »

Hej!

Jag har nu kommit till ett stadie där jag ska göra ett projektarbete i skolan och jag tänkte nästan direkt att jag ska göra en elgitarr.

Men jag har ellerh ittar ingen guide för hur man ska gå tillväga. Någon som har en? Skulle bli evigt tacksam!
bearing

Inlägg av bearing »

fiskbotten
Kontakt:

Inlägg av fiskbotten »

Jo jag tittade lite på den där..
Men just detta... "Nu till själva bygget - grunden är en Strata-kopia byggd av halvfabrikat. Hals och kropp är inköpta via eBay."
Det där sa bara Poff så var mitt projekt borta. Själva kroppen ska jag bygga själv, halsen och huvudet skulle jag kunna köpa in men formen vill jag göra. Någon annan som har en guide för hur jag bäst sätter ihop den. Sen vilka elgrejjer jag behöver, vart ska man sätta mickarna och sånt.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

fiskbotten
Kontakt:

Inlägg av fiskbotten »

Tusen tack.. Ska titta lite närmare imorgon. Klarar inte sitta vid den här skruttiga datorn mer.. Får ju ont i skallen :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det här tror jag inte man direkt kanske hittar nån guide på eller som nån direkt kan hjälpa en med sådär utan det gäller nog bara att sätta sig in i ämnet och ägna massa tid åt att lära sig hur man bygger en gitarr helt enkelt. Mitt projektarbete i skolan var att bygga en förstärkare (egentligen att lära sig hur en vanlig återkopplad PP stärkare fungerar) och jag ägnade mer än ett år åt att bara läsa tung litteratur inom analogelektronik, bygga prototyper och labba innan jag började med själva bygget.
Nu menar jag inte att du måste göra såhär men det bra att ha koll på varför man gör en grej och inte bara blint följer en intruktion.

Lycka till med projektet :)
fiskbotten
Kontakt:

Inlägg av fiskbotten »

jag har funderat på att göra något i stil med http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=30 för att tjäna lite tid, kanske snickrar ihop kroppen själv men måste veta vilket matrial jag ska använda och det med att fräsa ut är jag ävl inte hetast på :)

EDIT! efter en par timmars funderande på detta kom jag fram till att jag köper allt som behövs sen putsar/lackar/sätter jag ihop allting eftersom och om jag hinner även en förstärkare..

Men skulle någon vänlig själ kunna gå in på www.gmf.se och plocka ihop delar jag lär behöva sen göra en lista på dom? Detta skulle hjälpa mig enormt eftersom att jag inte är 100% på allt som behövs. Skulle vara gött om man kom undan runt 3k, men jag blir ju inte arg om det blir billigare. :P
Kan även vara från andra sidor om ni vet någon bra.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Jag tror ingen här kommer att sätta ihop en lista åt dig. Däremot så kan du göra en lista själv på prylar du vill ha på din gura, så kan vi sen säga bu eller bä. :)

Du ville väl bygga själv, annars kan du köpa en byggsats säkert, ;)

//mr dryg
fiskbotten
Kontakt:

Inlägg av fiskbotten »

Okej.. Ska snacka med en polare i klassen han är sjukt musikintresserad.. Ska titta vilka delar som behövs, sen sätta ihop en lista och efter det kommer jag och frågar om synpunkter..
Ska kila nu.. CSI !
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Elektroniken i gitarren är inte så krånglig och kan du nog få hjälp med här, men själva byggandet finns det säkert mer dedikerade forum för kan jag tänka mig..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tänkte bara skriva det där tråkiga, men som är såå trist om man upptäcker när man byggt:

Det är inte svårt att bygga en elgitarr. Problemet är bara att det krävs en stor precision för att det inte ska bli så att vissa toner stämmer, men andra låter helt galet. Ihopsättningen av hals, bandstavar och gitarrkroppen är därför något man bör studera extra noga. Halsen får ju inte vara skev, för hårt eller löst fastsatt, osv...

Jag vill absolut inte avskräcka dig, utan snarare förbereda dig på jobbet som väntar. :) Ett tips, eftersom det är ett projektarbete: Jämför gärna olika gitarrer och klura ut fördelar och nackdelar med olika konstruktioner. Vilka mickars ljud gillar du bäst? Vad har den där "braiga" gitarren för träslag i kroppen? Är den ihålig eller solid? Det skulle kunna vara intressant att använda slutsatserna i din elgitarr. Framför allt så är det betydligt mer lärorikt än att bara sätta ihop en lista på kompisens favoritprylar. -Dessutom har du ju chansen att kunna bygga exakt den gitarren *du* vill. :)

Men framför allt: Lycka till! :tumupp:
fiskbotten
Kontakt:

Inlägg av fiskbotten »

Jimmy mjo visst är det så, men jag är väl inte den som lyssnar mest pårock och grejer så därför tänkte jag att man skulle kunna få lite hjälp av honom, med vad som behövs.

jag är den som gillar att tillverka. När jag gick i sjuan gjorde en polare som gick i nian en elgitarr, därifrån ideén. SJälv har jag gjort ganska mycket sådana saker, tex en kniv i full plexi med egetgjort blad och så vidare :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"jag är väl inte den som lyssnar mest pårock och grejer"

Nu hänger jag nog inte med, men man behöver inte lyssna på rock för att bygga en elgitarr eller för att veta vilka gitarrljud man gillar. Allt som behövs är i princip att man kan spela instrumentet och tar en promenad till närmaste gitarr-affär för lite provlyssning/spelning på olika sorters gitarrer.

Nåja, jag ska inte tjata mer. :)
Säg till om du undrar något. Det finns ganska många musiker på forumet.

Förresten: Var kommer namnet "fiskbotten" ifrån? :D
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Används bara gitarrer i rock ? :)

Fan blev själv sjukt sugen att börja bygga alltså.. Synd att det inte är mer timmar på dygnet. :)

Vad säger du Jimmy, dela på två ? 8)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Lite tips för byggandet:

1. Vanliga träslag för gitarrbyggande är ask (vilket jag använde), lönn och mahogny.

2. Kroppen kan göras av flera bitar som limmas ihop (min var av två bitar, limmade längs centrumlinjen). Se bara till att fibrerna går längs med gitarren (samma riktning som halsen) för maximal styrka.

3. Halsen köpes bäst färdig när det gäller förstagångsbyggen. Huvud och hals är en gemensam bit, de köpes inte separat. Gillar du inte standard-huvuden finns så kallad paddel-hals där huvudet bara är en platta. Ur denna sågar man den önskade formen. När det gäller dragstången, välj en hals där du justerar denna från huvudet. Det blir mycket enklare att justera halsen efteråt.

3. Mät, mät och mät igen! Minsta fel vid placering av stallet relativt halsen gör gitarren svårjusterad. En bra regel när man skall placera stallet är att måttet från halssadeln till 12'e bandet skall vara det samma som 12'e bandet till stallet (där strängen ligger an, inte stallets fästplatta). Det är också viktigt att få det hela i linje. Ligger inte stall och hals i linje blir gitarren svårspelad (typ E-strängarna glider av banden).

4. Fräsningen av halsfickan är mycket viktig för instrumentets egenskaper. Du vill ha "sugpassning" för att minimera de akustiska förlusterna i skarven. Idealet är en "neck-through" där halsen går genom hela kroppens längd. En sådan kräver dock att man gör halsen själv. Köper man färdiga halsar är det skruv och/eller lim som gäller. Som nybörjare är skruvad hals att rekommendera. Hur halsfickan skall fräsas beror på vilken hals du har valt. En Strata-hals kräver en annan form än en Tele. Kör du Gibson LesPaul-stuket är det en ytterligare variant (de är dessutom limmade samt lagda i vinkel relativt kroppen). Jag skulle rekommendera en Fender-hals (Tele eller Strata) till ett förstabygge (monteras rakt relativt kroppen och skruvas fast).

5. Placering av kontroller och dylikt är en smaksak. Kolla på färdiga gitarrer för ideer. Plektrumskydd är också valfritt - man kan utan problem köra utan om man har ett vackert trästycke man inte vill täcka över. Hur man fräser ur för kontrollerna påverkas dock av valet plektrumskydd eller ej.

6. Mikrofoner (pickups) är en vetenskap i sig som ibland når religösa höjder (jämför med HIFI-nördar som diskuterar kablar). Dock finns några grundregler man bör tänka på. Till och börja med, det handlar om svaga signaler, så skärmning och jordning är viktigt. Trä har ganska dåliga elektriska egenskaper, så detta hjälper man upp genom att klä håligheter för mickar och kontroller med självhäftande kopparfolie. Även plektrumskyddet täcks med folie eller ledande färg (eller så kör man med metallskydd, vilket jag gjorde). Denna folie/färg kopplas sedan till jord (GND) via telejacket. Själva pickuperna finns i många varianter men i grunden finns två typer: single-coils och humbuckers. De har olika egenskaper när det gäller ljud och brustålighet. Alla mickar reagerar på omgivningen i olika grad, så brus och brum får man räkna med. Humbuckers är den typ som tål brus och brum bäst genom sin konstruktion (motfaslindade spolar) och dessutom ger dessa högre signal ut. Single-coils har en enkelspole och därmed saknar förmågan att släcka ut störningar. De ger även lägre signal ut jämfört med humbuckers. När det gäller anslutningarna till mickarna är single-coils enkla - en jordtråd och en signaltråd. Humbuckers är svårare. Det finns 2-tråds, 3-tråds och 4-trådsvarianter. På köpet så har olika tillverkare olika sätt att färgmärka trådarna. På humbuckers med 3 och 4 trådar har man möjligheten att koppla om funktionen hos micken för olika ljud. Här är en bra sida för just detta, hur man kopplar mickar: http://guitarelectronics.zoovy.com/ . Denna sida har alla tänkbara kopplingar för de flesta gitarrtyper. När det gäller ljudet från olika mickar går det inte att ge några generella tips mer än att humbuckers ger starkare signal och ett "fetare" ljud jämfört med single-coils. Det bästa här är att prova olika kombinationer (gå till närmaste gitarrbutik och testa olika guror).

7. Ytfinishen på kroppen - här finns många varianter, från Biltema-lack till möbelolja. Jag körde med lackbets och båtfernissa. Här får du läsa och titta runt utifrån det du vill ha.
Skriv svar