Går min Weller Type 21 02199 att laga?

KiwiSailor
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2020, 17:19:10

Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av KiwiSailor »

Hej!

Jag har fått en gammal lödstation, en söt liten Weller 21 (02199), i present av mina fina vänner. Den är nog redigt gammal med magnetpenna och tyvärr så blir den bara varm ibland, och oftast inte tillräckligt varm. Jag sitter nu i valet och kvalet om jag ska hiva den och köpa en ny, eller om jag ska laga den. Problemet är att det existerar typ ingen information om den här maskinen. Bara en ny kolv kostar ju en tusenlapp och en fungerande lödstation kan man ju plocka upp på tradera bra mycket billigare än så.

BildBild

Jag skulle också behöva köpa nya spetsar till den. På spetsen står det PLATO C-304 3. Jag mailade Elfa och frågade om de hade sådana spetsar och de hade aldrig hört talas om den standarden förut. Till utseendet ser lödspetsen ut som "PT" serien på Elfas bilder, men det är ju inte säkert att den funkar för det. Någon här på forumet som har någon idé om vad det ska vara för spetsar?

Tack!

Mvh, Jonas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av grym »

vanlig weller gen 2 på ett ungefär ettan har svart skaft och trean ser annurlunda ut

har haft min i många år

spetsar finns på ebay, kolla vilken temp du har, står en siffra på baksidan av lödspetsen

klickar den ?
brukar höras ett litet trevligt klick från termostaten

man kan kolla så den funkar som den skall

sskruva loss skaftet från löd delen tre skruvar och kolla på det

kablen till matningen kan glappa med, kolla så den funkar hela vägen

biltema har lämplig silikonkabel, eller så har jag annvänt 4 polig purkabel till industriella givare, 4x 0.34 kvadrat eller vad det nu är, trevlig kabel i varjefall


jag tycker om dom där lödpennorna funkis och trotjänare som annvänds mycket
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av Palle500 »

Kolla även kontakten som slår till och från värmen i pennan. Är som en microswitch i funktionen. Spetsen är magnetisk där magnetens "styrka" avtar med ökande temperatur och kontakten i pennan bryter värmen, spetsen svalnar och magnetstyrkan ökar kontakten slår till osv...det är detta klick du hör som @grym nämner.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av nifelheim »

hade en sådan i 10+ år i pojkrummet :D

på min var det kontaktytorna i brytaren som var problemet när den inte ville bli varm,
teknisk höjd på den var i nivå med brytarspetsen på moppen, så efter lite putsande gick den många år till.

kollar på teckningen här så ser du hur den funkar, bara skruva isär :)
https://codeandlife.com/2012/03/06/well ... nd-repair/

sitter alltså under den gula tejpen på fotot, på min var det genomskinlig plast , det som är svart och gul tejp.
Bara pilla upp :)

spetsarna heter PT




edit:
bruks https://media-weller.de/weller/data/OI/ ... nastat.pdf
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av hummel »

KiwiSailor skrev:Hej!
Jag skulle också behöva köpa nya spetsar till den. På spetsen står det PLATO C-304 3. Jag mailade Elfa och frågade om de hade sådana spetsar och de hade aldrig hört talas om den standarden förut. Till utseendet ser lödspetsen ut som "PT" serien på Elfas bilder, men det är ju inte säkert att den funkar för det. Någon här på forumet som har någon idé om vad det ska vara för spetsar?

Tack!

Mvh, Jonas
Plato är "piratspetsar" till Weller, möjligt att Elfa bara säljer originalspetsar, men spetsar finns garanterat på Elfa.
Senast redigerad av hummel 13 februari 2020, 08:43:13, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Plato spetsar (motsvarande Weller PT) finns fortfarande.
https://www.techspray.com/soldering-tip ... mpatible-6
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av nifelheim »

hittade en bättre bild på switchen :)

bild.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
KiwiSailor
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 februari 2020, 17:19:10

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av KiwiSailor »

Tack för alla svar hörrni! Fantastiskt hjälpsamt. Jag monterade isär kolven igår. Dock hade eltejpen inuti kolven som satt runt kablarna börjat lossa och gjorde så att den satt fast där inne. Den kom ut tillslut men med söderslitna kablar. Tråkigt. Jaja. Bara att laga.

Känns jävligt meta att löda en lödkolv för övrigt. :D

Själva Switchen där inne känns inte riktigt stabil. Vet inte hur jag ska beskriva det bäst. Men allt känns väldigt löst och glappigt. Någon som vet om man kan köpa själva "innandömet" som reservdel?

/Jonas
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Går min Weller Type 21 02199 att laga?

Inlägg av GastonDeVille »

:twisted:
KiwiSailor skrev:Tack för alla svar hörrni! Fantastiskt hjälpsamt. Jag monterade isär kolven igår. Dock hade eltejpen inuti kolven som satt runt kablarna börjat lossa och gjorde så att den satt fast där inne. Den kom ut tillslut men med söderslitna kablar. Tråkigt. Jaja. Bara att laga.

Känns jävligt meta att löda en lödkolv för övrigt. :D

Själva Switchen där inne känns inte riktigt stabil. Vet inte hur jag ska beskriva det bäst. Men allt känns väldigt löst och glappigt. Någon som vet om man kan köpa själva "innandömet" som reservdel?

/Jonas
Känner igen den skumma känslan att löda i lödkolven då jag hade en likadan. :lol:
Vad jag minns så ska det vara lite sladdrigt runt "switchen" eller omkopplaren .. den ska kunna röra på sig liksom. Har lagat den lödkolven en gång sedan ... 80-talet :o
Skriv svar