Stendöd jordfelsbrytare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Stendöd jordfelsbrytare!

Inlägg av GastonDeVille »

Var hos brorsan i snickarboden där det mest finns snickerimaskiner, belysning
I lokalen intill en svets som används väldigt sparsamt.
Jordfelsbrytaren hade löst ut och när jag provade att återställa så fungerade den och löste ut direkt. Jag kopplade bort allt som var inkopplat och då var "felet borta" och JFB funkade som tänkt när jag återigen testade med testknappen. Självklart testade jag ett par tre gånger för att verkligen se att den verkligen fungerar. ... inte - stendöd! Den gick inte att lösa ut med knappen och fungerar plötsligt som en vanlig strömbrytare :humm:
Hur är det ens möjligt? Den har varit inkopplad i max en månad. Ännu märkligare är att jag kopplade in en ny JFB och då funkar allt som inget hade hänt, alla maskiner och belysningar. Funderar på om JFB kunde knäckas av en överbelastning / hög startström?
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Stendöd jordfelsbrytare!

Inlägg av PeterH »

Fabrikat? En JFB har väl bara ett antal frånslag i sig har jag för mig, typ 25 gånger har jag hört (även om jag aldrig bytt någon för att den löst för många gånger). Det kan ju röra sig om ett måndags-ex. det är ju elprylar vi pratar om och allt kan gå sönder.

Det är ju bra om den nya fungerar som den ska, aldrig kul med trasiga personskydd :vissla:
BJ

Inlägg av BJ »

Inte just ditt symptom, men jag hade en jordfelsbrytare
som bara löste ut en dag utan en märkbar anledning,
och efter det löste den ut på en gång när jag åter-
ställde den, även med alla sakerna urtagna.
Det var bara att kasta den och sätta i en annan som
jag hade liggandes i reserv. Fungerar utan problem
hittills.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

PeterH skrev:Fabrikat? En JFB har väl bara ett antal frånslag i sig har jag för mig, typ 25 gånger har jag hört (även om jag aldrig bytt någon för att den löst för många gånger). Det kan ju röra sig om ett måndags-ex. det är ju elprylar vi pratar om och allt kan gå sönder.

Det är ju bra om den nya fungerar som den ska, aldrig kul med trasiga personskydd :vissla:
Fabrikat borde kanske inte påverka direkt men den första var en "Biltema" av okänd ålder och den som ersatte var också en "Biltema" Fast av helt annat utseende / fabrikat. Allt är möjligt men jag tycker det låter lite för otroligt för att vara sant att det det skulle vara fel på just själva jordfelsbrytaren.
Att den första pajade lyfte jag inte på ögonbrynen åt eftersom det har varit mycket häftiga åskväder under åren men när den andra dog efter bara ett litet tag...
Måste kolla vad det är för maskiner inkopplade om det skulle kunna knäcka en JFB.. den andra tanken är om det är en läckström som ligger på gränsen under lång tid skulle skada JFB? I vilket fall som helst så ska jag ta och dissekera båda JFB och se om där finns något svar.
(ändrat telefonstavning)
Senast redigerad av GastonDeVille 19 december 2019, 21:22:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Med tanke på att man ska använda testknappen typ två gånger om året så verkar 25 gånger vara lite snålt. :humm:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har "bara hört" så att det ska vara sant har jag inga som helst belägg för, men har också hört att vanliga dvärgbrytare inte ska må bra av att växla läge allt för ofta... :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

PeterH skrev:Har "bara hört" så att det ska vara sant har jag inga som helst belägg för, men har också hört att vanliga dvärgbrytare inte ska må bra av att växla läge allt för ofta... :)
Är helt medveten om att man ska undvika att växla i onödan. Nu gjorde jag testet genom att ha allt inkopplat och samma test utan belastning. Resultatet var väldigt tvetydigt, JFB:n dog utan belastning :vissla:
Får nog sova på saken. Det är lite retligt när man inte kan hitta ett logiskt samband. Kanske ska börja med att fråga anläggningens ägare lite närmare om vad som verkligen hänt... :|
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fabrikat kan göra skillnad på ett vis. Har en elnisse som granne och är egen företagare och som har stenkoll på allt vad elinstallation innebär och alla regler och vet inte allt. Råkade på varandra 20 en lördag då han kommit hem för någon timme sedan från ett stort jobb som tagit hela dagen. Vi snackade lite skit men så ringer plötsligt hans mobil och det är en lägenhet med en barnfamilj som fått totalt blackout och kvinnan är i det närmaste upplösningstillstånd då de inte får tag på någon ansvarig så de ringer honom, JFB har plötsligt utan anledning löst ut och funkar inte att återställa.

Han vet vad det är för ställe så han åker dit, men innan det så säger han att när brf:n där hade moderniserat lägenheterna för en tid sedan hade det köpts in en massa JFB som såg fina och proffsiga ut och så och för ett väldigt bra pris. Det visade sig dock rätt snabbt att de var tillverkade i kina utan i princip några krav alls vilket gjorde att de havererade på löpande band så det var inte första gången han åkte till denna brf för liknande grejer. Han hade sagt till de att byta alla omgående men det var ju mycket pengar och ditt och datt men dom skulle göra det.

Han visade JFB:n när han kom hem, jag minns inte alls märket men den såg ut typ som vilken annan JFB som helst, dock lite mindre än vad man kanske förväntar sig kanske för 16A.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Intressant att höra fall från verkligheten. Jag har några av dessa biltemaprylar leka med innan jag kopplar in den nya Scheider JFB:n (står Merlin Gerin ingjuten i plasten).
Synd att skjuta den dyra apparaten om de skulle visa sig vara något riktigt fel på anläggningen.
Kan bli intressant i fortsättningen att se om det verkligen är så dramatiska skillnad på kvalité.
Kollade på den första JFB:n som är av en utgången Biltema-modell och det är tillverkat av "Gewiss" medan den andra inte har någon direkt märkning.

De två olycksbröderna sida vid sida
20191220_JFB.jpg
Nu återstår att se om obduktionen ger några resultat. :twisted:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Ett snabbtest i labbet ställer allt på ända.
Biltema-Gewiss-JFB:n är fortfarande stendöd men den "nya" Biltema-JFB fungerar helt korrekt. :oops:
Varför skulle den inte fungera i elskåpet där den hörde hemma?

Jag öppnade locket på Gewiss:en och där kan man se mekanismen
med den elektromekaniska "råttfällan".

Allt ser rätt bra ut, inget bränt...
20191220_004958.jpg
20191220_005004.jpg
20191220_005018.jpg
20191220_005108.jpg
20191220_005115.jpg
20191220_005145.jpg
... men en liten detalj verkar spöka.
Den lilla kontakttungan som ska koppla ett motstånd mellan fas och nolla verkar inte orka ända fram!
Till synes ett rent mekaniskt fel?
20191220_005723.jpg
Plockade isär lite till...
20191220_013519.jpg
Lilla kontakttungan / kläppen
20191220_013457.jpg
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Kunde inte låta bli när jag ändå var igång så jag slaktade den fungerande :o Biltema-JFB:n :madmodder:

Blev lite förvånad då mekanismen såg mycket mer .. modern ut inombords.

20191220_015005.jpg
20191220_015043.jpg
Likt jesusbarnet låg det lilla kretskortet inlindad i ett litet knyte av tygförstärkt tejp :lucia:
20191220_015237.jpg
Fossingarna

Inlägg av Fossingarna »

MadModder skrev:Med tanke på att man ska använda testknappen typ två gånger om året så verkar 25 gånger vara lite snålt. :humm:
Ska stå i databladet för jfb, hur många ggr de tål att lösa ut. Sen ska de kasseras. 50ggr är en vanlig siffra.
Därav rekommenderas test 2ggr/år numer, istället för, som tidigare, 1ggr/månad.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

:vissla:
Fossingarna skrev:
MadModder skrev:Med tanke på att man ska använda testknappen typ två gånger om året så verkar 25 gånger vara lite snålt. :humm:
Ska stå i databladet för jfb, hur många ggr de tål att lösa ut. Sen ska de kasseras. 50ggr är en vanlig siffra.
Därav rekommenderas test 2ggr/år numer, istället för, som tidigare, 1ggr/månad.
Det senast inköpta "märkesjordfelsbrytarna" från Scheider har ett datablad där det poängteras att man SKA motionera jordfelsbrytaren 1 ggr/ månad. Sen verkar det vanligt med mekanisk livslängd på 4000 ggr resp. 2000 elektriska omkopplingar.
Jaha, men kollar man på ett annat datablad så sägs det något helt annat från samma tillverkare "These devices should be tested periodically according to the local regulations, by pressing on the button marked "T"." :roll:
Om det skulle vara så tajt (50 ggr) med antalet cykler på en JFB så skulle man nästan behöva ha ett räkneverk och en "self destruction device" för att inte överskrida antal omkopplingar. Börjar mer påminna om en handgranat :lol:
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Fast handgranater använder man väl bara en gång oftast. :wink:
Haralt

Inlägg av Haralt »

Hur är det med jordfelsbrytare, löser de ut endast för felströmmar(dvs jordfel) eller löser de ut även för överström, t.ex. en 16 A jordfelsbrytare löser ut vid en ström på 1,3 x 16 = 20,8 A.
Skriv svar