Tester av en logperiodisk antenn

Berätta om dina pågående projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tester av en logperiodisk antenn

Inlägg av E Kafeman »

VSWR ser bra ut på logperiodiska antennen. Glöm inte att kolla ölburkarna på samma sätt. De är betydligt smalbandigare så variationer i alkolstyrkan kan spela in.

Det är rätt resonerat om mätningen för jämförelse av sträckförlust. 2dBi är gainet för ölburken och logperiodisk versionen sätter jag antagandet 7-8 dBi i gain då 433MHz är en bit in på antennens aktiva område, så skillnad per antenn, 5-6 dB och med bägge antennerna utbytta kan skillnaden bli den dubbla. Givetvis välriktat för logperiodiska antennen och lika polariserat i bägge ändar.
Det som kan luras lite är om man har större metallytor i närheten av antennerna som i värsta fall skapar utsläckande reflexer. Jag brukar flytta mätuppställning +/- 30 cm i sidled i bägge ändar för att kolla efter större dippar. Vid 2.4GHz inomhus har man alltid dippar, 433MHz inte så mycket. Har man väldigt mycket reflexer eller att antennerna är så placerade att de får absorberande hinder utmed den "optiska sikten" och tappar mer direktsignal än de tappar reflexer kan det vara till logperiodiska antennernas nackdel. Ölburkarna tar ju emot signal lika bra från alla håll medans logperiodiska antennerna har en mer koncentrerad riktlob.

Vad gäller räckviddsmätning så är det en fördel om man har en eller två 10-meters koaxkablar och mäter S12 med nätverkaren. Man kopplar då samman kabeländarna vid kalibreringen så att kabelförluster kan kalibreras bort.
Att mäta med nätverkaren i stället för spektrumanalysator har även den fördelen att störningar och lokala sändare undertrycks så att de inte påverkar resultatet.
Om kabelförlusterna är för stora för att kalibreras bort kan man dels höja uteffekten från nätverkaren (normalt från -15 dBm till 0 dBm) om den featuren finns, och sänka bandbredd och svephastighet på nätverkaren vilket gör att brusgolvet sjunker.
I värsta fall kan man lägga in en bredbandig förstärkare men för då se upp så inte för mycket signal kan skickas in på nätverkaren eller att förstärkaren bottnar. Max in på nätverkaren är +20 dBm och det borde bara vara problem vid kalibreringen när man kopplar samman kabel-ändar (Thru). Vid vissa problem med PLL i nätverkaren så ökar PLL-instabiliteten när man ökar uteffekten men nätverkaren säjer då själv tydligt ifrån att uteffekten är för hög.

Blir absolut intressant att se hur mycket fel jag gissar på skillnaden i antenn-prestanda mellan antenn-typerna.
SM7THS
Inlägg: 134
Blev medlem: 1 september 2011, 13:04:06

Re: Tester av en logperiodisk antenn

Inlägg av SM7THS »

Ser skapligt ut.
Gjorde en för många år sedan för 800 MHz till 4GHz med utprints och etsa.
Det tog några rundor innan det blev bra :)

En bra metod att mäta antenner är tre antenn metoden där man kan få väldigt bra värden på gain i en viss riktnig på tre okända antenner.
Googla på three antenna method så får du se.
Inte jättekomplicerad matematik heller.

Om du ska mäta S12 eller S21 över en viss sträcka kommer du troligen att se en regelbunden vågform i svepet som är reflexer från intilliggande reflekterande strukturer.
Det blir så då signalen går olika vägar mellan antennerna där en är direkt och andra längre vilket resulterar att du får olika faslägen och signalen adderas vektoriellt som orsakar variationen.
Detta kan man enkelt ta bort genom att spara svepen och göra en enkel FFT och plocka bort allt utom grundsignalen som är direktsignalen.

Kafeman. Jag har fortfarande en hög UT047 kablar och kontakter med ditt namn på hemma:)
Hör av dig när du har vägarna förbi.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tester av en logperiodisk antenn

Inlägg av Oskar »

Nu tror jag inte att jag skall försöka få fram ett värde på antennernas egentliga gain, utan nöja mig med att jämföra med burkantennerna på en enskild frekvens. Om jag dock skulle mäta upp gain, och eftersom jag har två antenner som är identiska (något så när) varför inte bara göra så här:
antennkalibrering.png
Under tiden har jag byggt två hållare till burkantennerna.
20200324_093620.jpg
Hållarna trär man bara över mina billiga kamerastativ. Tänker göra två liknande till LDPA antennerna, sedan är jag klar med förberedelserna. Just nu ser vardagsrummet i "skogslabbet" ut så här :mrgreen:
20200326_152221.jpg
Jag tror att jag har tillräckligt långa LMR195 kablage för att använda nätverkaren till mätningarna, vilket bör ge bättre resultat, precis som E Kafeman påpekat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tester av en logperiodisk antenn

Inlägg av E Kafeman »

Hur gick det med mätningarna?
Är givetvis nyfiken.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Tester av en logperiodisk antenn

Inlägg av Oskar »

Jag gjorde ett försök för ett par veckor sedan, men blev avbruten - ungarna blev otåliga och började springa runt och snubbla på sladdar mm :mrgreen:
Den tid som finns just nu är nattetid och jag har inte haft orken.

Hade också problem med att välja lämplig kalibrering för mätningen, har inte provat göra 2-ports mätningar med VNA tidigare. När jag riggat upp antennerna och körde helt utan kalibrering såg det vettigare ut utan än med, så något fel gjorde jag.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Tester av en logperiodisk antenn

Inlägg av E Kafeman »

Efter short-open-load-thru och short-open-load ska två sammankopplade kablar (thru) ge ett rakt streck på displayen.
Om man kopplar in de bägge antennerna och placerar dessa i närfält, några centimeter från varandra, ska det fortfarande vara hyggligt nära 0 dB vid 440 MHz.
Detta faller sedan av allt mer med ökat avstånd samtidigt som yttre reflektioner gör sej påminda.
Beroende på vilken dynamik systemet har så kan det vara så att allt för mycket signal förloras vid 10 meter utan extra förstärkare.
Man kan i så fall börja med att kolla vid 2 meters avstånd, minska bandbredd och öka portens uteffekt till typ 5-10 dBm för att klara att registrera signal över brusnivån på längre avstånd.
Skriv svar