Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av larioso »

Försökt blockat i browser inställningar utan framgång.
Google-analytics och alla dessa som kartlägger allt man gör accessar ändå som det verkar.

Det finns anti-virus där man kan blocka och kolla vad som browserns växlar till, men tror inte man kommer åt vad Javascript gör.

Är det kanske att stänga av Javascript - och ha fråga alltid - men gissar det blir klickfest utan like.

Jag använder plugin för att välja user-agent, som ju går in och infogar i http headers saker för sidväxlingar.
Men finns något att göra vad gäller plugins kanske för att blocka javascript access till olika domäner?

Vad säger folket?

Tack.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av arvidb »

NoScript (plugin till Firefox) gör precis det som du söker, om jag fattat rätt. Alltså blockar javascript baserat på domän. Det baseras på whitelisting, så det mesta är blockat från start och så får man whitelista de domäner som man vill tillåta script från. Dock är vissa "vanliga" google-tjänster whitelistade från början, så det kan vara bra att gå in och kolla listan efter installation och ta bort sånt man inte vill ha.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av larioso »

Tackar.

Det finns på 2 nivåer i min gamla Opera på XP jag kör online ännu mest.
Dels kan man blocka bland cookies och göra exceptions på det.

Sedan finns en undantagslista vid Javascript också - men den kanske inte kontrollerar vad Javascriptet accessar självt - vilket är det jag mest är ute efter. Detta eviga trackande av var man varit som inte sparas lokalt.

Men en del tyder på att det fungerar - några ställen som skimresources.com och ytimg.com och liknande blockat - då fick jag ej bilder på vissa siter - så de fick jag släppa.

Att det flimrar förbi accesser nedtill i statusfältet - det kanske är den plugin du nämner som behövs.
Det flimrar ju till en handfull ställen vart man än beger sig.

Lite nyfiken vilken kontroll man kan få - eller inte.

Jämför lite hur jag kan nolla datorn/browsern för hur mycket videoreklam jag får på YT. Kör lite experiment sedan något år och kör aldrig inloggat numera, rensar allt i cookies, historik och service workers och databases och all skit.

Jag accepterar aldrig någon videoreklam som gör avbrott - jag avslutar videon direkt - och försöker igen tills det rullar.

En laptop jag bara använder för YT på kvällen får jag mycket mindre videoreklam som försöker avbryta. Hopplöst samma kanal på XP-datorn - kan köra ett dussin starter och alltid reklam - avbryter och startar på nytt.

Accepterar man en videoreklam har man snart två, och snart två i slutet och sedan i mitten också.

Försöker se hur Google arbetar lite om man kan blocka saker så jag kan kolla YT störningsfritt. Och tror det har med tracking av det jag gör annars på den datorn under dagen. Jag rensar allt lokalt - men ändå är den datorn spammad med videoreklam på vissa kanaler jämfört med laptopen som inte surfas med alls nästan.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av ojz0r »

Ublock Origin löser reklamen i sitt standardläge om det är det du är ute efter, finns både till firefox (rekommenderad) och till chrome (om man måste använda).
Den har även ett avancerat läge där man kan blockera domäner globalt (för alla sidor) eller lokalt (den aktuella sidan).
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av larioso »

Tack för tipset, skall kolla.

Vet inte om det jag är ute efter går - att särskilja information som samlas som genererar urval på Youtube och videoreklam på Youtube.

Varför blir min laptop så mycket mindre belastad än stationära datorn - beteendemässigt skiljer ju bara hur mycket jag surfar på olika ställen.

Inte alls egentligen att skrota reklam som finansierar EF också ju.
Det på sidan stör inte på samma sätt som en video som avbryts för videoreklam.
Inte heller sidor med banners högt och lågt - det är ju en service som finansieras "gratis" sas.

Popupreklam på youtube videor stör inte heller på samma sätt. Ofta är det ljudet du är ute efter först och främst.

Fortsätter mitt experiment....
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av ojz0r »

Ublock Origin har funktion för att Vitlista sidor man vill stödja, i ditt fall tex EF. Dock är det lite ohanterligt om det bara är youtube du vill åt.
Om man aktiverar avancerade inställningar så kan du välja att allt innehåll automatiskt godkänns globalt och sedan på youtube så kan du välja att det lokalt inte skall göra det. Har inte testat just det fallet men det borde fungera.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av larioso »

Det är mycket av intresse hur man kan "lura" jätten Googliat att man är första besök - och får köra Premium på trial gång på gång reklamfritt 30 dagar eller liknande.

Lite intressant om det går att förstå hur det funkar.

Varje gång jag startar routern får man ju nytt ip-nr, och det har inte hjälp att byta mot vad man körde på under dagen - nollat allt i datorn man kommer på, inklusive flash som också kan lagra saker.

