Dremellådebygge

hsd
Inlägg: 2117
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Dremellådebygge

Inlägg av hsd »

Du blir nog tvungen att plocka verktygen med pincett
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kanske skulle inkluderat en storleksreferens i bilden.

Men nej, avståndet mellan dom du ser är 1cm, inget pincettavstånd precis :)

MVH/Roger
PS
Men du kanske driver med mig? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu äntligen ritat alla slitsar jag måste ta upp i 4mm-plyfan.

Jag har 5st "vertikala" 4mm-plyfabitar och 3st "horisontella" 4mm-plyfabitar.

Jag har dock kommit på att jag behöver en horisontell bit till MEN den behöver inga slitsar så jag kan addera den sen.

Plyfa-bitarna är 56mm höga och jag har ritat slitsar som går 35mm djupt bara för att kunna foga ihop dom med marginal.

Ganska mycket att såga (med mini-bågfil tänkte jag) men jag tror det kommer bli bra, jag har ju snedställt 6mm stämjärn till hjälp :)

MVH/Roger
PS
Bilden visar bara vertikalerna, horisontalerna var inte gjorda vid kortets tagande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit en liten bit till.

Tre av fyra vertikala väggar är klara.

Jag har sedan tre horisontella väggar kvar att göra.

Med en vägg per dag uppskattar jag att jag är klar om en vecka.

MVH/Roger
PS
Missade att såga en av slitsarna ordentligt, blev lite bred men detta är ändå inget topnotch-projekt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag sågat ena hor, två hor kvar sedan är facken klara.

Dock undrar jag hur jag skall fixera grejerna, lurar på smältlim, vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Facken blir lite små, men dom blir många vilket är bra :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10665
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dremellådebygge

Inlägg av GeekJoan »

Med en laser så tar det 5 minuter...
sortering.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

För mig tog det inte fem minuter direkt :D

Men resultatet är ganska bra om jag får säga det själv.

Allt passar som handen i handsken så jag behöver inte limma.

Nu behöver jag tre saker och de är gångjärn, varvel och handtag.

Jag skulle vilja ha ett superenkelt lådhandtag modell gammalt lådhandtag men råkar ha ett gäng Schroff-handtag av olika art och dom har legat där länge så varför inte nyttja ett av dom så att dom kommer till nytta?

Gångjärn kan jag eventuellt köpa hos Clas men jag tror att skänklarna är för djupa (mitt lock är på 12mm plyfa), sen tänkte jag köpa en varvel (troligtvis bara en svängbar krok i en ögla) på Specialbeslag på backaplan här i Göteborg.

Dom har kroken och kanske tom gångjärnen, i värsta fall köper jag pianogångjärn hos Clas och sågar ner dom samt borrar ett par nya hål.

Pianogångjärnen är sedan ganska långa (typiskt 30cm) vilket gör att man får en del över till en annan gång :)

MVH/Roger
PS
Har du en egen laser?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått monterat på ett handtag från Schroff som jag hade i gömmorna.

Idag var jag på Clas och hittade faktiskt perfekta små gångjärn för 64 spänn, tyvärr hade jag inte råd med dom denna vecka men på måndag planerar jag köpa dom.

När den sen gäller varveln så har jag nog tänkt om och kommer köra magnetlås modell skåpsluckor, detta för att en svängande krok i en ögla behöver ha en viss spänning för att inte ramla ur och då blir det mycket kritiskt med avstånd OMM man inte inför lite sviktande gummi emellan.

Men ett magnetlås med kanske en ögla att dra i blir ju kalas.

Inte så snyggt kanske men Ni känner ju mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt både små gulliga gångjärn och ett magnetlås av Clas.

Gånjärnen är perfekta (förutom antalet ty jag behöver bara två men tvingades köpa sex för totalt 70 spänn).

Magnetlåset blev jag däremot genast skeptisk till för även om magneten var stark och bra så var oket sladdrigt, plåtbiten sitter alltså typ helt medvetet inte plant utan är liksom ledad.

Funkar inte alls för mig.

Tanken på magnetlås var aldrig riktigt bra från början ty magnetlåset skulle behöva sitta inåt i lådan och då ta upp space i ett redan trångt fack.

Ett tag tänkte jag dock på en lösning med magnetlåset på utsidan lådan och bara en magnetisk plåt som "handtag" när man flippar lådan öppen, problemet med denna lösning är att fingrarna inte får plats runt handtaget.

Så jag har tänkt om och lurar nu på en ganska rolig variant som dessutom blir att se symmetrisk ut även om den inte är det.

Jag monterar själva magneten inifrån och högerjusterat, sen nyttjar jag en relativt bred plåt (har från Granit och deras små magneter) och centrerar plåten underifrån i locket och då på mitten samt en typ 1cm utstickande del av plåten.

När man öppnar tar man alltså bara och lyfter i den utstickande delen av plåten (runt 1cm) där då locket släpper från magneten.

Det enda problemet med den här lösningen är att magneten är rätt stor vilket gör det aningen svårt att gräva upp grejer i just det facket det sitter monterat i.

Det är inte mycket plats magneten tar men det är lite irriterande mycket.

Eventuellt kommer jag således köra med gammal hederlig hasp istället.

Eller vad tycker Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressanta förslag hsd, stort tack för detta!

Gillade nog instickslåset bäst men tror faktiskt jag skall köra med min ide' ändå.

Idag måttade jag upp allt och i morgon skall jag bara borra plåten samt skruva dit grejerna.

Både med kulsnäppare och instickslås så krävs ju nåt att ta tag i för att kunna öppna lådan, med mitt magnetlås och den plåt jag kommer skruva dit får jag låsningen samtidigt som jag får nåt att lyfta upp locket med.

Fast jag älskar dina klockrena tips!

MVH/Roger
PS
Om du vill får du gärna hjälpa mig leta reda på en "lockbegränsare" som alltså typ är ett par "plattjärn" som är ledade i mitten och som gör att locket bara kan vikas upp 90 grader.
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Dremellådebygge

Inlägg av brrmek »

Specialbeslag i Göteborg kanske är värt ett besök?
https://www.specialbeslag.se/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja du har rätt, jag har tom kollat upp adressen.

Dock har jag sällan några pengar över så det blir liksom inte värt besöket.

Idag testade jag min ide', den sög :D

Kraften magneten håller kvar locket är alldeles för liten, kanske att plåten inte var optimal MEN den huserade lite magneter jag köpte hos Granit.

Jag är nu inne på hasp och det har säkert SB, problemet med hasp är att det måste typ vara nån gummilist där fram för det måste liksom fjädra känner jag för fjädrar det inte så ramlar haspen ur.

Med hasp menar jag en krok som hänger i en ögla på locket och går in och låser i en annan ögla på lådan.

MVH/Roger
PS
Jag är dessutom en klåpare för 12mm-plyfan småsprack när jag försökte dra i 3X20mm (försänkt) torx i gångjärnen, borde ha förborrat alternativt använt klenare skruv men torx och skruvdragare är så käckt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremellådebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu satt på apparatfötter på neråt-sidan (80mm hög typ).

Jag tyckte det blev bra tills jag försökte fälla upp locket.

De skruvbara apparatfötterna blev alltså ditsatta med gummi-gränsen nära lockets slut, när jag sedan välte upp locket så tar det ju i apparatfötterna :doh:

Så jag måste flytta ner apparatfötterna en cm till för locket är 1cm.

Fast min "locktiltbegränsare" skulle lösa det här problemet så jag avvaktar tills jag fått besökt SB.

MVH/Roger
PS
Magneten har bara kraft så länge den är nära plåten, blir det minsta springa mellan plåt och magnet så kollapsar magnetlåset. Jag har förresten flyttat över alla verktyg från min gråa original-förpackning till denna låda. Saknar 4st 3,2mm-axlar för två typer av putsverktyg (som jag sällan använder men ändå) och en typ av keramisk rondell (typiskt 5X20mm) samt en för sandpapperrondeller (som jag aldrig använt). Jag kommer alltså börja med att köpa dessa 4 3,2mm-axlar och skruva ihop alla ovan verktyg SEN skall jag inventera böset jag köpte av proffsmagasinet som saknade MÅNGA axlar. Slutligen kommer jag nog köpa en universalsats från CoCraft vid tillfälle, får intrycket att dom är bättre än Dremel samtidigt som det är halva pris.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2117
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Dremellådebygge

Inlägg av hsd »

Tips på en duktig snickares bilder och plywoodtips
https://www.byggahus.se/forum/threads/l ... st-3499234
Skriv svar