Min lokala minifabrik! NordThing.com

Berätta om dina pågående projekt.

Kommer du följa?

JA
20
77%
NEJ
6
23%
 
Antal röster: 26
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av swesysmgr »

Henke_83 skrev:
Findecanor skrev:
Henke_83 skrev:Så målet är att göra en automatiserad kontrollerad process - från betalning, tillverkning, mätning, packning, leverans till kund.
Vad är det som är Open Source?

Ska kunden komma med ritning, eller tänker du erbjuda vissa specifika föremål?
Har du krav på kunderna att det de beställer ska vara Open Source / Open Hardware?
Jag tänker till en början ha EN produkt per månad. Alltså inte en fabrik som 3dHubs eller Shapeway. Detta får i så fall bli senare om jag ska gå den vägen också.

Men för att skapa min lilla minifabrik så ska hårdvaran som används så långt som möjligt vara open source.
Skall man kunna skicka in ritningar på saker man vill ha tillverkat och hur många eller konstruerar du en produkt som kunderna får beställa och som sedan körs i en så lång serie som orderna den månaden täcker?

Jag tror det är minst lika viktigt att automatisera beställningar och prissättning som själva produktionen i fall du skall ta in andras konstruktioner för att slippa drunkna i mail och manuellt räknande på offerter.

Har du F-skattsedel?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av säter »

ta in andras konstruktioner
Det blir ju omöjligt.
Det ska ju vara "Open Source".
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av swesysmgr »

Som jag tolkade det var det verkstadens mjuk- och hårdvara som skulle vara OSS för att hålla kostnaderna nere?

Samtidigt om jag skulle rita en smart hängare för sopskyfflar i trånga städskåp för privat bruk då skulle jag kunna tänka mig att släppa den fri som Open Source/Open hardware. Ifall jag lagt upp konstruktionen på forumet först för att få återkoppling på tillverkningsbarheten då kan jag ändå inte göra något åt det om andra kopierar den och det är lika bra att släppa konstruktionen fri.

Om jag däremot tror att konstruktionen är revolutionerande och går att sälja till Vileda då visar jag inte upp den för någon annan men sannolikheten för det är inte så stor :)
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av Henke_83 »

swesysmgr skrev:
Henke_83 skrev:
Findecanor skrev:Så målet är att göra en automatiserad kontrollerad process - från betalning, tillverkning, mätning, packning, leverans till kund.
Vad är det som är Open Source?

Ska kunden komma med ritning, eller tänker du erbjuda vissa specifika föremål?
Har du krav på kunderna att det de beställer ska vara Open Source / Open Hardware?
Jag tänker till en början ha EN produkt per månad. Alltså inte en fabrik som 3dHubs eller Shapeway. Detta får i så fall bli senare om jag ska gå den vägen också.

Men för att skapa min lilla minifabrik så ska hårdvaran som används så långt som möjligt vara open source.
Skall man kunna skicka in ritningar på saker man vill ha tillverkat och hur många eller konstruerar du en produkt som kunderna får beställa och som sedan körs i en så lång serie som orderna den månaden täcker?

Jag tror det är minst lika viktigt att automatisera beställningar och prissättning som själva produktionen i fall du skall ta in andras konstruktioner för att slippa drunkna i mail och manuellt räknande på offerter.

Har du F-skattsedel?[/quote]

Nej - har INTE F-skattesedel. Jag bedriver detta som hobbyverksamhet, har ett annat fulltidsjobb.

Min första tanke är att ha en "GENERISK" produkt som kan säljas per månad. Alltså on-demand order - inget lager.

Ta in andras design och ritningar och printa..får se där om det kommer kunna gå så långt.

Precis - det mesta av verkstadens/minifabrikens hårdvara och mjukvara ska vara Open Source så långt det går och är rimligt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av swesysmgr »

Det går att ha FA-sedel och kombinera vanligt jobb med sidoföretag förutsatt att ditt dagjobb tycker det är ok.

Vet inte hur stora investeringar du planerar men att bygga en helt automatiserad fabrik med robotar m.m. för skattade pengar låter väldigt dyrt även i liten skala.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av Glenn »

Fast det är väl ingen ide att ha F/FA-skattesedel om man inte säljer "sej själv" ?

Nu förstod jag förviss inte exakt vad TS vill göra men tillverkar man bara något behöver man väl inte F/FA, om man däremot ska konstruera saker åt någon annan så..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av Lennart Aspenryd »

TS skapar en tråd om kedjan med order, tillverkning, leverans !
Ett antal wisserbessers agera ombud för Skatteverket och det svenska rättssystemet utan att veta mera!
Märkligt Agerande!
Kör på TS Tala om vad input skall vara och lycka till med Open Source.
Ett nödvändigt drag idag. Jag gillar din tanke.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av Henke_83 »

Jag VET att bara för att något är open source är det inte enkelt att ta "bara" ta och göra.

