Hur funkar en spis?
Hur funkar en spis?
Hur en spis funkar kan ju tyckas vara en trivial fråga. Jag skulle nog kunna klura ut det med en del mätningar. Men jag hoppas på att någon vet.
Jag har en gammal elektroheliod glashäll som inte funkar riktigt som den ska. En platra funkar inte alls. Två är trötta och den sista funkar hyfsat. Plattorna har fyra anslutningar. Två är fas, det är 400V mellan dessa. En är för värmeindikeringslampan (glimlampa) och en gissar jag är någon typ av temperatursignal från vredet.
Är det någon som har facit?
Jag har en gammal elektroheliod glashäll som inte funkar riktigt som den ska. En platra funkar inte alls. Två är trötta och den sista funkar hyfsat. Plattorna har fyra anslutningar. Två är fas, det är 400V mellan dessa. En är för värmeindikeringslampan (glimlampa) och en gissar jag är någon typ av temperatursignal från vredet.
Är det någon som har facit?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur funkar en spis?
Jag har tyvärr inget svar, men hur menar du att dom är trötta, fungerar men det tar tiiid ? ..Så har jag på en av plattorna på min glashäll också, dessutom fungerar tempvarningslampan på den högst sporadiskt, blinkar och har sej.. oklart om det är relaterat till "effektproblemet"..
Har du kontakten mot dig så är de två högra till elementet.
De två vänstra är till restvärmeindikering.
Upplevelsen av trötta plattor beror oftast på kastruller
och stekjärn slagit sig i botten.
Hur mycket den har slagit sig kollas lättast med ett vattenpass.
De två vänstra är till restvärmeindikering.
Upplevelsen av trötta plattor beror oftast på kastruller
och stekjärn slagit sig i botten.
Hur mycket den har slagit sig kollas lättast med ett vattenpass.
Då det är en glashäll betyder det att det är IR-värmare och det har ingen betydelse om pannorna har slagit sig lite.
Den spis jag lagade hade en regulator i själva effektvredet (vredet som ställer effekten för den givna platta). Den fungerade med en bimetall termostat och motståndstråd vill jag minnas.
Om själva hällen är OK (kortsluta vredet o testa MEN VAR FÖRSIKTIG) är det sannolikt vredet som ska bytas.
Det kan vara glapp i hällen också, den kan bytas också.
Den spis jag lagade hade en regulator i själva effektvredet (vredet som ställer effekten för den givna platta). Den fungerade med en bimetall termostat och motståndstråd vill jag minnas.
Om själva hällen är OK (kortsluta vredet o testa MEN VAR FÖRSIKTIG) är det sannolikt vredet som ska bytas.
Det kan vara glapp i hällen också, den kan bytas också.
Danny: Nja, det är tydlig skillnad på plattorna, och en är som sagt död. Så det hänger inte enbart på grytorna i alla fall.
Jag får inte riktigt ihop din beskrivning. Det är en sladd till restvärmesindikeringen. Två faser och ensomjag gissar är temperaturstyrningen. Men jag har inte mätt mer på den signalen.
Icecap: Hur funkar termostaten menar du?
Jag får inte riktigt ihop din beskrivning. Det är en sladd till restvärmesindikeringen. Två faser och ensomjag gissar är temperaturstyrningen. Men jag har inte mätt mer på den signalen.
Icecap: Hur funkar termostaten menar du?
Strömmen som går till plattan värmer upp bimetallen. Vredet som sådan knuffer en pinne som bestämmer omslagspunkten för termostaten inuti vredet och totalt sett blir det en PWM effektreglering.
Senast redigerad av Icecap 6 januari 2020, 10:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Okej, jag hade fått för mig att det fanns en temperatur reglering i plattan. Men så är kanske inte fallet. Temperaturen i vredet följer väl plattan så väl att den ger det intrycket.
Jag ska mäta lite mer på spisen.
Jag ska mäta lite mer på spisen.
nån reglering i plattan finns det nog ? lyfter man på en kastrull ser man ju att plattan först blir rödare och sen "blinkar"
Regleringen finns uteslutande i vredet på dom glashäll jag har pillat med.
Varningslampan för varmt häll har en sensor i/omedelbart bredvid plattan.
Varningslampan för varmt häll har en sensor i/omedelbart bredvid plattan.
-
Icecap skrev:Strömmen som går till plattan värmer upp bimetallen. Vredet som sådan knuffer en pinne som bestämmer omslagspunkten för termostaten inuti vredet och totalt sett blir det en PWN effektreglering.
Och inte osannolikt är det rent termomekaniska slitet efter viss användning, med effekten att en viss position på vredet inte längre ger samma on/off cykel.
Den plattan som inte fungerar alls kan du resistansmäta.
Effektregulatorerna slits. Lättast att utesluta annat är att
skifta över effektregulatorn som fungerar till en annan platta.
Effektregulatorerna slits. Lättast att utesluta annat är att
skifta över effektregulatorn som fungerar till en annan platta.
Är effektregulatorn (typ vredet ?) nåt som kostar överkomliga summor att byta tro ?
Spisen i sig är ju allt annat än ny. Så några större pengar lägger jag inte på den. Jag ska försöka mäta lite mer i kväll. Jag ska titta efter ett produktnummer också.