Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av Teknikern »

Jag har en ackumulatortank på 4 kubik jag kommer att fixa någon form av indikering till och idén är denna: 10 st tillsågade tjocka plexiskivor med aluminiumfoliemellanlägg i en panel som grafiskt bildar en tank och röd-blå lysdioder som indikerar var värmenivån är i tanken. Idag har jag mätschaktet öppet och känner med handen var skiktningen är men idén från början var att elektroniskt mäta var i tanken skiktningen är och visa det på en grafisk skala formad som en tank.

Lysdioder finns, NTC-motstånd finns så jag funderar på om det bör bli schmittrigger, fönsterkomparator eller vad som är vettigast. Fram med idéer nu MEN nämn inte nåt microdatorbaserat bara som ska programmeras.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av MiaM »

Tillägg: Det vore nog bra med RGB-lysdioder så kan du ha grönt som mellannivå, eller?

Tänker också att istället för rena komparatorer så är det kanske bättre att bestämma gränser för analoga områden där ändarna på dessa områden ska motsvara 0-100% styra på respektive färg på lysdioderna. (Kanske nån enkel krets som komplement som "balanserar" ljusstyrkan så att alla lysdioder upplevs som lika starka oavsett färg - det blir ju en bonuskoppling).

För att slippa ha drivor av samma uppsättning av kretsarna så kan du väl ha nån oscillator som styr en räknare som väljer ingång och också väljer lysdiod. Om du får problem med att ingångar "smittar av sig" något på närliggande kanaler så grinda lysdiodvalet så att lysdioden inte aktiveras förrän ett kort ögonblick efter att räknaren växlat ingång.

Det som verkar krångligast för min del är väl att ordna givarna så att allt blir tätt men att de ändå känner av signalen. Om du har NTC-motstånd (och alltså inga sånadär fancy halvledarbaserade givare) så kan du ju faktiskt ordna så att varje givare ser en växelström med 0V som DC-genomsnitt. Eventuella otätheter kommer då åtminstone inte orsaka korrosion så illa som vid DC. Fast å andra sidan blir ju mätvärdena fel om det kommer för mycket fukt, så det är kanske strunt samma.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av Teknikern »

Motstånden ska limmas på tanken med samma värmeledande lim man använder till lysdiodsapplikationer och jag kan inte se att det skulle vara nån korrosionsrisk utanpå tankplåten som är 8 mm tjock, torr och varm. Två färger räcker, då det är 20 cm mellan givarmotstånden så är det ingen millimeternoggranhet utan bara en indikering om det ska eldas idag, imorgon eller om 5 dagar och det ska definitivt inte krånglas till det minsta.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av bearing »

För en oinsatt... hur kan du se på temperaturen på olika nivåer i tanken när det är dags att elda?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av säter »

Jag antar att han vill se skiktningsnivån?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av AndLi »

Är installationen rätt utförd blir skiktningen i tanken väldigt tydligt, man ser då hur mycket av tanken som är 80 grader och hur mycket som är 20 grader..

Är hela tanken 20 grader vet man att det är hög tid :)
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av GFEF »

Såg ett hemmabyggt ackumulator system för många år sedan.

Mätte värmeinnehållet med nivån i tanken var enligt honom 6-7 cm skiljande mellan full laddat tank och helt urladda tank.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av Teknikern »

AndLi skrev:Är installationen rätt utförd blir skiktningen i tanken väldigt tydligt, man ser då hur mycket av tanken som är 80 grader och hur mycket som är 20 grader..

Är hela tanken 20 grader vet man att det är hög tid :)
Exakt så och skiktningsgränsen känner man lätt utanpå tanken så strunta i alla "om" och "utifall" för jag har järnkoll på värmeanläggningar och speciellt den här som jag byggt från scratch och har en kapacitet på 1,7Mw om den körs på max.


Det jag ska göra är ju bara en grafisk "termometer", när tempen är under 50 grader ska en blå lysdiod lysa, när tempen ligger över 50 grader ska den växla färg till röd och omväxlande när tempen sjunker under 50 grader och det är bara ungefärliga värden för det handlar ju inte om nåt precisionsinstrument.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av grym »

hadde gjort det enkelt för mig

termistor och motstånd som spänningsdelare

en op till varje spänningsdelare på ena ingången och den andra till gemensam pot för att ställa skifttempen, lysdiod och motstånd på utgången

då kan man lätt ställa ungeför temp för omslagspunkten

hm, dubbla färger så kan man antingen ha dubbel matingsspänning och ha antiparallela lysdioder eller lysdioder från plus motstånd och till utgången på op, sedan motstånd och lysdiod till minus så kommer det växla förg med

gör det enkelt


har du tryckexpansionskärl kan du ha lite mer koll på laddningen om du mäter trycket
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av Teknikern »

Nej jag har inte en gris med gummituta utan vanligt öppet expansionskärl, jag ska testa det andra du skrev så får vi se om det funkade, vi tänker nog ganska lika alltså inte krångla till saker i onödan. :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av svanted »

jag har en vanlig hydrofor som expansionskärl vid sidan om tanken, på den kan man se energiinnehållet på stigarröret.
det skiljer 15 cm i nivå mellan full och tom tank.
hade en idé om ett flöte med en magnet på ytan och sensorer vid sidan om, för att få det elektriskt avläst..
men det hände aldrig då det är enkelt att se nivån.
tyvärr han jag slutat med vedeldning till förmån för värmepump och pellets...
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av danielr112 »

Jag har tempsensorer på varje tank på vissa höjder. Sedan är det ju bara räkna... Jag har en nextion display som säger hur många % energi jag har kvar och hur många timmar jag klarar mig med nuvarande energiintag.

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av Teknikern »

Jag gjorde testuppkoppling som Grym föreslog, en 324 op-förstärkare, termistor och motstånd som spänningsdelare och ett par lysdioder kopplade antiparallellt direkt på 324-ans utgångspinne och det funkade klockrent så nu ska jag bara labba lite med omslagspunkten så jag kan byta trimmern mot fasta motstånd med rätt värde. :)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av MiaM »

svanted skrev:jag har en vanlig hydrofor som expansionskärl vid sidan om tanken, på den kan man se energiinnehållet på stigarröret.
det skiljer 15 cm i nivå mellan full och tom tank.
hade en idé om ett flöte med en magnet på ytan och sensorer vid sidan om, för att få det elektriskt avläst..
men det hände aldrig då det är enkelt att se nivån.
Det där skulle jag vilja ha fast för hydrofortank. Vad ska man använda som flottör som liksom inte kör fast när nivån är framförallt högre (ska ju inte hända men kan hända om det är slut på luft) eller lägre än rörets längd? Den bör väl vara kapslad i nån slags livsmedelsgodkänd plast antar jag?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mäta värmeinnehåll i ackumulatortank.

Inlägg av svanted »

hmmm.
man ska väl inte äta den?
och inte använda cyanidplast :)
tänkte på en bit blå markskiva som man slipar rund och bygger in en magnet..
och kanske lackar med...
nåt?
Skriv svar