Digitalisera analogkamera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har nämnt dessa idéer tidigare och har lite svårt att släppa; skulle man bara för skojs skull kunna bygga in en digitalkamera i en analog?

Helt nyligen sprang jag på den här videon där någon lyckats men Zorki är en STOR kamera, så det var kanske en lätt fix: https://www.youtube.com/watch?v=cFnAefTly6k
I videon ser man att man lyckats få med objektivet från digitalkameran för det är inte okomplicerat att plocka en godtycklig sensor med originalobjektivet från analogkameran.
Lite av detta kan man ana från denna video (som egentligen handlar om plattskallar men berättar om digitalkamerors sensorer): https://www.youtube.com/watch?v=MeYn7bDRq54
Alltså handlar det om storlek på sensorn, och massa fysiska mått i kameran. Man kan plötsligt få ett teleobjektiv med ett normalobjektiv och en fjuttig sensor.

Jag ska låta denna projektidé sakta smälta in och se vad som händer i världen. Jag kan först nämna att jag har två kameror som är kandidater för en stor make-over:
IMG_8122.JPG
IMG_8119.JPG
IMG_8121.JPG
Det är en LOMO135 och en Bencini Comet. Ingen av kamerorna fungerar (som de ska). Och som ses av bilderna kan man hacka loss mycket innanmäte och få in lite digitalt i dem. Sedan är frågan om man ska hacka en billig digitalkamera och stoppa in eller se om man hittar bra kameramoduler som kan giftas ihop med någon bra kontroller.

Frågor på det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1685
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av guckrum »

Du tänker använda kamerans slutare?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av Henry »

Som jag ser det hacka billig kompaktkamera, allt är redan klart.

Hitta en kameramodul med runt 4k upplösning? Eller vad kompaktkameror nu har.

Visst finns det men en sådan kommer att kosta en vacker slant kan jag säga.

En antal år gammal billig kompaktkamera har redan det i sig samt kontrollelektroniken för allt och även en integrerad HD skärm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@Guckrum: Jag har inte tänkt nåt. Det där är detaljer som måste utredas. Italienaren har ingen slutare och ryssens slutare är som den är (det är ju motor i den men motorn går samtidigt med slutaren).

Visst, en gammal digitalkamera man köper på Röda Korset eller så kan ju funka. Egentligen skulle man ha tag i en trasig så man kun de använda onödigt mycket våld utan att behöva bry sig.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av Henry »

Kompaktkameror har i stort blivit utkonkurrerade av mobiltelefoner numera så alla vill bli av med sin gamla kamera.

Nedan är inom EU och "köp nu" pris, går förstås att förfina sökningen om man vill:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =1&_sop=15

Ta kända märken och se om det finns en bild på baksidan om de har en stor skärm, eller vad du vill ha, går även att kolla på nätet annars förstås. Ta inte extremt gamla 10år+ då upplösning på skärmen kan vara lite sådär ibland eller "bara" 720p.

På dessa kameror så sitter höljet bara ihop med några små skruvar runt om som är lätta att se, dock får det användas lite special skruvmejslar för de. Innanmätet sedan så är det bara några få skruvar till så har du i princip allt ute, där sensorn och fokus delen är en enhet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slutare sade någon, måste man ha en "riktig" slutare också?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av tecno »

:humm:

måste man byta BH när tar på sig annan ytterrock?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det vet inte jag, för jag är ingen hon-hen. Min tanke var mest hur sensorn fungerar om den ständ .... nu skriver jag färdigt meningen .... ständigt ljus på sig och kanske måste "nollställas" för att samla på sig ljus för generera en bild.

Jag ville skriva färdigt för att avslöja en krusidull i tankebanorna, för när jag använder en digitalkamera ser jag ju motivet på skärmen hela tiden och den bilden kommer ju från ... TADA ... sensorn!

Då är det löst.


(Egentligen borde jag få tråden stängd och istället koncentrera mig på en sådan här liten skitkamera)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av Henry »

Slutaren i kompaktkameror är helelektroniska inga fysiska, mängden ljus på sensorn bestämmer sedan den digitala slutartiden som kan vara många ggr snabbare än mekaniska kamerors slutare oavsett senaste modell eller ej.
guckrum
Inlägg: 1685
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av guckrum »

Så det enklaste är att avlägsna den mekaniska slutaren så att det alltid lyser på sensorn då.

(Eftersom en SLR-sensor har lågt ett bas-"ISO" i kombo med riktig bländare på optiken finns det inga "vettiga" skäl att ha snabbare mekaniska slutare än man faktiskt har. (Till skillnad från min mobil som går upp i kanske 1/30.000s när jag siktar på något ljust, för den kan inte blända ner så mycket av flera skäl!)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av Klickmans »

HUGGBÄVERN skrev:Jag har nämnt dessa idéer tidigare och har lite svårt att släppa; skulle man bara för skojs skull kunna bygga in en digitalkamera i en analog?

Helt nyligen sprang jag på den här videon där någon lyckats men Zorki är en STOR kamera, så det var kanske en lätt fix: https://www.youtube.com/watch?v=cFnAefTly6k
I videon ser man att man lyckats få med objektivet från digitalkameran för det är inte okomplicerat att plocka en godtycklig sensor med originalobjektivet från analogkameran.
Lite av detta kan man ana från denna video (som egentligen handlar om plattskallar men berättar om digitalkamerors sensorer): https://www.youtube.com/watch?v=MeYn7bDRq54
Alltså handlar det om storlek på sensorn, och massa fysiska mått i kameran. Man kan plötsligt få ett teleobjektiv med ett normalobjektiv och en fjuttig sensor.

