Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppatering positionsljus.

Efter att ha velat länge så bestämde jag mig för att använda den rakpermanentade kabeln.
Med 4 trådar på varje sida (+-) måste kardelerna släppa fram det som behövs: under 500mA.
Det svåra då var synen, fick be lilla frun att hålla upp grejorna så jag kunde se utan att sabba.

Nu när det är dags att skriava om det så bråkar BT-tangentbordet, det åker på tippe.

Men alla fyra positionsljus sitter på plats och lyser fint, återstår att göra en hubb att koppla i.
Trots riskerna med lödning för synsvaga så måste jag säga att jag faktiskt älskar min Weller.
Inte en enda gång har jag bränt mig på lödstationen, och inga olyckor med den inblandad.

Det händer lite annat.

Allt är synens fel, eller snarare det extremt korta skärpedjup jag har kvar sen olyckan 1965.
Man kan undra varför jag då envisas med att löda och mecka, svaret är för att jag älskar det.
Har alltid gjort, men först när min mentor gav min en riktig lödstation lossnade skaparlusten.

Lödpenna med sladd.

Har alltid haft skit, och kanske just därför bränt mig ett otal gånger, en lödstation ska man ha.
Så sa mentorn, och några dagar senare kom det ett fint paket med Posten. Gissa med vad?
Så länge jag kan se tillräckligt kommer jag att löda, förmodligen med lilla fruns hjälpand hand.

Som nu med permon, jag har så många ideer.

Idag när jag äntligen blev klar med skärmarna kändes det som en stor lättnad, ja nu jävlar.
Det som är kvar kan jag lösa när kroppen tillåter det, skärmarna kommer på plats nu i helgen.
Sen kommer det andra att rulla på allt efterahand som jag får råd till det, inte så mycket kvar.

Sen ska det testas.

Eftersom allt är kört i testbänk så vet jag att det fungerar, återstår lite mätning innan montering.
Bra att veta vad extrautrustningen egentligen drar så man kan räkna på laddintervaller & sånt.
När värmen väl kommer kan jag pilla utomhus med smågrejor som MP3-spelare och högtalare.

Tog några bilder som jag skickade via mail till denna Linuxdator.
20200312_233217.jpg
20200312_233716.jpg
20200312_233903.jpg
Nästa vecka hoppas jag ta lite utomhusbilder på projektet, mest för att visa färgtemperaturen.
När den väl är ute ur sitt vindskydd tar jag även lite bilder som behövs för att fråga er om råd.
Fronten ska modifieras, glödlampor skall bytas ut, och lite annat pul jag inte riktigt vet hur, än.
20200313_001120.jpg
Tid har jag gott om, men detta tar fan mer tid än vad som borde vara normalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av RadarEnt »

Kul att det går framåt med projektet.
Det du hittills hunnit med tycker jag ser bra ut.

Ett bråkande tangentbord får jag dras med också. En del tangenter måste man trycka lite extra hårt på. Ibland blir det då dubbla bokstäver. Laptopen köptes när Win Vista var nytt så det är en del ålderskrämpor.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@RadarEnt

Tack, jag försöker verkligen att göra det både rätt och snyggt trots synen.
Tangentbord, jag skrev om det tidigare i veckan, ska byta detta mot ett bra.
Allra helsk skulle jag vilja ha ett "IBM" men stora höga tangenter, trådlöst.

Ett typwriterbord helt enkelt eftersom jag gillar den gamla stilen med klick.

Får Googla vidare efter det i helgen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Det blev ett Logitech MX Keys..

Så där ja, nu har jag äntligen kunnat mäta exakt hur mycker varje skärm drar.
Dom bakre drar 0,065mA, dom främre som även har en lysdiod drar 0.85mA.
Så det lönade sig att experimentera med olika leds, alla 4 drar under 300mA.

Ändå syns dom bra.

Dom som läst lite mer i denna tråd vet hur jag ska koppla in positionsljusen.
PIR, en sån kommer att tända och släcka helt automatiskt, sensorn är testad.
Fungerar helt perfekt, och det ska bli kul att se folks reaktion när dom är nära.

För då tänds Permon upp.

Precis som en Tesla, och jag har lite andra funderingar på automatiskt tillslag.
När vädret så tillåter kommer jag att montera skärmarna, och koppla i en hub.
Den knutpunkten är inte klar än, men jag räknar med att göra den nu i veckan.

Fågelkvitter.

Permon har redan två separata larm, men jag håller på att tillverka ett tredje.
Istället för sirenljud ska jag ha fågelljud, har hittat ett som jag tycker är perfekt.
Kommer att startas upp via ännu en PIR i fronten, det ligger på testbänken nu.

Detta ljud eller annat som INTE låter som ett larm.

Tanken är att det tredje larmet ska fungera som ett vakande öga, (framme vid)
Högtalaren kommer att sitta oåtkomlig, förmodligen även osynlig för blotta ögat.
Den som smyger fram för att göra en bedömning av svårighetsgraden blir störd.

Förmodligen även grannarna, beroende på vilken förstärkning jag väljer.

Har en 12 Volts Stereoförstärkare i mörka rummet, den räcker mer än väl till det.
I synnerhet om denna kopplas in till två vattentäta högtalare jag köpt till Permon.
Men det blir steg två, just nu är det inte aktuellt att använda förstärkaren till detta.

Lämnar 2x25 Watt om jag minns rätt, med bas balans och diskant.

Förstärkaren var aldrig tänkt för musik, utan mer för ljud. Ljud som inte syns alls.
Under sadeln finns det plats, monteras dom där riktas elementen ner mot marken.
Ingen kommer dock att se någon högtalare, och det är precis det som är tanken.

VAR faen kommer det där ljudet från??

Tänk dolda kameran... fjärrkontroll (finns) Benny Hill, eller annat man känner igen.
Det råder kanske ingen tvekan om att denna Permobil kommer att bli mer än "4 hjul"
Tekniken finns, och jag har allt hemma. Det enda som återstår nu är att montera allt.

En komponent i taget. 8)
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@mcrj

Helt klart ett intressant ljud, men just denna version är sabbad med annat mög.
En ren vissling hade varit mycket bättre, i denna har dom lagt på en syntmatta.
Men jag ska Googla lite och se om jag hittar visslingen som isolerat (enda) ljud.

Tack för tipset.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tunnan där bak, där jag har systembatteriet.

Den skulle jag skruva loss igår för att kolla hur batteriet mådde, det gick åt helvete.
I ett svagt ögonblick så svek ryggen mig, och den åkte med framsidan ner i backen.
Den fick en hel del tråkiga asfaltseksem och behöver nu målas om för att dölja dom.

Vilken färg kan kamouflera jack & repor?

Satte på lite reflexer och duttade dit lite färg men det ser inte fint ut, är mattsvart.
Hittar jag rätt så kan jag även måla om dom två framskärmarna som är repiga nu.
Stör mig som fan på repor i en helt ny maskin, och det är ju snart dags för en tur.

Men först vill jag snygga till den. :?: Med vad?
CIMG6126.JPG
Svårt att visa skadorna med denna bild, men i dagsljus så syns dom väldigt tydligt.

(Den sprack inte vad jag ka se, men jag kan ha missat det då jag blev så förbannad)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Eftersom tunnan där bak fick asfaltseksem så fick jag fundera på hur jag kan lösa detta.
Lösningen är att inte lösa det alls, utan bygga (eller köpa) en ny låda till systembatteriet.
Med lite tur kommer permon ändå att se ut som jag önskar, och idag kom skärmarna på.

Det kostade mig två karameller.

Men nu är dom på plats så jag kan köra, även kablarna är framdragna, och in underfrån.
Gjorde två nya hål på undersidan (botten) av sadelutrymmet och drog upp kablarna där.
Systembatteriet är av förklarliga skäl inte inkopplat just nu, så jag använde en powerbank.

