Modig MD500/ TNC155 krångeltråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av mrfrenzy »

Om man läser ut det gamla EPROM med sin brännare så går det ju manuellt knappa in det som du redan gjort från papper och bränna ett nytt. TNC-program och kabel är inte helt nödvändigt.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

PM skickat
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av christianmoller »

mrfrenzy skrev:Om man läser ut det gamla EPROM med sin brännare så går det ju manuellt knappa in det som du redan gjort från papper och bränna ett nytt. TNC-program och kabel är inte helt nödvändigt.
Den tanken har faktiskt inte slagit mej :humm:
får se om min gamla IBM vill starta :rofl
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

För dom som inte vet hur det funkar

https://www.youtube.com/watch?v=vUDP1XTmF9A

En GQ-4X verkar kunna inhandlas för dryga tusenlappen på nätet
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av säter »

Är kabeln lika som den man använder när man kör DripFeed?
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av christianmoller »

Lite off topic men.....fick igång den gamla IBMen :rofl
nu gäller det att komma ihåg hur jag använde den :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av christianmoller »

L.Svedberg skrev:PM skickat
Så, nu ligger sladden på lådan :)
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Intressant!

Tusen tack, Christian. Jag har lite kvar att rensa upp i MP/plc innan allt är bra. Bla går x-axeln baklänges haha..! Men när allt känns stabilt ska jag testa lite dataöverföring.
Senast redigerad av L.Svedberg 22 mars 2020, 17:24:03, redigerad totalt 1 gång.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Funkar nu. MP 24 från 0 till 1. Kul detta, stundtals...
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

Men, vad hör jag. Gillar du inte att knappa parametrar och PLC :D
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Med allas hjälp har jag ju kommit väldigt lindrigt undan min lilla cnc-katastrof, men det är inget jag längtar efter ska hända fler gånger. Särskilt inte med en såpass ovanlig maskin, underlaget och chanserna att få hjälp är ju inte gigantiskt, precis.

Men hittar jag en Deckel eller Maho med urblåst minne kanske jag är spekulant i framtiden ...
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Tack för sladden, Christian! Ska fixa en gammal dator att testa med!
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av christianmoller »

hur går det, har du fått igång överföringen :) ?

Trevlig påsk
Christian
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Hejsan! Glad Påsk själv!

Nä, har belagt mig själv med förbud att pilla på Modigen. Håller på att färdigställa verkstaden där maskinerna ska bo, och nu satsar jag på att få klart för inflyttning där innan jag gör nåt mer med dom.

men, det ska villigt erkännas att det är bra mycket roligare att greja med maskiner än att dra el i verkstaden!
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Hej igen!

Står lite då och då och trasslar i verkstan med den gamle Modigen. Framgångarna är blandade, kan man säga. Den är igång och hyfsat nöjd med livet, men...

Om jag skriver ett program med flera verktyg så funkar bara den första inväxlingen av verktyg från magasinet. Så fort maskinen kommer till den programrad där T1 skall tillbaka till magasinet stannar den med feltexten " PC program error C ". I detta läge går hela maskinen i nödstopp, och måste brytas ner och startas om för att komma vidare.

Kikar man i PLC-manualen kommer denna larmtext från ett marker"par" som inte ger det önskade tillståndet, och i standard HH plc-programmet hänvisas till vissa rader där dessa marker förekommer.
Dessa marker har enligt manualen med axelfrigivning i manuellt läge att göra, och det är ju verkligen inte i detta tillstånd maskinen befinner sig då felet inträffar...

Men jag har ju ett specifikt Modig plc-program, så att bara rätta till det enligt manualen känns inte så hett.

Jag tycker också det är konstigt att den klarar första svängen(inväxlingen) av vvxl-programmet (Makro?), men inte andra halvan (utväxling av verktyg). Känns inte som att vvxl-makrot skulle ha försvunnit, då borde ju inget av det ha funkat.

Försökt att kontakta Modig Machine Tools angående detta, men det fattar man ju att chansen att de kan/har lust att hjälpa till är mikroskopisk..! Inget svar ännu i alla fall. Nån som har en kontakt hos dom tro?


Problem nummer 2 har med anslutning till PC att göra. Fick en gammal dator av en kompis, installerade TNCremo och försökte koppla upp mig mot maskinen med RS232-sladden jag fick av Christian här. Ingen framgång. Har testat allt jag kan komma på i form av olika MP-inställningar i maskinen, olika portinställningar i PCn och olika konfigurationer i TNCremo, men det blir aldrig nån kontakt mellan Modig och dator överhuvudtaget..."TNC155p svarar ej" står det.

Har nu beställt en ny RS232 Dsub 9-pin till 25-pin sladd som skall vara gjord enbart och specifikt för just detta, hoppas det går bättre när den kommit.

Håhåjaja.

Annars funkar allt i maskinen vad jag testat hittills, alla linjära, kurvformade och cirkulära rörelser verkar OK, så det är ju skoj...

Nån som har en TNC155p som faktiskt har kontakt med en dator kanske har konkreta tips på fungerande inställningar? Finns ju en stor mängd möjliga kombinationer minst sagt...

Mvh/Lasse
Skriv svar