Jag ska låta denna projektidé sakta smälta in och se vad som händer i världen. Jag kan först nämna att jag har två kameror som är kandidater för en stor make-over:
IMG_8122.JPG
IMG_8119.JPG
IMG_8121.JPG
Det är en LOMO135 och en Bencini Comet. Ingen av kamerorna fungerar (som de ska). Och som ses av bilderna kan man hacka loss mycket innanmäte och få in lite digitalt i dem. Sedan är frågan om man ska hacka en billig digitalkamera och stoppa in eller se om man hittar bra kameramoduler som kan giftas ihop med någon bra kontroller.

Frågor på det?

RETRO så det förslår, det här är en riktigt intressant idé, som inte bör vara svår att göra verklighet av.
Satsa på en gammal Nokia med Zeiss optik, avtryckaren borde vara enkel att få med sig in i nya huset.
Att skapa bilder är roligt, jag höll i en kurs för många år sen, med skokartonger och fotopapper i den.

Får nog följa den här tråden så jag ser hur det slutar. Förhoppningsvis med ett klick.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av E Kafeman »

En alternativ lösning bland flera liknande, som aldrig tycks lyfta riktigt:
Har man råd finns 100MP sensor med ISO ISO 64-12800 här: https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... _back.html
Kostar iofs 250kkr samt att man har en överbliven Hasselblad som man vill modifiera.

Det går att stoppa dit en billig USB-kamera-sensor 3x3mm i en systemkamera men man måste minska avståndet till bländaren med en faktor motsvarande negativ-formatet för att inte förändra brännvidden.
Det går säkert lösa även med typ relä-linser inne i strålgången men är nog inte så lätt att få ett optiskt bra resultat, annars hade fler gjort det.
Jag satte ett prisma i strålgången på min gamla Practica systemkamera för att länka vidare till flera sensorer som fångade nära samma bild.
Anledningen till detta krångel kan diskuteras, men jag använde mej av billigaste Kina USB webcam-sensorer för att utan att krångla med vare sej mjukvara eller bygga någon hårdvara kring sensorn få in informationen i datorn.

Det finns många andra möjligheter som kan göra optik-lösningen mindre komplicerad utan att förändra brännvidden. Ett sätt är att dremla ett hål i kamera-bakstycket motsvarande negativformatet samt ersätta filmplanet med en transparent mjölkmatt tunn glasskiva. På baksidan av kameran får man bygga på med en låda typ 30 mm djup med digital-sensor med anpassad optik för närbilds-fokus som filmar mot filmplanet.
Fördelen är att det ger liten påverkan på kameran och dess objektivs egenskaper. Sedan om en mjölk-skiva är rätt eller fel lösning kan man testa sej fram. Ur ljussynpunkt är det nog katastrof.
En möjlighet är att bygga på bakstycket med lämpliga objektiv för att kunna ansluta annan kamera.
Ser säkert märkligt ut med långa rader med objektiv men det hindrar ju inte en del att ta intressanta foton: http://gilwizen.com/photography/photography-techniques/

Man kan rätt enkelt rigga upp enklare försök med avhäktat bakstycke för att förvissa sej om att det är fungerande lösning, innan man börjar kapa med dremeln.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av Gimbal »

Att ett 50mm objektiv verkar bli ett teleobjektiv om man sätter en liten sensor där den vanliga filmen sitter beror på att man bara fångar en liten bit av centrum på bilden och slänger bort resten, se bild nedan.

Vänstra rektangeln är en 35mm sensor, cirklarna är motivet och den streckade rektangeln är den nya lilla sensorn.
Rektangeln till höger är alltså vad den lilla sensorn fångar upp. Rena teleobjektivet med andra ord. Men det är bara en kraftig förstoring av centrum på den vanliga bilden, och problemet är att det krävs ett bra objektiv om bilden ska tåla en sådan kraftig förstoring, det blir gärna lite suddigt.
35mm sensor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av EPG »

Problemet lär ju bli att få kameramodulen på rätt avstånd från kamrerahusets objektiv så att focus/brännpunkten hamnar rätt.
Jag är lite inne på ett liknande projekt nämligen, jag har en gammal Sony DCR-VX900 videokamera där jag tänkte behålla orginal kamerahus och optiken men sen sätta i en Raspberry Pikamera istället. Anledningen är att jag gillar de lite äldre videokamerornas storlek och tyngd (och trögheten på grund av denna) vilket är en fördel om man filmar objekt som befinner sig på långa avstånd och som dessutom rör sig.
Men som sagt så har jag ju flera problem att lösa för att få det att funka och det mesta har ju med kompabiliteten med den befintliga optiken att göra.
Senast redigerad av EPG 7 februari 2020, 12:18:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera analogkamera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man skulle kunna göra det VÄLDIGT lätt för sig och bara hacka, fila och borra sönder kamerahuset och sätta in en gammal mobil med kamera. Dock ska det här göras med finess och kameran ska vara användbar OCH praktisk.

Det här med sensorstorlekar och brännvidder är spännande - tack Gimbal för en kort med mycket klar beskrivning.
Antingen får man börja med en digitalkamera med fixfokus och anpassa så man har ett normal- eller rentav vidvinkelobjektiv, eller får man ha en kamera med riktig zoom och använda det objektivet på något sätt.
Sedan är det en fråga om de fysiska begränsningarna. Om sensorn sitter på ett lagom stort kort kanske jag får svårt att få till det rent praktiskt:
digi-komet.jpg
Oavsett om jag utnyttjar analogkamerans objektiv eller ej, kan jag inte komma tillräckligt långt fram med min sensorn om jag inte tar fram vinkelslipen och skär av objektivtuben på kameran.

Det är mycket att grubbla på, och jag har egentligen för mycket på G just nu för att börja laborera på riktigt. Men jag kanske tar en tur till hjälporganisationernas loppisar imorgon ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar