Citronsyrabad

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Citronsyrabad

Inlägg av 4kTRB »

Badade några rostbruna prylar i citronsyra och vatten.
Efter några dagar såg de mer ut som nya, dock med en gråaktig oxidhinna på.
Effektivt i vilket fall.

Edit: justerade till slut rubriken. - hcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av Fortran »

Ett tips är att hälla i en skvätt olja innan du plockar upp delarna, för dom börjar rosta typ omedelbart när man tar upp dom i luften.

Vill du att det ska gå fort kan du koppla labbagget på delarna och en offeranod.
Elektrolys med citronsyra är ruskigt effektivt! :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av GastonDeVille »

Jag har klabbat en del med just citronsyra med elektrolys.
Det är väldigt viktigt att skölja av delarna med rent vatten efter syrabadet så det inte fortsätter fräta på metallen man vill ha kvar.
Jag brukar hälla på kokande vatten. Högtryckstvätt är nog effektivt också.
Något som jag förstått absolut går bort är att ha något rostfritt i badet, det bildas sexvärt krom* vad jag förstått ☠
Man kan tycka att man är smart eftersom "rostfritt inte rostar" så att säga.

* Rätta mig gärna om jag fått det om bakfoten

Typiskt tillvägagångssätt:
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av limpan4all »

Jag gillar tänket, både med citronsyra (oxalsyra? som är den kraftigaste organiska syran man enkelt kan få tag på) och bakpulver (eller lut?).
Men hur skall man tänka på spänningen? Är det någon som har koll på formler över matematiken runt det hela?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av 4kTRB »

På hammaren syns att det blev svart vid slagytorna, är det pga att det är härdat där?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av Borre »

Kaustiksoda och elektrolys tycker jag fungerar bättre än citronsyra.
Spänningen brukar jag ha kring 10-15V kanske, för hög gör att strömmen ökar och ger bara mer värme utan större nytta, men beror på storlek på föremålet också. Finns säkert mer exakt vetenskap bakom men har fungerat bra hittills.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av GastonDeVille »

limpan4all skrev:Jag gillar tänket, både med citronsyra (oxalsyra? som är den kraftigaste organiska syran man enkelt kan få tag på) och bakpulver (eller lut?).
Men hur skall man tänka på spänningen? Är det någon som har koll på formler över matematiken runt det hela?
Jag körde med en "smart" laddare men med ett blybatteri emellan för att hålla spänningen. Har testat med lut också vilket funkade bra men det har en nackdel då det fräter sönder ett öga på nolltid. Permanent blindhet är inget jag vill tänka på ens.
Det krävs ingen högre matematik i detta håller man bara vettigt avstånd mellan offeranod (har testat med gammal skivbroms och armeringsjärn) och det är nästan svårt att ha för hög ström med 12 Volt. Vad jag märkt med delar som har komplicerade former att det skulle behövas en bit extra offeranod på vissa ställen eller att man flyttar runt delen då och då.
Egentligen är det väldigt logiskt då strömmen går den kortaste vägen så det bästa är att fördela "strömmen" så jämnt som möjligt. Det är bara att experimentera.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av svanted »

lut fräter sönder ett öga på nolltid
jag vet, jag har provat! :rofl
innan hjärnan kopplats in skvätte det lutvatten i ansiktet och i ena ögat...
efter 5 sekunder låg jag under en vattenkran och spolade och stönade...
då jag spolat lääänge och vågade titta var allt mjölkvitt som i dimma, såg inte väggen med det ögat!!!
och en lång historia kort så klarade jag ögat till 100% utan men!
det frätte hål på hornhinnans yttersta lager i underkant på iris men inte värre än att det läkte helt...
numera tvekar jag att använda kaustiksoda om jag inte måste och skyddsglasögonen åker på...
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av baron3d »

Tror att ni blandat i för mycket lut.
Den bästa syran är saltsyra eftersom den försvinner när ytan är torr.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av xxargs »

Inte på järn - det blir alltid kvar en smula järn[III]-klorid i porerna som reducerar till järn[II]-klorid genom att lösa järn från ytan och järn[II]-klorid som oxideras till järn[III]-klorid igen av luften (och det blidas järnhydoxider mm som allmän kallas 'rost') och så håller det på.

klorider är den stora pådrivaren av järnkorrosion och klorjongivare behöver inte vara just saltsyra utan kan vara vanlig koksalt.

vet att det tidigare publicerats här om alkalisk avrostare som bygger på komplexbildande tartat-salter (salter av vinsyra) - citronsyra är också komplexbildare men har problemet att järnkomplexer med citrosyra har låg löslighet i vatten, medans det är mycket bättre löslighet med tartat-salter.

samma sak gäller avkalkning med citronsyra resp. vinsyra - även där är lösligheten av kalciumsaltet med syran mycket bättre med vinsyra än citronsyra, dvs. kräver mindre med vatten för att bära en viss mängd kalciumtartat än med citronsyra...

