Carlsons super probe

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Carlsons super probe

Inlägg av ecenier »

Här är en sunkig video på hur jag tänkte sätta ihop den. Bakre locket är kvar att designa.
Röret är ett 15mm hårt kopparrör 95mm långt med en uppslipad skåra för switchen. Dreml FTW.

https://photos.app.goo.gl/dv8h3iJNK8Z9KSCP8
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Carlsons super probe

Inlägg av ecenier »

Här är min färdiga prob.
15 mm kopparrör kapat till 99mm.
Pla-plast i ändarna. Högtalare med inbyggd förstärkare från Kjell outlet.
C6BA7E62-C0DD-4B8B-8B37-7BCDBF871666.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Carlsons super probe

Inlägg av mankan »

Snyggt! Kan du ladda upp STL eller cadfiler för ändstyckena?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Carlsons super probe

Inlägg av PeterH »

Har du funderat något på personskyddet, tänkte på Mr Carlssons synpunkter i videon? Ett naket kopparrör är ju snyggt men också bästa tänkbara ledare om något du petar på har hög spänning :vissla: Jag har lite funderingar på om man kan skriva ut ett hölje som kopparröret får plats i, den blir ju lite klumpigare men kanske också lite säkrare. Tanken är då att koaxen också göms i en ihålig spets så det hela är i ett stycke...

PS. kretskortet har kommit fram så nu är det dags att börja leta komponenter (jag behöver ju fixa förstärkaren också)... 8)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Carlsons super probe

Inlägg av mankan »

Lacka i gummifärg?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Carlsons super probe

Inlägg av ecenier »

mankan skrev:Snyggt! Kan du ladda upp STL eller cadfiler för ändstyckena?
Det ska jag fixa. Utöver ändstycken så är det även en plastmodul som håller pcb:t på plats.

Återkommer när jag är hemma.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Carlsons super probe

Inlägg av ecenier »

PeterH skrev:Har du funderat något på personskyddet, tänkte på Mr Carlssons synpunkter i videon? Ett naket kopparrör är ju snyggt men också bästa tänkbara ledare om något du petar på har hög spänning :vissla: Jag har lite funderingar på om man kan skriva ut ett hölje som kopparröret får plats i, den blir ju lite klumpigare men kanske också lite säkrare. Tanken är då att koaxen också göms i en ihålig spets så det hela är i ett stycke...

PS. kretskortet har kommit fram så nu är det dags att börja leta komponenter (jag behöver ju fixa förstärkaren också)... 8)
Jag har inte tänkt på det så mycket annat än jag på något sätt bör täcka in handtaget. Tänkte först krympslang, men den jag har har för liten diameter. Isoleringstejp skulle ju också vara ett alternativ. Att skriva ut ett fodral skulle ju vara görbart, men det blir nog lätt lite klumpigt.

Nu när det är så många som kommer att bygga en så jag hoppas få bra uppslag från fler hur man kan bygga den säkert :D

Jag testade med att byta ut MMBT3904 till MMBT5551 och det verkade inte vara några problem.

Det jag har kvar att lägga till är en pot för utsignalen. Nu reglerar jag bara spänningen till proben.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Carlsons super probe

Inlägg av carpelux »

Jag började bygga på min. Hade ett gäng ZXTCM322 NPN transistorer som jag hoppas funkar. Troligen något som kommer från Sodjan en gång i tiden. Lite högre hfe och okänd noise NF men rätt pinout och de går att löda dit trots att de är aningen för små.

Tyvärr stötte jag på patrull då jag inser att det inte finns några 0604 3,3 meg hemma. Får rota runt lite och se vad jag hittar. Saknar också omkopplaren men den går ju att hoppa över under testning.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Carlsons super probe

Inlägg av ecenier »

Här kommer STL-filer på de tre pla-delar som jag skrivit ut för att få ihop allt utan att något sitter löst.
Genomsnittsbilden visar hur biten på insidan är tänkt att monteras. På det sättet den sitter så klämmer den fast PCBt i röret.

F360-filer finns så klart om någon behöver modifiera något.

Hatten är gjord för 3mm kabel och 5mm LED. Helt intryckt kommer LED:en att sticka ut 1.5mm.

Skåran i röret behövs göras för att få in PCBt med skjutomkopplaren. Skåran är 21mm lång och 2.6mm bred. Jag slipade upp den väldigt enkelt med en Dremel med kapskiva.

borrjiggen är för att kunna göra ett hål i kopparröret på rätt ställe, för om man vill kunna justera trimpotten.
Screenshot 2020-03-13 at 19.08.52.png
Screenshot 2020-03-13 at 19.05.39.png
Screenshot 2020-03-13 at 19.23.58.png
superprobe_pip.stl
superProbeInside.stl
SuperProbeHat.stl
borrjig.stl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ecenier 18 mars 2020, 22:43:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Carlsons super probe

Inlägg av ecenier »

Någon som inte beställt komponenter, men tänkte beställa? I så fall är jag intresserad av att haka på om det skulle vara OK. Tänkte bygga en till :)

Jag har kompletterat BOM:en för att den ska bli mer komplett.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Carlsons super probe

Inlägg av slft »

behöver också en uppsättning komponenter
men det svider med 70kr komponenter och 180kr i hanteringskostnad

skulle vi kunna gå ihop några stycken och dela på kostnaden?

//Ola
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Carlsons super probe

Inlägg av PeterH »

Jag håller på men det kommer ta ett tag... Jag kör samtidigt ett designrace med själva förstärkaren som jag har lite egna planer för. Så vänta inte på mig, jag har alldeles för lite tid för att ånga på med detta utan kör lite sporadiskt bara :vissla: Däremot kan det vara intressant att hänga på om någon får tummen ur före mig :wink: (är då endast intresserad av komponenterna till proben)
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Carlsons super probe

Inlägg av ecenier »

Om det är 4 andra som vill ha komponenter till en prob, så skulle jag kunna beställa 5 uppsättningar så att vi får gratis frakt.

I så fall beställer jag 5 uppsättningar enligt den BOM i första inlägget.

Vilka 4 vill ha i så fall?

Kostnaden kommer att hamna på ca 110kr + porto per komponentkit.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Carlsons super probe

Inlägg av slft »

Jag beställer gärna ett komponentkit
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Carlsons super probe

Inlägg av PeterH »

Jag tar ett... 8)
Skriv svar