Bygga manuell fräs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Bygga manuell fräs

Inlägg av Thorped »

Tänkte att jag skulle försöka bygga en gedigen manuell fräs att ha i källarförrådet (verkstan) vill givetvis att den ska vara stabil men måste kunna bära ner den för hand till sin plats. Någon delbar konstruktion men sandsäcksballast eller typ räls känns rimligt. Hade helst haft en fräs med både horisontell och vertikal spindel och höj och sänkbart bord likt äldre fräsar.

Är detta något som är genomförbart tror ni? Konstruktionsidéer mottages gärna. UHPC är väl lämpligt att bygga i tänker jag.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av SMV »

Stabil, gedigen och bärbar är motsägelsefullt men jag välkomnar verkligen ett sådant här projekt.
Har själv funderat på något liknande och just att hålla nere storleken kan nog vara avgörande för hur jobbigt det blir att fullfölja.

Jag tänker att om du utgår från t.ex. en högboholmfräs i utseende så landar du bra storleksmässigt.
Kruxet är väl att få in gejdrar med vettig precision, bygga spindelhus osv. Att gjuta själva ytterformen är nog det lilla jobbet här.
Moment 22 tillkommer då du antagligen kommer behöva både en fräs och en svarv för att tillverka delarna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Meduza »

Spontant skulle jag säga att köp en riktig manuell fräs, så stor som fysiskt går ner i delar, och lägg lite pengar på att låta proffs bära ner den.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av hawkan »

Det här med att rikta upp sliderna ligger som ett spöke över ett sånt projekt.
Det finns iofs etablerade och långsamma metoder som skrapning men det ska också
mätas in på ett sätt man blir nöjd med.
Sen tänker jag att gör man ett projekt av den omfattningen kommer man snart att vilja
ha matning åtminstone på x-axeln eller z, om inte alla. Det blir ett dubbelt projekt
om man ska göra detta mekaniskt (växellåda, vinkelväxlar, skruvar osv) så man
tänker direkt på motordrift och varför inte då bygga en cnc-fräs? Här är en som
gjort det, det kan ge inspiration till vad som kan tänkas behöva göras.
Det börjar lite kort men han har en hel serie om sin maskin
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Krille Krokodil »

Detta är ett vettigt bygge där han tar hjälp av någon med fräs för att plana ytorna för
skenstyrningarna.

Konstruerar man så att alla de ytorna bara behöver planas så är det inte många timmars jobb
för någon som har en större fräs att göra det mot en whiskeyflaska eller två.

home made epoxy granite cnc - part 1 machine bed
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Thorped »

Nevermind
Senast redigerad av Thorped 9 februari 2020, 01:00:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Thorped »

SMV skrev:Stabil, gedigen och bärbar är motsägelsefullt men jag välkomnar verkligen ett sådant här projekt.
Har själv funderat på något liknande och just att hålla nere storleken kan nog vara avgörande för hur jobbigt det blir att fullfölja.

Jag tänker att om du utgår från t.ex. en högboholmfräs i utseende så landar du bra storleksmässigt.
Kruxet är väl att få in gejdrar med vettig precision, bygga spindelhus osv. Att gjuta själva ytterformen är nog det lilla jobbet här.
Moment 22 tillkommer då du antagligen kommer behöva både en fräs och en svarv för att tillverka delarna.
Har både fräs och svarv så det är ett ickeproblem. Hoppas bara Fadalen har tillräckligt med rörelse i X för att plana men bordet är isch 760mm så det borde räcka.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Thorped »

hawkan skrev:Det här med att rikta upp sliderna ligger som ett spöke över ett sånt projekt.
Det finns iofs etablerade och långsamma metoder som skrapning men det ska också
mätas in på ett sätt man blir nöjd med.
Sen tänker jag att gör man ett projekt av den omfattningen kommer man snart att vilja
ha matning åtminstone på x-axeln eller z, om inte alla. Det blir ett dubbelt projekt
om man ska göra detta mekaniskt (växellåda, vinkelväxlar, skruvar osv) så man
tänker direkt på motordrift och varför inte då bygga en cnc-fräs? Här är en som
gjort det, det kan ge inspiration till vad som kan tänkas behöva göras.
Det börjar lite kort men han har en hel serie om sin maskin
Tycker CNC är bland det tråkigaste som finns men jag kommer bygga med ett Servo som spindelmotor så jag undviker växellåda och servon eller stegisar på alla axlar ifall jag behöver matning eller måste köra något i CNC.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Thorped »

