Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Modifiering Vellman Vertex K8400 - värmebädd

Inlägg av ConnyK »

Har funderat länge på att skaffa en 3D printer och när Norberg här på forumet sålde en Vellman Vertex K8400 så blev det äntligen av :-)

Har hört att värmebädd är bra så jag kompletterade skrivaren med det.
Hittade en byggbeskrivning på nätet som jag hämtat inspiration ifrån


Bytt fläkten i botten och kör den istället på 12V istället för 15V som den gick på i orginal(nu är den betydligt tystare)
Har även gjort en enkel termostatstyrning med 2st 40mm fläktar som går igång när det är ca 35 grader i botten (LM339 + 2st termistorer)
Sen fixade jag även en 5V nätdel till RPi

1:a utskriften vart inte helt perfekt och jag har inte använt någon 3D skrivare innan, undra vad jag har missat.
Det var ett h..te att få bort utskriften, jag använde in japanspackel men det kanske finns bättre metoder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ConnyK 17 november 2019, 11:10:22, redigerad totalt 2 gånger.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tingo »

Hvilket materiale printer du med PLA?
Hvilken temperatur har du på hotend, og på bed?

Og, hvordan har du kalibrert printeren?
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ConnyK »

Hvilket materiale printer du med PLA?
Hvilken temperatur har du på hotend, og på bed?
Og, hvordan har du kalibrert printeren?
Det PLA Clas Ohlson Svarta
Printhuvud kör jag 200grader
Värmebedd 60grader
Jag ställt in så jag får in 2 papper mellan huvud och bädden.
Allt annat är standardvärden
Kör med Octoprint och Cura där jag har ställt in att jag har en K8400

Testade med 195 grader och det verkade bli bättre, nya försök
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Ska ju CF konvertera min ena Amiga 1200. Kortet med compactflash hållaren skulle skruvas fast i hårddiskvaggan. Men jag gillar inte att borra och förstöra i mina gamla datorer så jag ritade ihop en adapter plastbit som jag skrev ut. Blev mycket nöjd!
A1200-HD-CF-holder-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av NULL »

@ConnyK
Du ska oftast inte ha heatbeden på med PLA, ju högre temperatur desto hårdare sitter det...
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Ska ju CF konvertera min ena Amiga 1200. Kortet med compactflash hållaren skulle skruvas fast i hårddiskvaggan. Men jag gillar inte att borra och förstöra i mina gamla datorer så jag ritade ihop en adapter plastbit som jag skrev ut. Blev mycket nöjd!
Snyggt!

Hur är det, går det att få CF-kort genom den där expansionsöppningen på baksidan? Hade ju annars varit nice att printa nåt som passar istället för luckan där, med fäste för CF-kort.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Variosboy »

Jämfört med många projekt i den här tråden så är detta att betrakta som minimini!

Bytte alla LED i en julstjärna.
De gamla lyste otroligt svagt. Öppnade stjärnan och fann att alla (10) LED var parallellkopplade och med endast ett seriemotstånd till hela högen... dålig konstruktion...

Kan dock inte påstå att jag varit med om förut att LED blir dåliga på det här viset!? De brukar vara mer digitala, antingen funkar de eller så är de trasiga.

Nåväl, här är en bild på montage av nya LEDs och en bild på den lysande.
20191201_105358.jpg
20191201_202420.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

LED som är till för belysning snarare än indikering brukar väl vad jag förstått köras rätt hårt, typ utanför specen för att få lång livslängd.

Satte upp en julslinga här om dagen och den lyser märkbart starkare än en visserligen kortare slinga men ändå samma fabrikat och köpt samtidigt men som suttit uppe några år (och agerat allmän småbelysning utomhus så inte enbart när det är jultider).
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Fortran »

Kanske inte helt mini, men kanske inte värt en egen tråd bara för ett inlägg.
Moddat kompressorn lite. :)

Slängde ihop en ljuddämpare som har lite bättre flöde och är ca 3dB tystare än orginal.
Det är fortfarande ganska högt, men framförallt är det där vassa ljudet borta.
Tre snorbilliga dämpare från Ebay och lite rör och svetskrökar.
Har inte gjort några beräkningar alls, men det ser maffigt ut. :)
DSC_3909.JPG
Sen blev det en kylfläkt till toppen med.
Den vart ganska varm före, och även om det ska fungera ändå så borde det vara en förbättring.
Har ju en 200L extra tank inkopplad så den går ju i lite längre perioder.
DSC_3918.JPG
Sen måste det ju till ett par matskedar elektronik med.
Drifttidsräknare är ett måste.
Sen ett kopplingsur som bryter matningen efter 21, för det är lätt att glömma bort tiden i garaget.
Ett tidrelä som i serie med kopplingsuret aktiverar kontaktorn i 6 timmar, styrs av en 24V slinga som även är dragen in till huset.
Jag gillar inte när kompressorer startar lite när som helst bara för att nån slang eller nått verktyg läcker lite.
Slutligen ett tidrelä som kör fläkten en stund efter att kompressorn stannat.
Osäker på om det verkligen är nödvändigt, men det är kul med blinkande lampor. :)
DSC_3914.JPG
Och anledningen att jag vill kunna styra kompressorn från huset?
Jag behöver ju tryckluft inne med såklart. :)
DSC_3632.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Snyggt med kompressorn!

är det vanlig PEX och mestadels vanliga VVS-kopplingar du kör?

(Klart man ska ha tryckluft i gäststugan, perfekt om man får besök av nån som förväntar sig kunna koppla in sina medhavda tryckluftsverktyg :D ).

Har du kopplat styrningen så att den väntar på att kompressorn kört klart innan den stänger av för kvällen? Vet inte om jag kanske fått det om bakfoten men nog startar väl kompressorer svårare om man bryter strömmen medan de håller på att fylla på trycket, speciellt om trycket hunnit bli ganska högt men inte nått börvärdet?

Med tanke på vibrationerna så skulle jag väl övervägt att sätta elektroniken på väggen istället för direkt på kompressorn. Fast det förutsätter ju att den används relativt stationärt. Kanske elektronik på krokar på väggen så att den går att hänga av vid eventuell sällsynt flytt av kompressorn?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Fortran »

Visst? Jag är toknöjd. :D

Ja det är pex där dragningen inte syns (pannrummet och över vinden) och rör ner från taket i husets garage.
De övriga rummen är bara "genom väggen" och uttagen är dolda bakom paneler och dylikt.

Jag behöver inte vänta. Den avlastar när strömmen stängs av.

Vibrationer var en bra tanke jag inte tänkt på.
Får utvärdera det lite. Ska bygga in allt i en liten ljuddämpad bod bara jag får tummen ur, så då kanske jag borde hänga centralen på väggen.
Blir ju lättare att läsa av mätaren dessutom. :)
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Repen »

Jag har gjort nåt liknande men jag byggde på ett Volvo 740 luftfilter med en beg filterhållare det dämpade den ordentligt (ingen mätning).
Styrning har jag byggt med några tidrelä. En knapp ger 5 min luft och en ger 4 h.Och en stoppknapp.
När nån knapp aktiveras så får kompressorn spänning och går om den behöver, samtidigt öppnar en magnetventil ut ur tanken och ett tid relä aktiveras för att dränera tanken var 10 min ca 1 sek med ett tidrelä.
Om tiden för drift går ut medans kompressorn går så går den färdigt innan den stoppar.
Naturligt vis med tidräknare.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Fortran »

Jag var också inne på en luftfilterburk, men det föll lite på att det var svårt att få tag på en som var lagom stor utan att se helt ghettohackat ut.
En sådan hade nog varit ännu lite tystare.

5 min knapp var ingen dum idé. Ofta kan jag ju klara mig en hel dag på en laddning om jag inte behöver köra några större verktyg.
Kanske jag skulle ändra så kort knapptryck kör kompressorn tills tryckströmbrytaren löser ut, och långt knapptryck kör i 6 timmar. :humm:

Dränering har jag en såndär billig med timer från ebay. Får se hur länge den håller.
Har den kopplad över tryckströmbrytaren så den dränerar några sekunder varje gång den startar.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

5 minuter verkar väl iofs bättre än en cykel. 5 minuter torde väl räcka för att t.ex. fylla däcken på en bil, och det är väl inte säkert att en tank räcker för att fylla en hel uppsättning däck med halvdåligt tryck? Jag har iofs säkert klart mindre tank på min kompressor men tycker att den går nog mer än en cykel om jag pumpar halvplatta bildäck...

En variant kan ju vara att ha ett läge där den går till man släckt lyset eller det gått t.ex. 10 minuter, vilket som nu kommer först. Öppna garagedörren, tänd lyset (så att man ser vad man gör), starta kompressorn, fyll bildäcken, släck och stäng.
Skriv svar