Något att fundera på när man skall avkalka kaffebryggaren

---

de färdiga tabletterna och lösningarna man köper för sin kaffebryggare är i princip bara vattenblandning med fosforsyra och citronsyra idag - och det ironiska är att fosforsyra har ungefär samma dåliga löslighet för 2-värdiga (alkalie-)metaller (kalcium, magnesium, järn) som citronsyra - och vinsyre-påsen från kryddhyllan gör ett bättre jobb på mindre mängd vatten i de flesta fallen.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av baron3d »

Alltid får man lära sig någonting nytt, tack xxargs.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av JimmyAndersson »

4kTRB:
"Badade några rostbruna prylar i citronsyra och vatten."

Fortran:
"Ett tips är att hälla i en skvätt olja innan du plockar upp delarna"


Jag brukar använda vanlig ättika istället för citronsyra. Den lite starkare modellen (26%?) från affären. Lättare att få tag på än citronsyra.
Efteråt brukar jag skölja i en blandning med vatten och tvättmedel för att neutralisera syran.
Därefter torka med varmluftspistol och eventuellt massera in lite olja, typ 5-56 eller mineralolja.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av bearing »

xxargs skrev:Inte på järn - det blir alltid kvar en smula järn[III]-klorid i porerna som reducerar till järn[II]-klorid genom att lösa järn från ytan och järn[II]-klorid som oxideras till järn[III]-klorid igen av luften (och det blidas järnhydoxider mm som allmän kallas 'rost') och så håller det på.

klorider är den stora pådrivaren av järnkorrosion och klorjongivare behöver inte vara just saltsyra utan kan vara vanlig koksalt.

vet att det tidigare publicerats här om alkalisk avrostare som bygger på komplexbildande tartat-salter (salter av vinsyra) - citronsyra är också komplexbildare men har problemet att järnkomplexer med citrosyra har låg löslighet i vatten, medans det är mycket bättre löslighet med tartat-salter.
Jag har provat den elektrolytiska metoden som nämnts ovan. Brukar använda bakpulver eller maskintvättmedel. Och sen en batteriladdare eller laptopladdare (19V). Ansluter spänningskällan till den en skrotbit/offerbit och det rostiga objektet, som läggs i ett varmt vattenbad från kranen. Mäter strömmen och häller i pulver tills jag får några ampere ström. Brukar bubbla på ordentligt, och strömmen ökar allteftersom. Det bildas en svart beläggning på den rostiga delen. Beläggningen är ganska mjuk. Jag brukar borsta bort beläggningen och köra vidare i några omgångar. Sedan brukar delen vara i princip fri från rost.

Har du några synpunkter på att använda bakpulver eller tvättmedel (pulverform)?
Vad är den svarta beläggningen som bildas?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av 4kTRB »

Fungerar isättika?
Funderade på att doppa hela hjul från min 240, med däck monterade, i citronsyra, och nu efter videon här med elektrolys. Billigare än att inhandla en blästermaskin.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av X-IL »

JimmyAndersson skrev:4kTRB:
"Badade några rostbruna prylar i citronsyra och vatten."

Fortran:
"Ett tips är att hälla i en skvätt olja innan du plockar upp delarna"


Jag brukar använda vanlig ättika istället för citronsyra. Den lite starkare modellen (26%?) från affären. Lättare att få tag på än citronsyra.
Efteråt brukar jag skölja i en blandning med vatten och tvättmedel för att neutralisera syran.
Därefter torka med varmluftspistol och eventuellt massera in lite olja, typ 5-56 eller mineralolja.
Citronsyra finns väl i varje matbutik? Jag brukar köpa typ 1,2kg på ÖoB för väldigt lite pengar, räcker till många liter rengöring och rostborttagning.
Skriv svar