Laddning av batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Laddning av batteri

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar vad praxis är för att ladda batterier.

Nu finns inte NiCd-batterier längre (vilket är bra ur miljösynpunkt) men på den tiden laddade jag dom med kapaciteten/10 i under ett dygn.

En gång fick jag fatt i en beskrivning om hur man faktiskt kunde ladda brunstens-batterier, vill minnas att det involverade pulsning på nåt sätt, jag byggde om en laddare för detta ändamål men det föll inte så väl ut.

När det gäller till exempel R6-batterier så tror jag NiMnH-batterier är allenarådande vad gäller uppladdningsbara, undrar dock hur de skall laddas.

Sen har vi mobil-batterier som jag tror mig fatta är Li-Jon:batterier, vad det står för vet jag dock inte samtidigt som jag inte fattar hur de skall laddas.

Slutligen känner jag till bly-ackumulator men där skulle jag återigen säga kapaciteten/10 i laddström, eller?

Förutom ovanstående så har vi problemet med hur pass mycket batterierna bör cyklas, amatören jag vågar påstå att bottenurladdning inte är bra medans underhållsladdning (typ laddning varje kväll när inget har "hänt) heller inte är bra, jag tror således att batterierna bör cyklas ordentligt för att hålla så länge som möjligt, hur fel har jag?

MVH/Roger
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Laddning av batteri

Inlägg av larioso »

Lite om batterier här:
https://www.powerstream.com/NiMH.htm

https://batteryuniversity.com/index.php ... _discharge

Allt du behöver veta skulle jag tro.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laddning av batteri

Inlägg av HUGGBÄVERN »

svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Laddning av batteri

Inlägg av svanted »

han vill gärna ha andra trådar återgivna med egna ord i denna... :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddning av batteri

Inlägg av breflabb »

Och här är den laddare för torrbatterier som du undrade över.
Har testat den när den dök upp för lääääääääänge sedan, men resultatet blev
lite mer att önska. Men det funkade
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laddning av batteri

Inlägg av HUGGBÄVERN »

svanted skrev:han vill gärna ha andra trådar återgivna med egna ord i denna... :)
Jag menade inte så, bara att helt nyligen dök det upp en tråd om exakt samma sak, och man får kidnappa trådar på SEF.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Spisblinkaren »

breflabb skrev:Och här är den laddare för torrbatterier som du undrade över.
Har testat den när den dök upp för lääääääääänge sedan, men resultatet blev
lite mer att önska. Men det funkade
Tack brefabb!

Jag tycker jag känner igen just det där schemat.

Detta var på sent 80-tal vill jag minnas och det fanns NiCd-laddare för fyra modell R6 samtidigt (tog även större batterier vars beteckning jag inte minns), tror att det även i fronten av "brunnen" fanns så att man kunde ladda 9V-batterier.

Jag byggde alltså om denna laddare enligt typ din ritning, fick det inte att funka så bra vad jag vill minnas men jag tror inte det var helt misslyckat.

MVH/Roger
PS
Hur fasen hittade du den där beskrivningen? Du måste ha extrem ordning och reda!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag läste hela artikeln nu precis.

Är inte så förtjust i att läsa länkar annars som Ni vet :D

Fast genast lärde jag mig nåt, de batteristorlekar jag inte kunde beteckningen på heter R14 respektive R20.

Så jag lärde mig nåt idag också :)

MVH/Roger
PS
Intressant är att torrbatterierna alltså inte bara skall laddas, de skall laddas ur också under samma cykel för att alltså kunna bli laddade och dom skall laddas ur med ungefär tredjedelen av framströmmen som är runt 25mA för R6 (och ökar ungefär en faktor två för vardera R14 och R20).
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddning av batteri

Inlägg av breflabb »

Jo man lär sig något nytt hela tiden, och det är mycket hällsosamt för den återstående delen
av hjärnan. 80-90 tal var mina guldår.Mycket intesiva och intressanta år. Var hel tokig i små
byggen som fungerade för det tänkta endamålet. Läste mycket Elektor tidningen och sedan kom
Alltomelektronik på Svenska som en gåva från ovan. Men någon PC på den tiden hade jag inte
den skaffade jag ganska sen i livet, så jag har sparat en hel del i permar som du såg på bilden.
Har haft tre stora permmar i min samling men nu har jag bara två. Den tredje försvann i flytten
för några år sedan :( eller så har frugan gjort det med flit :humm: men utredningen är nedlagd
Nu har jag även en ganska stor digital samling av Elektor(Engelska) och Alltomelektronik(Svenska)
Tror det handlar om mer en tusen olika byggbeskrivningar, både enkla och mer avancerade.
Så vill du ha något så delar jag gärna med mig.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Laddning av batteri

Inlägg av svanted »

HUGGBÄVERN skrev:
svanted skrev:han vill gärna ha andra trådar återgivna med egna ord i denna... :)
Jag menade inte så, bara att helt nyligen dök det upp en tråd om exakt samma sak, och man får kidnappa trådar på SEF.
jag menade det,
roger letar ogärna själv efter information på nätet eller här utan vill ha någon som gör det åt honom.... :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Spisblinkaren »

svanted, du är inte min favorit
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Laddning av batteri

Inlägg av Spisblinkaren »

breflabb skrev:Jo man lär sig något nytt hela tiden, och det är mycket hällsosamt för den återstående delen
av hjärnan. 80-90 tal var mina guldår.Mycket intesiva och intressanta år. Var hel tokig i små
byggen som fungerade för det tänkta endamålet. Läste mycket Elektor tidningen och sedan kom
Alltomelektronik på Svenska som en gåva från ovan. Men någon PC på den tiden hade jag inte
den skaffade jag ganska sen i livet, så jag har sparat en hel del i permar som du såg på bilden.
Har haft tre stora permmar i min samling men nu har jag bara två. Den tredje försvann i flytten
för några år sedan :( eller så har frugan gjort det med flit :humm: men utredningen är nedlagd
Nu har jag även en ganska stor digital samling av Elektor(Engelska) och Alltomelektronik(Svenska)
Tror det handlar om mer en tusen olika byggbeskrivningar, både enkla och mer avancerade.
Så vill du ha något så delar jag gärna med mig.
Du är en trevlig prick!

Har fortfarande svårt att fatta hur du faktiskt hade den där artikeln :humm:

Det roliga är att artikeln i sig ju egentligen inte var nån större sensation men man lockades av dess möjligheter.

Tycker det här är bra sagt:
Jo man lär sig något nytt hela tiden, och det är mycket hällsosamt för den återstående delen
av hjärnan.
Jag säger bara att dom som tror att dom är fullärda är per definition idioter.

MVH/Roger
Skriv svar