Det var verklig ögonöppnare när jag såg hur mycket browsern hade sparat lokalt i Service Workers och Databases - detta var cookies som inte försvann när jag rensade cookies. Och förstod också varför jag oftare och oftare fick vänta på att datorn stängde för att något notify skulle göras - det hängde ihop med detta. Browsern skickade data ut på nätet av det som fanns - därav var den upptagen och ville inte stänga omedelbart.

Så jag hittade dessa folders på disk - och rensade och sedan varit rent från sådana saker. Klickar på ett BAT-fil som gör ren hus där och sedan rensar cookies och sökhistorik och det köret.

Så fortsätter på det spåret vad som egentligen pågår i browsern och vad man kan påverka. Mest på kul, men kanske kan påverka att få mindre störande videoreklam.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av arvidb »

Jag tycker också att reklamen på YouTube har blivit för störande. Om jag vet att jag vill kolla på en video - typ om jag ser en hel serie/playlist - så brukar jag ibland använda youtube-dl för att ladda ner filmerna i förväg och kolla från disk. Då slipper man all reklam.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu när vi inom riskgruppen sitter i frivillig karantän dvs. tar promenader men inget socialt eller asocialt umgänge. Då är Youtube viktigt. Men jag blir näst intill vansinnig när det bryts med reklam. Jag kör Apple TV av någon sort upp till TV.
Eller är ChromeCast och en platta bättre?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av sodjan »

> Varje gång jag startar routern får man ju nytt ip-nr,

"Ju" ? Det absolut vanligaste och normala är att adresserna återanvänds.
Du får vara nedstängd en viss tid, "lease time", 24 timmar är vanligt, men
kan även vara längre, för att din ISP ska "släppa" din IP adress. Men du
ändå få tillbaka den, om den fortfarande är ledig efter det.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av larioso »

arvidb skrev:Jag tycker också att reklamen på YouTube har blivit för störande. Om jag vet att jag vill kolla på en video - typ om jag ser en hel serie/playlist - så brukar jag ibland använda youtube-dl för att ladda ner filmerna i förväg och kolla från disk. Då slipper man all reklam.
Bra uppslag, tack för det. :)
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av larioso »

sodjan skrev:> Varje gång jag startar routern får man ju nytt ip-nr,

"Ju" ? Det absolut vanligaste och normala är att adresserna återanvänds.
Du får vara nedstängd en viss tid, "lease time", 24 timmar är vanligt, men
kan även vara längre, för att din ISP ska "släppa" din IP adress. Men du
ändå få tillbaka den, om den fortfarande är ledig efter det.
Jag har kollat - det räcker oftast att power down och på igen.
Det var enstaka experiment då jag rensat datorn på allt jag kände till och skulle starta YT och se om det uppförde sig som på laptop om inte ens ip var samma. Men nej, den spamma mig med reklam ändå - mycket mer än laptopen.

Därav blev jag lite nyfiken att hitta precis hur algosarna arbetar. Det kan vara en obetydlig fil i datorn jag inte hittat också - men tror browsers skall vara spärrade att inte lagra överallt eller ens på disk. Försöker ringa in det hela.

Kör inte Chrome, gissar det är mer öppet med Googles egen browser kan lagra hur den vill. T.o.m Edge bytte till samma layoutmotor som chrome, läste jag, har inte W10 - gillar inte det riktigt.

Ibland när en camping här nere är full med folk så belastas masterna ner, och då byter jag till 1800 MHz-masten och där det full bandbredd osv. Det blir nytt ip också.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av sodjan »

> Jag har kollat - det räcker oftast att power down och på igen.

Hm, syftar du alltså på din laptop/dator? Inte på routerns egen IP
adress mot din ISP? Ja, routerns egen DHCP server kommer ju att
starta om och sannolikt börja fördela adresser från sin egen tabell
mot de interna klienterna.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av larioso »

Nej, 4G modem/router är det jag startar om - och kollar vilken ip jag hade innan och efter.

whatismyip.com och liknande.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kan man blocka Javascript att accessa domäner?

Inlägg av sodjan »

OK. Det är möjligt att "lease time" är betydligt kortare för mobila uppkopplingar
eftersom dessa (i alla fall tidigare) tenderade till att vara korta och mer sällan.
För ett par år sedan kanske det var någon enstaka % av de mobila abonnemangen
som var uppkopplade samtidigt och då är det ju onödigt att allokera en massa
IP adresser över en längre tid för dessa.

För ADSL och fiber/kabel modem som normalt står/stod på hela tiden, så är
det en lite annan ask. Sen så är det ju så att idag så använder fler och fler
mobila abonnemang som "fasta" anslutningar... :-)
Skriv svar