Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av SeniorLemuren »

I min provisoriska CNC-fräs kör jag en Biltema handöverfräs som varvtalsregleras med en liten ratt som är numrerad från 1-8 Vad jag vill göra är att styra varvtalet från en Arduino som ger 0-5 V PWM ut. Dels för att jag måste ha mjukstart på den annars ballar styrsystemet ur och visst vore det kul att kunna styra varvtalet från G-code-filen. Jag använder GRBL och den har funktion för att starta, ställa varvtal via PWM samt stoppa fräsmotorn.

Min fråga är alltså om någon har en färdig lösning för att koppla in sig på den befintliga varvtalsstyrningen med PWM-utgången från Arduinon för att styra routern. Det borde väl vara en potentiometer som sitter på den ratt som är graderad 1-8 så det borde väl inte vara så oöverkomligt att fixa detta?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jadu Urban, det där har jag funderat på, vår förra handöverfräs, som vi körde ihjäl i bordet, den hade tumhjulet utanför men fortfarande manuellt hanterat. Jag tyckte att det var bra eftersom man kunde justera varvtalet under körning. Men start och stopp körs ju från G Code filen.
Men jag hoppas att det kommer upp en bra lösning av de kloka som finns här. Men hur fungerar det egentligen? Det är ju bara två grova tåtar till tumhjulet!

Jo just det! Vi har ett slikt Solid State relä för on / off av 230V.
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 26 mars 2020, 20:49:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av tecno »

Keep it K I S S

Starta spindeln först bör ju fungera, inte optimalt men troligen funkis.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det är så jag kör nu. Men det vore lite kul om routern styrdes av programmet, men fram för allt att den stoppade när den jobbet klar. Det går ju visserligen att lösa genom att brygga motorreläet innan programstart och sedan ta bort bryggningen när M3 är skickad till reläet. Då stannar den ju i alla fall när jobbet är klart och jag kan avbryta min fikapaus i andra änden av mitt lilla karantänfartyg. Att ha variabelt varvtal är ju även det en bekvämlighetsfaktor. Att jag letar efter en lösning är ju just för att jag tycker det är lite kul att just fibbla med elektronik. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av grym »

kan man få pwm så den passar rc servo som kopplas mot potten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av TomasL »

Borde det inte gå att ersätta potten med ett gammalt hederligt LDR och PWMa en lampa?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det kanske kunde gå om man hittar en resistor som har ungefär samma område som den befintliga potten. En intressant tanke.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av TomasL »

alternativet är ju annars att riva ut hela styrningen och ersätta den med något annat, gissar att det är en enkel tyristorstyrning, typ fasvinkel eller nått sånt.

Beträffande LDR, serie och parallellkoppling av lämpliga motstånd bör ge dig samma som den befintliga potten.
Enklast är ju att bara sätta LDRen parallellt och anpassa PWMen, mörkermotståndet i LDRen bör vara tillräckligt högt, men som sagt, du får mäta på den befintliga, eller om den är se-bar läsa av resistansen.
doorman
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 november 2019, 18:36:44

Re: Hur varvtalsstyra en Biltema handöverfräs?

Inlägg av doorman »

En enkel Kina triacregulator fixar det!
Skriv svar