Jag tänkte man kunde få konstruktiv feedback - lite som jag fått att beskrivningen är lite otydlig. Svårt att veta vad jag ska göra. Har försökt förtydliga så mycket det går efter det.

Har nu satt ett datum för när jag kommer lansera sidan och det blir den 1mars. Håller på med en grafisk profil och en logga just nu.

Just nu har jag fått 10 anmälningar på sidan som vill hänga med på resan och 20 här. SPÄNNANDE!

Hur ofta tycker ni det ska publiceras texter/videor för att man vill följa. 1 gång i veckan, 1gång i månaden?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av lgrfbs »

När det händer något som är värt att skriva en mening om.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av Nerre »

Jag tror det skulle behövas en liten steg för steg-förklaring av hur det är tänkt att funka.

Det finns ju massor med fallgropar, vad händer t.ex. om 3D-skrivaren råkar ut för en störning och ett lager bli fel? Vem betalar för att göra om det hela? Och vem inspekterar produkten innan den skickas till kunden? Eller skickas de oinspekterade till kunden? Vad händer om kunden är missnöjd? Hur hanteras returer/reklamationer?

Om en utskrift kollapsar, vems är ansvaret? Hur bevisar man om det var utskriften som gjordes fel eller konstruktionen som inte lämpade sig?


Det jag sett av det hela hittills låter som en dröm om en autonom fabrik som aldrig gör fel och inte behöver manuellt tillsyn. Ganska utopiskt.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av Henke_83 »

Precis en processkarta - det håller jag på och gör. Den är påbörjad och det är säkert en hel del som saknas som ska läggas till. Men detta kommer vara en pågående process för att se var saker kan förbättras och hur de kan förbättras.

Hela tanken med det här är ju att börja med en process för att sedan kunna komma så nära den autonoma fabriken som är möjligt. Tekniken finns idag men den måste kombineras på ett sätt som ska göra så att det är billigt att kunna göra det.

Om en utskrift inte går igenom kvalitetskontrollen, får en ny bit skrivas ut. Allting har ju en viss hållbarhet, så även sådan här tillverkning.

Kul att du tror det är en UTOPI, det tror jag inte :)

Men jag tror det kommer ta tid det här också...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Fast det är väl ingen ide att ha F/FA-skattesedel om man inte säljer "sej själv" ?

Nu förstod jag förviss inte exakt vad TS vill göra men tillverkar man bara något behöver man väl inte F/FA, om man däremot ska konstruera saker åt någon annan så..
Skall man bara sälja sig själv som tjänst på timme är det enklare att ta betalt via Bolagskraft eller motsvarande. Det är när du vill göra investeringar i CAD-mjukvara, maskiner och förbrukningsmateriel som F-skatt och avdragsmöjlighet blir fördelaktigt.

Jag är övertygad om att TS utan problem kan starta firma, beställa en 3D-skrivare med filament för ett halvt basbelopp (~23kkr) och sedan dra av den kostnaden mot sina A-skattade inkomster från dagjobbet innan han fakturerat sin första krona.

När kunderna sedan börjat betala de första momsade fakturorna då kan TS börja köpa in maskiner m.m. som företag, kvitta momsen och betala inköpen med de fakturerade pengarna (=oskattade) samt åtminstone delvis dra av eventuellt fortsatt underskott mot den A-skattade lönen.

Jämför det med att betala full skatt på lönen och sedan köpa maskiner och inventarier inklusive ej avdragsgill 25% moms, det blir lika ofördelaktigt som när privatpersoner köpte hantverkstjänster före RUT/ROT.

Om fabriken kan byggas med hjälp av Aliexpress-teknik för 15kkr och drar in 10kkr/år då är det kanske inte värt det men om TS planerar större investeringar tycker jag det är vettigt att räkna på alternativet att göra det som företag istället.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min lokala minifabrik! NordThing.com

Inlägg av swesysmgr »

Lasp skrev:TS skapar en tråd om kedjan med order, tillverkning, leverans !
Ett antal wisserbessers agera ombud för Skatteverket och det svenska rättssystemet utan att veta mera!
Märkligt Agerande!
Kör på TS Tala om vad input skall vara och lycka till med Open Source.
Ett nödvändigt drag idag. Jag gillar din tanke.
Jag menade ur synvinkeln ekonomisk optimering, inte att ifrågasätta fabrikörens skattemoral. Jag tycker du tolkar det jag skrev ganska ofördelaktigt :)
Skriv svar