Strömspik när säkringen går

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bernqvist
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 februari 2020, 08:38:07

Strömspik när säkringen går

Inlägg av Bernqvist »

Hej!
Är ny här och jag tänkte att det kanske var någon här som kunde hjälpa mig med ett problem som jag har.
Jag och min fru bor på en båt, eller skepp är det faktiskt. Skeppet har ett 3-fassystem för landström. Vintertid händer det att jag ibland överbelastar en fas med flera radiatorer och då går automatsäkringen för den fasen i båten (20A). Problemet är att det då bildas nån typ av strömspik i den slingan som ibland slår ut all övrig elektronik. Det har till och med slagit stora gnistor ut ur ett av uttagen med påkopplade apparater. Det blir dyrt i längden detta då nu min diskmaskin har gett upp. Jag har nu satt i överbelastningsskydd (för blixtnerslag. vet inte om det hjälper så små överbelastningar som jag får) i varje uttag men alla apparater i båten är inte kopplade direkt till ett vägguttag utan exempelvis diskmaskinen är kopplad direkt på en brytare som sen går till en skena på en specifik fas. Så, vad kan problemet vara och hur kan jag avhjälpa det? Finns det nån produkt jag kan köpa som jag kan sätta på respektive fas för att skydda mig?
Jag har testat jordfelsbrytaren också och den löser ut som den ska.
Tacksam för alla tankar och idéer .

MVH
Mattias
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av Bo.Siltberg »

Du bör försöka hitta den apparat som skapar denna induktiva spänningsspik. Det kan handla om allt från en gammal lågenergilampa till en stor motor eller annan induktiv last. Elvärmen är inte sannolik men inte utesluten. Då spiken verkar vara på pass hög är det bra att åtgärda källan, inte bara dess symptom. Graden av problem är ovanlig så något är speciellt i just denna anläggning. Detta är dock inte lätt utan mätinstrument och kunskap så du skulle nog behöva ta hjälp. Inte varje elfirma klarar det heller så fråga runt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av danei »

Benämningarna i frågan är fel, vilket gör det lite svårläst.

Är det en direktkoppling till elnätet? Eller finns det en isolationstransformator?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av primerone »

Håller med Bo Siltberg. Försök hitta källan.

Hur ser belastningen ut på de andra faserna? Kan du omfördela last till andra faser kanske du inte överbelastar alls och slipper problemet helt.

Du skriver att du har ett 3-fas system för landström. Menar du att skeppets el system är uppbyggt som ett landbaserat el system eller menar du att du har en landanslutning. Har du 400V eller 230V? Många fartyg (de flesta) kör IT-system (3 faser och skyddsjord men utan neutral ledare). Hur ser det ut på ditt skepp?
Bernqvist
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 februari 2020, 08:38:07

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av Bernqvist »

Tack för svar!

Det är direktkoppling till elnätet med elskåp där varje ledare har en säkring på 30 amp och en jordfelsbrytare. Sen går det vidare till tre 20amp säkringar där varje ledare går ut till olika grupper i båten. Det finns exempelvis en grupp för eluttag i fören som går på fas 1 och en för eluttag i aktern som går på fas 2 osv. Det enda som går på 380v är några inbyggda fläktar som jag inte använder pga ålder. Och jag vet faktisk inte hur de är kopplade. Har bara stängt av dem i elskåpet.
Naturligtvis försöker jag fördela lasten på olika faser men det har hänt att man inte har tänkt sig för och flyttat en radiator och kopplat in den i fel uttag (läs min kära fru) och överbelastat. Kan det vara fel på säkringarna? De har några år på nacken.
Hur kan jag identifierar källan utan att göra trial and error?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av mrfrenzy »

Kan du lägga upp lite bilder och/eller göra en skiss på elcentraler och säkringar?

Det kan ju ha blivit något konstigt efter en ombyggnad så nollan bryts till exempel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av grym »

leta reda på vad som strular, sedan avstörningskondingar, vdr comgap, och lite koll på var man sätter dom så har du rimligt störningsfritt efteråt
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av Haralt »

Det finns överspänningsskydd som man monterar i elcentralen, en patron för varje fas, och en patron för nollan. Det används för att avleda ev. överspänningar som kommer in via elnätsbolagets servis. Sådana känner varje elektriker till och kan koppla in hos dig. De är vanligen av Typ 2, men finns även de som har Typ1+Typ2, som ger ännu bättre skydd. Du får sätta dem på din sida om smältsäkringarna som smälter av vid överlast, annars skyddar de inte din anläggning. Ett sådant överspänningsskydd kostar ca 1000 kr + montage. Inga kostnader. Överspänningsskydd av Typ3 är sådana man sätter i vägguttag och skyddar inte alls så bra.

Men det kan hända att du förbrukar ett sådant skydd varje gång säkringen smälter av. De brukar ha en färgindikator, grönt är fungerande överspänningsskydd och rött förbrukat.

Det som orsakar gnistor och överspänning kanske är någon slags spole, motor eller annat i skeppet.
Du bör gå till botten med problemet, men undvika ta dig vatten över huvudet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av JimmyAndersson »

Men, strömspik...
Är inte det en sån man har i stället för säkring?

Ursäkta, det är fredag. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av säter »

Haralt skrev:Det finns överspänningsskydd som man monterar i elcentralen, en patron för varje fas, och en patron för nollan.
Det låter intressant det där.
Jag har stora problem med förstörd elektronik i samband med strömavbrott.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av Haralt »

Här är ett sådant, men finns många olika fabrikat och typer. Monteras på DIN-skena i elcentralen.

https://www.voelkner.de/products/146675 ... -1St..html

Jag tror Kjell&Company säljer sådana också. Vi köpte ett där för 3-faser + nolla din-montage, för ca 4 år sedan, kostade ca 500 kr. Nu verkar de inte längre ha det i sortimentet. Det var fabrikat Malmberg.
Senast redigerad av Haralt 8 februari 2020, 17:39:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Strömspik när säkringen går

Inlägg av swesysmgr »

https://www.conrad.se/p/overspanningsav ... p20-610752

"Överspänningsavledare TYP 2 eller SPD (Surge Protection Devices) installeras i strömfördelningssystem som skydd för personer, anläggningar och apparater mot otillåtna, kortvariga överspänningspulser. Kan användas i nät mellan L-N och L-PEN. En defekt indikeras med röd färg i fönstret. "

1 990,00 kr
Skriv svar