SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
simson8
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 november 2019, 18:49:31

SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av simson8 »

Jag har idag köpt ett skimsafe kort att stoppa i plånboken för att skydda mitt blipbara bankkort. Det står att det fungerar i fem år. Nu undrar jag hur det fungerar. Fem år från när då? Kortet kan väl inte veta vilket datum jag köpte det? Det kan väl inte vara fem år från tillverkningen för det kan ju ha legat på lager och osålt i butik lång tid innan jag kom och köpte det. Jag har svårt att lita på kortet om jag inte vet hur detta fungerar.
Vad händer om jag inte registrerar det? Det kan kan ju inte vara registreringen som aktiverar kortet för skimsafe som tillverkat kortet har ju ingen fjärrkontakt med mitt kort i min plånbok. Kortet fungerar ju även om jag inte registrerar. Eller? Men hur kan det sluta att fungera efter fem år? Har jag gått på en stor bluff?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

en bluff.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nej då, det fungerar.
Tiden är trolig beräknad batteritid.
De fungerar som en aktiv RFID cell och ökar styrkan när det känner en avläsande enhet, på så sätt skyddas dina kort från att bli lästa.

Aha, jag ser att den förträffliga och allvetande TomasL kom före pga. jag rättade min stavning innan postning.
Så får vi se vad som är rätt!

Väldigt enkelt att kolla, blippa på bussen eller i en butik med två kort, ta sedan bort skyddskortet och Vips, så har ditt köp gått igenom.
Bra gjort. Eget ansvar och omdöme belönas!

Ändrat
Lagt till länk! https://skimsafe.se/faq/
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 8 december 2019, 23:44:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Ja det är en bluff, sälja prylar för att skydda för något som inte existerar i verkligheten.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Henry »

Då är det billigare att köpa en plånbok med tunt metallnät vilket håller bra längre och kostar inget. Inget jag har men min förra granne var förstås lyriskt över en.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Palle500 »

Det Kontaktlösa protokollet innehåller en mekanism som möjliggör vid kollision att man i tur och ordning ber att få prata med ett kort i taget. Då håller dom övriga korten tyst. Lite som RS485.
Problemet är att i princip ingen äkta terminal gör detta utan om du har två kontaktlösa kort i en vanlig skinnplånbok så får du kollision och ombeds använda endast ett kort. Sen finns det även två olika protokoll, typ A och B.
En proffsig skimmingutrustning kan selektera valfritt kort och läsa ut informationen, detta är helt oskyddad information och skall vara läsbart enligt EMV standarden. Kolla mera på emvco.com
Informationen är dels kortnummer, utgångsdatum och övrig information typ 1-2Kb. Men det är en annan CVC kod mot den på signaturen och ditt namn är inte läsbart då det inte finns i denna del av chipet.
Så vad skall man använda den utlästa informationen till?
Internet köp där cardholder name och CVC inte behövs?
I princip krävs det CVC och 3D secure (mobilt bank ID) för internet köp.
Har ni någonsin hört någon som blivit skimmad på detta sätt? Nej tänkte just det!
Så skimsafe kortet fungerar men behövs inte är kontentan av detta sätt att sälja en produkt som inte behövs.
Är ganska säker att det är ett passivt kort som orsakar kollision ihop med ditt kort och på detta vis skyddar mot meningslös avläsning.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av swesysmgr »

Lasp skrev: Väldigt enkelt att kolla, blippa på bussen eller i en butik med två kort, ta sedan bort skyddskortet och Vips, så har ditt köp gått igenom.
Bra gjort. Eget ansvar och omdöme belönas!
Om jag har mitt SL-kort och mitt Västtrafikkort bredvid varandra i plånboken då stör de ut varandra och inget av dem går att stämpla in med om man inte tar ut det.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av larioso »

Har Forex Bank Visa och de säger att man inte kan stänga blippfunktionen så jag skaffade ett Konig RFID skydd om jag skall ta det med mig ut på stan. Det är tunn aluminium och har inte kollat ifall det funkar, men enligt uppgift skall den typen av skärm fungera. Såg lite DIY av folie som skulle fungera.

Gillade inte rapporter jag såg över de aktiva korten som kan generera larm i vissa butiker som bygger på RF-principen.

Också sett att man skall kunna skära antennen med skalpell eller så runt på kortet för att göra det obrukbart.

Så jag skaffade åter ett Mastercard på min gamla swedbank för att ha med mig ute på stan - det går både att spärra enbart blippfunktion(inte hela kortet) - och beställde kort där det fysiskt skall vara avaktiverat helt från början(påstår dom, symbol på kortet finns, men skall ändå vara helt borttaget enligt support).

Det är ju i intresse för Visa att butikerna köper detta men övergrepp mot kund måste jag säga att tvinga på att sända ut sina kortuppgifter vart man går i princip. Bara tanken skrämmer - kortstölder, id-stölder osv vilket skit att behöva gå igenom om det händer. Nästa körtkort har det förmodligen och då är det personnummer det gäller. Finns i pass också vad jag läst.

Amazon.co.uk är väl det enda ställe jag använt som inte kräver CVC och extra 3D verified och vad det kallas. Sedan har jag hört "experter" i radio som pratat om nyare saker med ändrad CVC varje minut o liknande för ökad säkerhet - vad hjälper det om det inte behövs alls.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Palle500 »

Kul förklaring varför SkimSafe kortet endast håller i fem år!

HUR LÄNGE HÅLLER SKIMSAFE-KORTET?
Fem år från dagen då du placerar kortet i din plånbok.

VARFÖR HAR SKIMSAFE-KORTET EN LIVSLÄNGD?
All elektronik slits med tiden och eftersom att det här är en säkerhetsprodukt tycker vi att det är extra viktigt att upplysa om den förväntade livslängden.

https://skimsafe.se/faq/

Om det mot förmodan skulle ske ett skimmat köp på tex Amazon så är det banken/Visa/Mastercard som tar smällen, du går skadelös. Men det är ju dumt att föda brottslig verksamhet.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av FormerMazda »

Känns som ett säljknep att påstå en livslängd, samtidigt som man väl vill vara på den säkra sidan?

Huruvida det skyddar så vem är naiv nog att tro att en teknik inte skulle kunna nyttjas av buset? Och i detta fall så är det som vanligt, skimsafe skyddar säkerligen mot det mesta, tills dom knäcker det skyddet också.
I min telefon har jag möjlighet att läsa och skriva med NFC, så senast när vi var ett gäng på hotell så testade vi att läsa hotellnyckeln. Detta gick fint, ända tills man blandade in ett skimsafe-kort. Då gick det inte.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Icecap »

Som jag läser Skimsafe data är det ett RFID-kort med struntinformation på, bara för att blockera utläsningen som jag upplever sker när jag har mina 2 kort i plånboken.

Seriösiteten faller - i mina ögon - en hel del på:
* 5 års levtid från första användning. Varför? Kan inte vara annat än fysisk slitage precis som att man byter de riktiga kort med tiden, alltså beror det mycket på hur plånboken.
* "Skyddar 4 kort på vardera sida av kortet". Detta beror på det fysiska överlappet och inget annat. En hård gräns finns inte.

En tunn metallplåt utför samma skydd på ett mycket lågteknisk sätt och håller nog nära nog evigt.
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av larioso »

"En tunn metallplåt utför samma skydd på ett mycket lågteknisk sätt och håller nog nära nog evigt."

Det jag köpte var detta - tunnt smidigt och böjligt.


Jag handlar sådär 90% av allt online på amazon, så frakt och sådant £4 eller så spelar ingen roll.

Vidgar man en skåra i mobilfordral eller plånbok någon mm varje sida så får det plats där också.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av Marta »

Det bästa skyddet är ett litet hål.
Håll kortet mot en stark lampa och titta på den korta sidan motsatt där chipet finns. Där är en tunn mörk linje inbakad i plasten. Borra ett litet hål rakt igenom linjen och blippfunktionen är för alltid neutraliserad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av TomasL »

Men varför skall man krångla sådär eller lägga pengar och jobb på nåt som är onödigt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29992
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: SkimSafe kort som skydd mot trådlös skimning

Inlägg av MadModder »

Det finns väl ohederligt folk med en betalterminal i fickan för att gå omkring och plocka småsummor som inte kräver kod ;)
https://lajvo.se/saa-haer-laett-kan-tju ... ipp-kortet
Skriv svar