Luftlagrad slipfixtur, Krille fixade biffen

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av Krille Krokodil »

:pics:

Jag behöver lite stoff för min kines-FoU. :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av säter »

Vad är det som är luftlagrat?
Själva slipspindeln?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av X-IL »

Krille>>> det kommer, UL-tvätten hjälpte inte tyvärr.

Säter>>> Nej fixturen för att hålla pinnfräsar vid slipning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av X-IL »

Krille Krokodil>>> Du ska få bilder senast i helgen, men det är kortfattat bara två mässingsbussningar med ca 12 borrade <1mm hål i vardera, dessa förses med luft genom kanaler i huset de är inpressade i. Mina hål verkar inte borrade längs normalen utan lite från sidan, funderar på om det är produktionstekniskt eller om de vill skapa lite turbulens, inte så mycket utrymme för turbulens dock. Min stora farhåga nu är att det redan är kört med denna, men innan jag fått luftvägarna fria vet jag inte. Läser man på nätet så ska spel mellan hårdkromad axel och lager vara ca 1/100.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av Krille Krokodil »

Vi har rätt starka grejor i UL-tvätten när vi rengör trådgnistade detaljer, kittlar dödsskönt i fingrarna när man har småsår.

Korta UL-dopp i citronsyra, kalklösare el. dyl. elakt kan du testa om du vågar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av X-IL »

Ett par bilder, fortfarande helt stopp i två hål :(
Börjar få slut på idéer och undrar om den kommer snurra ens efter att hålen blivit fria. Tror ni man kan trycka ut bussningarna, göra rent och sen trycka in dem igen, kanske läppa dem igen sen med fin diamantpasta så man inte avverkar för mycket. Som syns på nån av bilderna så finns det märken i lagren men inga direkta repor som jag tycker skulle påverka.

BildBild
Bild
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av jihe »

Tror du inte de är läppade på plats tillsammans? Får du inte dit dem _exakt_ lika efteråt riskerar du nog att få avverka för att få in axeln och då lär det vara kört. Jag skulle inte trycka ut dem i alla fall.

Sen är jag ingen expert på läppning, men på mjuka metaller tror jag man bör ha ett slipmedel som förbrukas. Bäddar du in diamant i det där så kör du ner axeln på nolltid.

Ultraljud låter ju som en bra idé. Om några hål på fel plats inte är fria är det ju logiskt att den låser.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av tecno »

Inte pilla !!!!

Du har inte råd att avverka nåt från lagerytorna. Om det nu är två hål som jävlas så testa att fylla på lättflytande olja och krama på allt du får ut och tryck ut oljan, då kan du se vad som kommer ut och var.

Är det synvilla men det ser ut som grader i några hål och det kan ju ställa till det.

!!!!! Var väldigt noga med diamantpasta för det sätter sig in i det mjuka på NOLLTID!

0000 stålull och försiktig läppning utan högt tryck kanske kan vara en väg att gå.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av X-IL »

Hmm ja, nu när du säger det så kanske inte diamant är en jättebra idé. Och visst tror jag de är gjorda på plats. Hmm, kanske får lov att ta Krilles erbjudande eller kolla om man hittar nån med kraftig ultraljudstvätt i närheten.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av Nerre »

En tanke kan väl vara att försöka blåsa rent hålen bakvägen? D.v.s täppa till ena änden och ett lock med luftanslutning på andra och alltså trycksätta utrymmet där axeln normalt är.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av X-IL »

Det är små grader runt de två hål jag gräver i, det är tvärstopp i dem, jag testar med en bit papper framför hålen och luften på. Jag har försökt komma in med roterande tråd från tilluftssidan också men det går inte. Det är ju också helt omöjligt att se/känna hur det ser ut i de andra hålen, mer än att jag nog tror att jag kommit lika djupt i de två som är igensatta, men antagligen ligger det en kaka runt om... En variant är att borra sig in utifrån och sen plugga igen, men vill väl slippa det så klart.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av X-IL »

Nerre skrev:En tanke kan väl vara att försöka blåsa rent hålen bakvägen? D.v.s täppa till ena änden och ett lock med luftanslutning på andra och alltså trycksätta utrymmet där axeln normalt är.
Jag har tänkt på det också, men luften kommer ju att ta de 22(eller hur många det är ) fria hålen.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av Nerre »

Ah, just ja... Men om du försöker sätta tejp över de som är öppna kanske? Risken finns ju dock att du trycker ner tejpen i hålen så de täpps till...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Lösning på problemet är att lösa en frakt till KK och Landskrona.
Bättre vård kan grejen inte få!
Har jag uttryckt mig klart?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Luftlagring, större friktion med luften på?

Inlägg av X-IL »

Lasp>>> Japp, jag ska kontakta Krokodilen
Skriv svar