Om man bygger ihop allt med slipade delar innan man gjuter ihop det med EG eller UHPC måste man plana det gjutningen ändå då? Uddeholm har nu några slipade kvalitéer som nog hade varit grymma (läs overkill) för ändamålet.

Uddeholm Formax, känns som det givna valet. Jag har en kontakt som sitter i styrelsen för Uddeholm och jag vet att han är väl bekant med säljchefen här i Göteborg så kan nog få tag på det rätt lätt.

Om man kollar på den bifogade bilden från PaintCAD så tänker jag mig att det svarta upp och ned vända L:et är Z och Y axel samt huserar hurisontell spindel och motor och byggs upp av stål och EG/UHPC. På sidorna av detta skruvas grövre plåtar fast (det blåa) kanske även några koniska pinnar för att få det hela riktigt formstabilt. Mellan dessa plåtar fästs hyllplan som man fylla med ballast i botten skruvas det fast i en större ballast. Brun och grå är väl rätt självklart vad det är?

Men det hade varit riktigt bra om jag kunde slipa alla ståldelar i L:et och montera ihop det innan gjutning så jag slipper efterbearbeta det efter gjutning, men den planen kanske inte håller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Bug_x »

Meduza skrev:Spontant skulle jag säga att köp en riktig manuell fräs, så stor som fysiskt går ner i delar, och lägg lite pengar på att låta proffs bära ner den.
Är inte bygget en del av hobbyn så säger jag köp färdig som Meduza!

Även en normalstorlek som ex Abene VHF2 har "ganska" små och hanterbara delar om man monterar isär den.

Mvh
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Thorped »

Det går inte att få ner. Man ska igenom en dörröppning som är en halvmeter bred och sedan ner för en brant trappa med begränsad takhöjd. Ingen klarar av att bära ner solida gjutjärndetaljer där och maskinen får inte vara högre än 1,85.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av H.O »

En bänkfräs, typ ZX45 kan du plocka isär och flytta. Underdel, bord, pelare, spindelhuvud för sig. Kanske inte BÄRA, i alla fall inte ensam, men med en säckakärra och/eller nån typ av vinch så kan du garanterat få ner den för en trappa.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av säter »

Jag skulle vilja påstå att det är mera jobb att bygga en manuell fräs än en CNC-styrd.
Senast redigerad av säter 13 februari 2020, 15:16:29, redigerad totalt 1 gång.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av taimanov »

Kanske lite inspiration om du bortser från stegmotorer och sånt där cnc-krafs. :o

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... OD4xbU2nov
Edit: det var ju fanken...dåligt att skicka från mobilen. Återkommer.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Bygga manuell fräs

Inlägg av Thorped »

Bug_x skrev:
Meduza skrev:Spontant skulle jag säga att köp en riktig manuell fräs, så stor som fysiskt går ner i delar, och lägg lite pengar på att låta proffs bära ner den.
Är inte bygget en del av hobbyn så säger jag köp färdig som Meduza!

Även en normalstorlek som ex Abene VHF2 har "ganska" små och hanterbara delar om man monterar isär den.

Mvh
H.O skrev:En bänkfräs, typ ZX45 kan du plocka isär och flytta. Underdel, bord, pelare, spindelhuvud för sig. Kanske inte BÄRA, i alla fall inte ensam, men med en säckakärra och/eller nån typ av vinch så kan du garanterat få ner den för en trappa.
säter skrev:Jag skulle vilja påstå att det är mera jobb att bygga en manuell fräs än en CNC-styrd.
Okej jag har förstått att en gammal färdig fräs är bäst och detta var inget jag inte visste innan så kan vi koncentrera oss på några av frågorna i tråden istället för att prata om annat?
Skriv svar