Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev:Jag kommer köpa det här uppladdningsbara lilla knappcells-batteriet: https://www.elfa.se/p/16926505

Det är på 3V och "hela" 15mAh vilket räcker i typ 20 minuter efter att jag lyft ur minnet ur ZIF.
Har du verifierat att den cellen kan leverera de 40mA du behöver ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant kommentar, tack!

Svaret på frågan är att nej, det har jag inte.

Får nog kolla upp det.

MVH/Roger
PS
På en höft tror jag att 2V nånstans räcker (typ nedre gränsen för logiskt hög men då snackar vi full matningsspänning) för att hålla minnesinnehållet så om cellen är på 3V och jag behöver 40mA så får inre resistansen inte vara högre än säg 1/0,04=25 Ohm. Jag har nyligen verifierat att ett så "klent" batteri som 9V har en inre resistans på runt 3 Ohm. Men visst, jag ligger nog på gränsen här.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

På topnotch's trevliga tips har jag nu checkat strömuttagsskapaciteten för knappcellsbatteriet.

Hittar dock ingen notering i databladet annat än att rekommenderad laddningsström är runt 2mA.

Fast som jag sagt tidigare, ett relativt fett 9V-batteri klarar 1A (@6V, typ).

Officiell kapacitet hos ett 9V-batteri tror jag sedan är runt 500mAh, ovanstående batteri är på 15mAh bara men på en höft innebär detta kanske 15/500*1=30mA.

Rätta mig gärna om jag har fel.

MVH/Roger
PS
Databladet: https://www.elfa.se/Web/Downloads/05/_2/06926505_2.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Här ser man kapaciteten hos ett 9V-batteri från Duracell: https://www.elfa.se/Web/Downloads/he/et ... asheet.pdf

Man får dock kika i en graf och räkna ut det, jag får det till ganska precis 500mAh.

Intressant är också 1,7 Ohm inre resistans, jag har mätt upp 3 Ohm på mina Kjell-batterier.

MVH/Roger
PS
Jag betraktar ett 9V-batteri som slut när det är 6V, (9V-6V)/1,7 Ohm innebär då 1,8A, 15mAh/500mAh*1,8A=53mA>40mA. Fast det är faktiskt precis jag få ut 40mA ur min pyttelilla Li-cell, formellt sett blir ju dessutom spänningen 6V/9V*3V=2V.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av ToPNoTCH »

Kikar men på en normal knappcell typ CR2032 (samma formfaktor men inte riktigt samma kemi) så finner man att den max kan leverera 4mA - 10mA kontinuerligt, beroende på tillverkare.

Jag hade nog kikat på 2st Li-Io i Serie istället.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag uppskattar att du tar upp det här för det tycks vara ett problem som jag börjar oroa mig för.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag planerat lite KTM (Trigger Module).

Jag har först numrerat kretsarna i min design och sedan skapat en mycket preliminär layout.

Preliminärt är alltså KTM färdigplanerad.

Dock är jag mycket osäker kring finessen Auto/Norm vad gäller triggern och känner att jag faktiskt måste koppla upp den IRL för att vara säker, de analoga bitarna fram till genereringen av själva triggersignalen (/KT) är jag dock så pass säker på att jag inte kommer testbygga även om jag kommer studera kopplingen extra noga snart.

Nästa modul att skapa en preliminär layout för blir KVM (Vertical Module) som dock är ganska okomplicerad vilket känns bra att ta tag i först ty jag har KSS och KTS kvar som har mängder med logiska kretsar, dvs det är tveksamt att jag får plats med dom på knappt (pga DSUB) ett EU-kort vardera.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Putsat lite på layouten.

Kom på att alla reglage måste få plats INNANFÖR fronten och det reglaget som bygger mest är ELMA-omkopplaren (15mm) så, eftersom lödpunkter (TP) också behöver få plats, har jag tagit i med 20mm.

Nu ska jag ta tag i layout för KVM :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med mitt skåp.

Ikväll har jag bestämt att två olika ritningar för KVM (Vertical Module) kommer husera på vänstra sidan om de väl nu ökända DSUB15, på högra sidan avser jag bygga XY-förstärkarna (för CRT-plattorna dvs högspänning).

Jag har rensat ena ritningen från specifika pinnar ty jag är inte där än, nu vill jag köra någorlunda abstrakt.

Nyttjar ju analoga MUX:ar och jag har ju ett gäng logikkretsar men dels iom att vissa behöver vara 8:1-muxar dels att frekvenser över 10MHz måste hanteras gör att jag måste köpa HC4051, teoretiskt skulle jag kunna klara mig med dom typ 6st 4051 jag har för den mer lågfrekventa delen men en annan del av modulen kräver HC där 4053 (3st 2:1-MUX) som jag råkar ha hade funkat men jag anser att det är smidigare om alla MUX är av samma typ.

MVH/Roger
PS
Går faktiskt att köra 4051 på LF-delen (<200kHz) av modulen och HC4053 på HF-delen (<10MHz), på det sättet slipper jag köpa nåt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått hem det lilla Li-batteriet.

Mäter 2,8V efter att förmodligen befunnit sig på lagerhylla ett tag.

Sött litet batteri, undrar om topnotch har rätt eller fel vad gäller 40mA.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av adent »

Är det engångs eller laddningsbart? *på jakt efter ett liknande 3V laddningsbart*
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är laddningsbart (3V).

MVH/Roger
PS
ELFA's ordernummer finner du högre upp i tråden.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kämpat med KVM_layout ikväll.

Detta är alltså modulen som behandlar och väljer vilken signal som skall styra plattorna.

Jag har nu bara modulerna KSS (Sampling System) och KTS (Test System) kvar att grovplanera.

Häromdagen blev jag dock att göra ett primitivt test på mina högtalare, jag la en dynamisk kareoke-mikrofon framför högtalaren och svepte frekvens.

Responsen var så förvånadsvärt ojämn (säkert +/-6dB) att testet blev ett fiasko.

Men iom detta enkla test har jag kommit fram till att högtalare kan man inte på ett bra sätt testa med enskilda sinus-toner.

Visst går det men om man skall få en "medelvärdesrespons", så blir det knas.

Jag anser numera att det är bättre att linjär-svepa högtalare, digitalt är bra men frekvenserna blir obevekligen diskreta och det blir inte alltid så bra.

Min plan vad gäller högtalartest är numera rampad analog VCO istället.

Så det lutar åt att jag skippar KSS.

KTS däremot är lite av motorn i det hela för den har hand om den roliga samplingen och det kommer jag inte överge men KSS känns just nu passé.

Om jag gör på detta viset slipper jag också krånglet med ett supersnabbt (E)PROM, som jag dock köpt men som måste programmeras...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

adent skrev:Är det engångs eller laddningsbart? *på jakt efter ett liknande 3V laddningsbart*
Kom på att jag ju typ har artikelnumret framför mig :)



Detta är alltså 3V/15mAh och laddningsbart.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av batteridrivet oscilloskop med mini-CRT

Inlägg av Spisblinkaren »

Justerat KVM-layout en aning.

HV OP-amparna för XY-plattorna har fått en komponentadapter rad per X/Y, dom kommer alltså bli byggda spegelvända modell push-pull fast jag är osäker på om vanliga komponentadaptrar klarar 250V.

Å andra sidan är min latenta plan Eagle även om jag lite planerar för virning.

MVH/Roger
PS
Jag har även justerat fronten en aning men justeringen är nästan bagatellartad (alla vipp har nu NORM neråt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar