Arduino, finns det en komponent för att styra många laster

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead

Arduino, finns det en komponent för att styra många laster

Inlägg av Radiohead »

Hej,

Pillar lite med Arduino (egentligen ESP8266). För att styra kraftigare laster så kan man köpa fina relä-arrayer producerade i ett stycke. Då kopplar man varje gigital utgång till reläets ingång och kan bryta stora laster individuellt.

Men reläer drar ström och är onödigt stora och dyra för mellanstora laster där man hellre skulle köra med en eller två transistorer för att bryta strömmen.

Finns det nån IC som har ett större antal (8 till 64 st gärna) individuella kaneler med transitorbrytare så att jag med en arduino (5V) kan bryta laster utan extra komponenter?

Bonus om kretsen funkar för esp8266 (3.3V) och bryter på high side, men inte nödvändigt. Söker framförallt namnet på sagda komponent, borde väl finnas nåt sånt!
H.O

Re: Arduino, finns det en komponent för att styra många last

Inlägg av H.O »

"Mellanstort" säger inte mig så mycket...

Men, ULN2803 och liknande är ju klassiska Darlington-Array IC, de bryter dock på låga sidan.

TPS2085/6/7 är exempel på motsvarande kretsar för höga sida, MAX14900E likaså (om än något mer avancerad).

UCN5895 är ett 8-bitars skiftregister med efterföljande high-side drivare som klarar 250mA. De kan du seriekoppla för "obegräsnat" antal utgångar.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

UCN5895 verkar ju bra, står dessutom "medium current" i databladet :)

Lite förvirra blir jag av att där står en "typical input circuit" och en "typical output driver" med två transistorer. Jag hade ju tänkt mig att man inte behövde några extra transitorer. Eller är detta kretsar som finns i ICn?

Dum fråga: Iout är specad som MINUS 250 mA, syftar det på att strömmen går ut ur pinnen? I så fall är jag på banan med den biten.
H.O

Inlägg av H.O »

Korrekt på samtliga punkter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan även använda ett SSR per utgång. Det ger isolering, enkel styrning & lågt strömförbrukning.

Isoleringen kan vara viktig om det är induktiva laster (motorer osv.) som kan ge back-EMI.
hummel

Inlägg av hummel »

Allegromicro verkar inte producera den längre.
https://www.allegromicro.com/~/media/Fi ... sheet.ashx
H.O

Inlägg av H.O »

Oops, det missade jag.
MIC5891 från Microchip är ett annat exempel på liknande kretsar - Digikey och Mouser har ett par tusen på lager. Läs databladet och avgör om den funkar till det du ska göra.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Tack, den verkar funka bra, om man går på det seriella spåret.

Det jag vill göra är en leksak. Tänkter mig ett antal (5-20) knappar och 10-30 dioder eller lampor. Tänkte ursprungligen använda en digital ingång från varje knapp, och en utgång för varje lampa, med en drivarkrets enligt ovan emellan. Då vore det enkelt att programmera vad som händer när man trycker på knapparna, och för att kunna ändra detta om man känner för det. Men man förbrukar ju GPIO:s snabbt. En arduino mega har dock 54, så det är ju lite att ta av.

Låter det som en vettig systemlösning?
Skriv svar