Ut från USB kopplade jag en StepUp, 12,5 Volt ut.

När jag väl hittat en ny låda som sväljer systembatteriet fortsätter jag med allt det andra.
Måste ändå invänta mitt 32mm stegborr som är på väg från Kina, kommer så småningom.
När det väl är här får jag borra ett nytt hål för PIR, den sitter just nu kvar i asfaltstunnan.

Så det går framåt.

Backspeglarna saknas på bilden här, båda glasen sprack tyvärr under vinterförvaringen.
Så dom måste jag fixa, tänkte leta upp lösa backspeglar, typ Biltema och limma fast dom.
Tar nya bilder inom kort och visar hur permon ser ut just nu, men denna får duga så länge.
P1250641.JPG
Har skapligt ont i kroppen efter en sån här gymnastisk dag, men jag kom en bit på vägen.
Nu blir det kvällsmat med lilla frun, sen en runda in till TV-rummet och bläddra på Netflix.
Väldigt bra att ha när man ändå inte kan arbeta som när man var 20år, det var länge sen.

To be, continued.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Eftersom jag inte hittat en ersättare för originaltunnan så tänkte jag använda den så länge.
Positionsljusen sitter på plats runt om, så det enda som behövs just nu är systembatteriet.
Det sitter fortfarande Sicaflexat fast trots att jag tappade tunnan i backen, så jag tar den.

Tills jag hittar en mindre, fräckare, och bättre.
20200402_180304.jpg
Idag har jag lött knutpunkten som ska ge ström ut till positionsljusen via den PIR som syns.
Det är tillfälliga såna där Du Pont kontakter, så det är bara att sätta ihop som ett vägguttag.
Fixade även ett Blått reservuttag, när PIR registrerar rörelse startar även den upp, till något.

Något intressant ljud som kan slås till och från separat, men startas via PIR vid behov. 8)

Bra sugen på att göra det redan idag, men ryggen är tråkig idag så monteringen får vänta.
Räknar med att kunna göra det imorgon Fredag, och hoppas jag inte tappar den en gång till.
Får be lilla frun om assistans så det blir rätt, köpte även riktiga låsmuttrar till bultarna idag.
20200402_174316_001.jpg
Kineserna hade tydligen glömt det, vibrationer och sånt.

Det innebar att man då kunde skruva av tunnan utifrån, inte bra. Låsmuttrar löser problemet.
Till helgen kanske jag kan ta några uppdaterade bilder på hur Permobilprojektet ser ut just nu.
Hittade en kul grej som jag tänkte montera i frontbågen, klicka på länken för att se vad det är.

Denna länk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

När positionsljusen tänds, så skickas ström även till denna nu klara spelare (fågelkvitter)
Funktionen kommer att bli till och frånkopplingsbar med en egen knapp, ljudtest pågår.
Har använt ett rent MP3-kort från England, samt en DC2DC, högtalare är från Bluetooth.

En Bluetooth högtalare, bara högtalaren används.

Originalet hade en startton som avslöjar att något är på gång, denna går igång ljudlöst.
Återstår att deleta dom ljud jag tycker låter "fel", men so far låter det mesta fint i den.
Kommer sen att monteras som osynlig under sadeln, mellan utrymmet och batterierna.

Där finns luft ut i det fria, monteras neråt för att inte ta in vatten.
20200403_175853.jpg
Det betyder att ingen kommer att kunna se högtalaren, inte ens om dom kryper under.
Eftersom just denna går via PIR/Relä så drar den heller inte onödigt med ström, fiffigt.
Monterar in kretsarna i en ny låda, sen är det bara att fästa den på undersidan (sadeln)

Dags att sortera ljuden (har 66 filer med "ljusa fågelljud"), vissa låter lite skramligt nu.

Använda moduler:

Högtalare: https://rubbet.org/products/bluetooth-h ... -3w-144936
MP3: https://www.ebay.com/itm/254441289812
Step: https://pchbutik.se/volt-dc-dc/226-just ... lm2596.htm
Kabel: https://www.fasttech.com/p/9097700 (Silikon)

Den Step Down jag använder i denna applikation har visat sig vara väldigt stabil och bra.
Kostade ju nästan gratis, och kommer förmodligen att användas även till Permons Stereo.
Mono går nästan lika bra, får fundera på vilket behov jag egentligen har av en hel "Stereo"

Enkelt är bäst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fråga:

MP3-spelaren med fågelkvitter står på testbänk just nu, startar och stänger på rätt sätt.
När reläet stänger igen hörs dock ett knäpp, kan man med en kondensatior fada ut det?
Den startar upp helt perfekt utan knäppljud, så det är väl när strömmen bryts av snabbt.


Något förslag?
Fågelkvitter testbänk med PIR.jpg
Det finns inga dumma frågor, så hellre fråga än att hoppas på att det försvinner senare.

För försvinna lär det aldrig göra utan problemlösning, på komponentnivå. Kondensator?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Från att ha lyssnat på hundratals ljud blir listan allt kortare nu, 18 kvar på kortet.
Lyckligtvis så randomizerar spelaren själv, så man hör inte samma ljud två gånger.
När jag är klar så kommer bara ett fåtal ljud att finns kvar på kortet, dom "bästa"

Dom som återges bäst utifrån vald högtalare.

Lilla frun håller på att bli tokig, men hon har inte vevat med den stora brödkaveln.
Själv tycker jag att det är riktigt intressant att sitta här o lyssna på dom små liven.
Högtalaren verkar återge dom ljud jag valt ut skapligt bra, men några åker ut idag.
Utvalda fågelljud till PIR bak.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Håller på att sortera på minneskortet, det blev bara tre fågelljud kvar.
Så jag tänkte lägga in ett par klassiker, kan bli en intressant situation.
Gillar ju den typen av musik, så varför inte låta Permon spela vid PIR?

Kan bli kul. Denna
Tre kvar.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

SD-kortet är nu klart för permanent montering i PIR-spelaren, det blev lite av varje.
Tanken är ju att Permon kanske står "obevakad" nere vid småbåtshamnen eller så.
Mina musikspelare brukar sprida glädje, och det är en smart sak med Teslagrejorna.

Den tänds upp, och spelar en truddelutt.
Kort klart.JPG
Ljudet kommer att vara valbart (option) och kunna stängas av med en egen knapp.
Dags för slutmontering, tror det kan bli under morgondagen om allt går som det ska.
Kan verkligen rekommendera det superlilla MP3-kort jag har, inga konstigheter alls.

To be, continued.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

När det blir dags att montera en musikspelare:

Det är tänkt att Permon ska ha både ren FM-Radio och någon form av Musikspelare.
Två helt separata enheter som slås till med ett knapptryck, antingen Radio eller MP3.
I natt kom jag på vilken musik jag vill spela i den, inte bara för mig utan även för andra.

VArför andra?

Förra året hade jag parkerat min elcykel nere i småbåtshamnen, hade en spelare med.
Den låg i lådan bak på cykeln, och jag spelade Andre Rieu och lite fin militärmusik där.
En äldre herre som passerade stannade till, med ett brett leende sa han så här till mig:

Jo jag tackar jag.

Det har hänt förut, och mina eldrivna fordon väcker lite nyfikenhet, även på låg volym.
Detta har blivit en "grej" helt enkelt, och Permon är inget undantag. Musik är ju glädje.
Inte så att jag kör runt på stan och spelar, jag är lite mer sofistikerad och tar hänsyn.

Glädje.

Den musik jag tänker ha på MP3-spelaren är inte sånt du brukar höra på reklamradion.
Enkel musik, Piano, Klassisk, ibland synth (Jean Michel Jarre) och brukar kännas igen.
Hittade en helt fantastisk tonsättare igår, eller snarare namnet: Han (Strauss) blir det!
Johann Strauss.JPG
https://www.naxos.com/johannstraussedition/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar