Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en 320GB hårddisk med ntfs och fat32 partitioner. Det finns även startmeny och såklart mbr. Det finns WinXP på en partition.

Den hårddisken vill jag *klona* till en ny oformaterad och opartitionerad hårddisk på 1TB.

Tänkte först använda gparted, men den kan bara kopiera partitionerna. Jag vill klona allt på en gång.

Så hur gör man detta med dd?
(Jag vet hur man klonar en hårddisk, men det är egentligen det här med mbr och startmenyn jag funderar över.)


Jag har varit ifrån detta för länge för att minnas och Google ger ingen entydig hjälp.


Någon? :)


edit: Lade till "*Klart!*" i rubriken.
Senast redigerad av JimmyAndersson 11 februari 2020, 01:25:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av TomasL »

Använd clonezilla, enklast och bäst tycker jag.
Boota clonezilla från en sticka.
Dock, skall du klona till SSD så skall du använda SSD-tillverkarens programvara, eftersom den brukar justera partitionerna så de hamnar på rätt ställe, vilket normala klonprogram inte nödvändigtvis gör per automatik.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av JimmyAndersson »

Tyvärr gillar jag inte Clonezilla.
Testade här och blev avskräckt av att man skulle välja ”The directory where the Clonezilla image will be saved to or read from, Ex images”

”or” ?? :shock:
Vad är det för fel på ”Source” och ”Target”?

Så det är nog dd eller gparted som gäller i mitt fall.


(Någon diskussion kring Clonezilla kommer jag inte delta i. Tror inte att någon av förespråkarna vill kopiera åt mig gratis, så det kvittar.)
Men: Jag är jättenyfiken på varför Clonezilla är bra. Så berätta gärna varför det är bättre än andra liknande program. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. ;)


Jättebra tips om ssd-diskar. :tumupp:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av Mickecarlsson »

Använd Clonezilla, Clone disk to disk.
Du valde clone to image.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av guckrum »

Kod: Markera allt

dd if=<source> of=<dest> bs=1M
Source och dest är devices i detta fallet. bs är blocksize och är satt till något "stort" av prestandaskäl.

Kod: Markera allt

man dd
ger dig en manual.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av Mr Andersson »

Clonezillas funktion matchar inte alls vad namnet antyder.
En klon ska ju vara identisk med originalet, men clonezilla försöker vara smart och bara kopiera använt utrymme. Vilket det ganska ofta misslyckas med.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av guckrum »

Ett generellt verktyg för kloning skall absolut inte titta på filsystemnivå. Det är skjutasigifoten-varning på det. dd gör EN sak, dvs flytta från ett ställe till ett annat, och det har funkat sedan 1974.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av Glenn »

Clonezilla och dd är ju två helt olika program, som är bra till olika saker med.

Jag vill inte vara utan nåt av dom, men får jag bara behålla ett väljer jag dd :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av Nerre »

Klonar man en 320 GB disk till en 1 TB disk så blir väl klonen bara 320 GB?

Och sen brukar det väl inte vara helt trivialt att klona bootsektorn?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av xxargs »

jodå - bootsektorn hänger med precis som all annan data om man kör /dev/sdx med 'dd', det är en sektor som alla andra, det bara råkar ligga i först på den råa volymen och data-destroyern ('dd') bryr sig inte ett smack om innehållet.

vill man ha kopiering med lite förkläde så kan man titta på 'ddrescue' - förstahandsvalet när man har strulputte-diskar som man vill rädda ut till en diskimage och sedan extrahera data ur.

Glöm inte namnet för mapp-filen sist i kommandot, det är den som håller reda på vilka sektorer som har lästs ut och vilka som är kvar. utan den så börjar man från ruta 1 igen vid nästa försök om man av någon anledning måste bryta processen (eller som med optisk media prova mellan en hel hög olika läsare på svårläsbar CD/DVD och man får några sektorer ytterligare på varje man försöker med - med mappfilen ägnar inte ddrescue åt det som redan är framextraherat utan titta på det som är kvar!).

det finns folk som kört ddrescue i halvår på diskar och fått ut 98% av datat fast det till en början kanske bara var 30% av sektorerna läsbara.

detta går att göra på snurrdiskar att bokstavligen 'mjölka ut' data sakta men säkert men fasen mig inte när man har motsvarande problem med SSD och annan flashmedia som dessvärre har tendens att tvärhänga sig och kräver en power OFF/ON innan de vaknar till liv igen - om man har tur...

och att styra strömmen för disken och kunna slå av och på den i kanske hundratusentals gånger är dessvärre inte något som stöds i ddrescue...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Klona hårddisk med Linux dd?

Inlägg av JimmyAndersson »

"och att styra strömmen för disken och kunna slå av och på den i kanske hundratusentals gånger är dessvärre inte något som stöds i ddrescue…"

Tyvärr. Och det är så man får en helt annan dygnsrytm... :)


Mycket bra tips där om ddrescue! :tumupp:
-

Jag tyckte att det borde gå att bara kopiera sda till sdb, men var inte säker på om den tog allt från sektor 0.
Men nu vet jag, för jag drog igång en kopiering kring midnatt i går. :)

Tyvärr glömde jag att ange blocksize och det var även något annat knas, så den körde på med 6,6 MB/s.
Det tog 48676,5 sekunder, dvs 13,5 timmar att kopiera 320 GB. :)

Men resultatet blev bra.
625142448+0 records in och lika många out.
Och det innebar ju att mbr och windows startmeny (jag har två WinXP installationer) följde med.

Den nya hårddisken läser/skriver märkbart snabbare än den gamla.
Men det var inte helt problemfritt...…

Kopieringen gick som sagt bra, men när jag kopplade ur den gamla och bootade den nya så fastnade den direkt vid BIOS.
Den nya är en SATA-disk som jag ansluter med adapter till PATA, men eftersom kopieringen gick bra så borde det inte var den som var orsaken.
Så jag misstänkte BIOS och lyckades mot förmodan hitta en uppdatering på DELL's sajt. (Datorn är från 2003 !)

Men det hjälpte inte helt.
Efter lite mätningar så märkte jag att nätaggregatet (som varit avstängt i minst ett halvår) hade lite problem
och PATA-kabeln var också lite krasslig. Men när det var löst så kunde jag boota med både gamla och nya hårddisken. Äntligen!! :)



Nerre:
"Klonar man en 320 GB disk till en 1 TB disk så blir väl klonen bara 320 GB?"

Helt rätt. (Men det går ju att i efterhand göra partitionerna större eller lägga till en ny. GParted är bra till det.)


"Och sen brukar det väl inte vara helt trivialt att klona bootsektorn?"

Precis! Det funderade jag mycket på och kunde inte riktigt komma överens med mig själv. :)


Mr.Andersson (m.fl) :
"clonezilla försöker vara smart och bara kopiera använt utrymme."

Så sant. Ytterligare en orsak till varför det är fel program för detta. ..och i mitt tycke allt annat också. :mrgreen:



Guckrum:
Tack för din tålmodiga hjälp med att berätta exakta kommandoraden. :tumupp: :tumupp:
(Just den biten kom jag visserligen ihåg, men det är alltid bra när någon kan bekräfta.)


Mickecarlsson:
"Du valde clone to image."

Visserligen, men det gällde ju tråden jag länkade till - och där var det ju rätt val. :)
Men "from or to" är helgalet ändå. Rysk hårddisk-roulett....


---
Men nu är som sagt operationen avklarad och kirurgen överlevde.
Slutsats: Det gick utmärkt att bara kopiera med "dd if=sda of=sdb" (men jag skulle lagt till bs-flaggan också....)
Bootsektor och startmeny följde med utan problem.

Tack alla som läst och skrivit!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av Nerre »

Det är väl inte alla filsystem som har stöd för att utöka volymen?

(Och ännu färre som har stöd för att krympa volymen.)

Har dock aldrig testat det med ntfs eller fat32, ext3/4 kan man utöka i alla fall, men tror inte man kan krympa det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det är väl inte alla filsystem som har stöd för att utöka volymen?"

Jag är osäker på svaret, men jag har ändrat storlek på FAT32-partitioner många gånger tidigare.
Både ökat och minskat storleken. Men det var innan jag upptäckte Gparted, så jag gjorde det nog i WindowsXP.
Troligen har jag kunnat ändra på NTFS också, men det var så länge sedan, så jag minns inte 100% säkert. Där har det nog bara rört sig om att öka storleken.

Att ändra storlek på FAT32-partitioner har varit extra användbart när man kopierat minneskort och USB-minnen, eftersom 2st t.ex 8GB aldrig är *exakt* lika stora. :)


edit:
Nya hårddisken anslöt jag som sagt med en SATA-PATA-adapter. (SATA-disk och PATA-dator.)
Adaptern är en Deltaco-variant (art-nr 5010549309 på Dustin).
Men den var bra glapp i SATA-kontakten....
Själva lödningen var bra, men så fort jag försökte stänga chassit så åkte adaptern ur hårddisken.

Det fick tillslut bli en hemsk special-lösning:

Bild

:wacko:

Synd att jag köpte 6st sådana adapters... Måste hitta på något snyggare än buntband till de andra.
(Det var ett tag sedan så jag varken kan eller orkar byta.
Det löser sig säkert. Gick det med 4st buntband så... :) )
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av guckrum »

Det finns buntband i olika glada färger.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Klona hårddisk med Linux dd? *Klart!*

Inlägg av Nerre »

Wikipedia hade visst en fin tabell.

https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... pabilities

Offline grow verkar många klara, men det betyder att man måste boota från annat media. Jag misstänker att det jag ville ha när jag letade sist var online shrink, och det är sällsynt...
Skriv svar