Lägst STARTSTRÖM, 7,5 kw Y/D eller 3 kw direkt (kompressor)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lägst STARTSTRÖM, 7,5 kw Y/D eller 3 kw direkt (kompress

Inlägg av prototypen »

Du har framgångsrikt kört båda kompressorerna på 16 A säkring, ingen enda har poppat.
Vad gör dig nu så byxis att du måste fråga.

Protte
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Lägst STARTSTRÖM, 7,5 kw Y/D eller 3 kw direkt (kompress

Inlägg av Bug_x »

Förut har jag aldrigt haft behov att köra kompressorn samtidigt som andra maskiner.

Vid tex blästring så går enbart kompressorn.

Nu använder jag inte luft på det sättet. Utan kompressorn ska stå påslagen inkopplad hela dagen och så förbrukar jag lite luft åt gången i styrda maskiner (är tanken). Då vet jag inte när kompressorn startar och vill då inte bränna säkringarna när så sker.

Så målet nu är att minska startströmmen på kompressorn. Att säkra upp är dyrt om man slipper.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Lägst STARTSTRÖM, 7,5 kw Y/D eller 3 kw direkt (kompress

Inlägg av primerone »

Har du provat att mäta upp stömmen? Både startström och vid full belastning. Det lär ju säga en del om vilken säkring du kommer behöva. Vad drar de andra maskinerna du har?

Jag vet att min situation haltar lite i jämförelse, men jag kör ett 3 kW kedjesågverk på 10A säkring. Den har direktstart, men startas alltid helt obelastad (bara kedjan som ska dras runt). Jag har även en 3 kW vedkap, remdriven, som har Y/D start och det fungerar utmärkt på 10A. Till sist, jag har också en direktdriven vedkap (klingan sitter direkt på motoraxeln) på 3 kW. Den klipper säkringen direkt om jag försöker starta. För att få igång den måste jag för hand snurra igång klingan, vilket inte är så trevligt så den maskinen är till salu...

Din 3 kW kompressor borde inte dra så mycket om den startas obelastad. Kan du sedan ordna så att belastningen rampas upp bör det inte vara något problem. Givetvis beroende på vad dina andra maskiner tar och hur lastfördelningen ser ut på dina faser.
Men som sagt, mät så du vet vad du har att röra dig med.
Skriv svar