Modig MD500/ TNC155 krångeltråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av verkstaden »

L.Svedberg skrev:Satte MP77 på 1 för att läsa från eprom. Kopierade PLC-programmet till RAM (tror jag).

Stängde av, startade, ändrade MP77 till 0. Kunde sedan jämföra PLC-programmet med det jag har dokumenterat, och det ser ut att stämma bra.
Var det rätt plc-program på epromet redan??
Var inte det grundproblemet att det saknades på epromet?
L.Svedberg skrev:Då jag sedan släpper nödstoppet kommer omedelbart "noedstopp PC" blinkande felmeddelnade. Går ej att resetta.
Har du kollat dom uppenbara signalerna, lufttryck gejdolja hydraulik osv?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Det finns luft, gejdolja. Hydrauliken går enbart igång vid utstötning av verktyg ur spindeln på denna maskin, och så långt kommer jag inte nu...

Jag har ingen förklaring på varför den ansåg sig ha tappat plcprogrammet, det låg på eprommet hela tiden som sagt. Kanske var MP77 inställd på 0 vid batteribortfallet.

Men nu är det som att nåt mer måste göras med det som ändrades vid det tillfället, och jag fattar inte vad tyvärr.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av verkstaden »

Står verktygsmagasinet i rätt läge?
Har du någon manual med förklaringar till pc-error?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Jag har manualen. Detta är i inte ett pc error. Dessa finns tydligt beskrivna i Modigmanualen. Detta är något i TNC systemet den är missnöjd med. Har hittat nåt i servicemanualen om "notaus pc", och där står nåt om in/utgångar på styrning/externt plcboard. Känns riktigt långsökt dock att det verkligen skulle ha blivit fel på nåt sånt pga det som skett.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

verkstaden skrev:Har hittat nåt i servicemanualen om "notaus pc", och där står nåt om in/utgångar på styrning/externt plcboard.
Kan mycket väl vara där felet ligger (googlar man lite så visar sig att så varit fallet på en del andra ställen där man haft samma larm). Har ingenting att göra med batteribortfallet men fel är det ju ändå
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Det med batterihållare var samma bekymmer för oss. Hur jag än mätte och provocerade batterierna så hade vi strax under 5V och den tappade parametrarna ändå hela tiden och larmade för låg batterispänning lite då och då. Men efter ny batterihållare så har den inte tappat en gång.

Har du testat att starta med MP77 så att den läser från Eprom? Det är just ingen poäng att köra ett identiskt PLC program från RAM som finns på Eprom. Funktionen finns till för att man ska kunna lägga till options och göra ändringar.

Det låter som att man ändrat på lite saker när man bytt från TNC150 till 155.

I TNC426 så finns ju funktioner som trace och olika tabeller där man kan läsa inputs, outputs, data ord, markers. Har lite dålig koll på TNC 155 där men rakt ur minnet så tror jag mig komma ihåg att man har lite sådana möjligheter i 155 också.

Står det "Externt Noedststopp" eller bara "noedstopp"

Externt Noedstopp meddelande kallas av PLC medans "noedstopp" kan tyda på att det är NC delen direkt. Fast det är inte hundra spikat eftersom man måste kika i PLC om markör för externt noedstopp används.

ingång för noedstopp är i alla fall E9.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Det står "noedstopp pc" . Står omnämnt i servicemanualen i ett kort stycke. Spindle lock supervision eller liknande, om man har standard HH plcprogram vill säga...Jag tänkte nu i första hand gå igenom hela plcprogrammet som jag kopierat från eprom till RAM för att kolla att alla 2043ish raderna verkligen stämmer exakt. Tänker att ett fel i detta nånstans kan ge fel och larm snarare än att något verkligen skulle ha gått sönder i samband med batteribortfallet.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av verkstaden »

L.Svedberg skrev:Otroligt nog har jag fått kontakt med en kille i Rumänien som har en exakt likadan maskin, med rätt version av TNC. Han mailade mig sitt plcprogrammet.
Är det inte enklare och snabbare att peta in det programmet?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Det är säkert enklare, men jag har ingen dator ännu som kan snacka med TNC.

Har gått igenom de första 600 raderna i plcprogrammet, och hittills stämmer allt.

En kompis från jobbet som är industrielektriker var på besök idag och hjälpte mig lite att kika på eländet. Vi kom fram till att då man drar igång maskinen och går in och kikar i plc:n, så finns programmet både på eprommet och i RAM. Alla 2043 raderna eller vad det nu är i antal. Dock, om man går in och kikar i tabellerna A,E,Z,T, M så är det idel nollor.

Han mätte lite på PL100B-kortet, och där finns det gott om dragna utgångar...borde inte detta synas i A-tabellen? Eller måste maskinen upp i drift innan det går att se nåt där?

Nån som har nån idé om detta?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av Micke_71 »

Om jag förstått saken rätt så är "Externt Nödstopp" meddelande något som skickas från NC till PLC.

Nödstopp enbart är ett NC larm. Det låter som att NC larmar och startar inte ens PLC i ordning.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Det står "noedstopp pc". Tror inte det här ett dugg med det man vanligtvis kallar noedstopp.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Ärade kunniga människor;
Jag har glädjen att kunna presentera ett litet framsteg!

Efter kvällsskiftet gick jag ner i verkstan för att beta av ett par hundra rader plcprogram. Jag avslutade förmiddagens pass på rad 603, för det var slutet på en utskriven sida. Tro på faan att på rad 607 började det bli intressant, I mitt program började det stå NOP på rad efter rad, men på pappret helt andra grejer! Försökte börja editera med hjälp av plcmanualen, men lyckades aldrig ersätta en NOPrad med riktiga kommandon, utan bara lägga till en ny rad. Nya tag imorrn.

Glada hälsningar från en hoppfull nybörjare
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av persa »

persa skrev:Även om rätt PLC brändes in på eprom så kan det ju hända att man efteråt ville göra någon ändring och då bara kopierade över till RAM, ändrade där och sedan valde att köra från RAM utan att ändra på eprom
Micke_71 skrev:Det är just ingen poäng att köra ett identiskt PLC program från RAM som finns på Eprom. Funktionen finns till för att man ska kunna lägga till options och göra ändringar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av säter »

L.Svedberg skrev:Har jämfört plcprogrammet från den rumänska Modigen med mitt program. Det stämmer till 100%, så då kan jag ju i alla fall lugna mig angående det. Hans är likadan, och har 155p den med.
Är det PLC-program som ligger i Eprom eller RAM?
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Hjälp med "PC error" TNC155

Inlägg av L.Svedberg »

Mitt plcprogram fanns fram till rad 606 i eprom, men sen var det NOP för hela slanten. Jag var för snabb med att tro att de var identiska. Nu står jag och manuellknappar in oerhört många kommandon, huvudet snurrar runt. Hoppet lever!
Skriv svar