Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av PTC »

Satt och funderade angående nätaggregat, i första hand till mitt lilla bygge jag håller på med.

Vilken är fördelarna eller nackdelarna med att använda switchat nätaggregat istället för vanlig trafo med likriktare. Eller omvänt
Vanlig trafo istället för switchat?


Finns det några för och nackdelar? :humm:

Kanske en dum fråga, men ställer den ändå.

//Per
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av Platis »

Rent generellt.
Med switchat får du ett kompaktare/lättare nätaggregat men med mer rippel och övertoner.
Bygger du nåt audiomässigt som är känsligt så använd trafo, bygger du nåt som bara behöver power men inte bryr sej så mycket om strömkvaliten kör switchat.

Här är en video som förklarar lite!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av 4kTRB »

Det blir oftare fel på ett switchar. Tror knappt det finns en enda tråd om någon som behövt reparera en transformator.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av PTC »

Tackar.
Väldigt bra video som förklarade precis vad jag undrade över :tumupp:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av arvidb »

En nackdel med linjära aggregat (trafo + likriktare + kondensator) är att de sannolikt behöver mjukstart om de är lite större (över ca 400 VA?). Ett vettigt switchat aggregat startar mjukt och har PFC.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av Henry »

Nja även en trafo från en mikrovågsugn som ju ligger på en dryga KVA och är ej optimerad dessutom dimmar inte ljuset nämnvärt vid påslag om ens alls vad jag kommer ihåg.

En 10A vridtrafo på jobbet gör dock inte för sällan att några HID lampor i taket slocknar pga den höga strömdragningen som får spänningen att dippa så mycket att deras underspännings skydd stänger ner de. Måste då släcka dom helt och vänta en 5 min innan det går att sätta igång dom igen, hade ev gått att låta de vara men de för rätt mycket oväsen i detta läge.

En vanlig trafo krävs det en ordentligt bra storlek på om man skall fundera på mjukstart, en ringtrafo betydligt mindre.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av arvidb »

Hmm, kan det vara kondensatorbankens storlek som avgör om mjukstart behövs snarare än trafon i sig?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av psynoise »

4kTRB skrev:Det blir oftare fel på ett switchar. Tror knappt det finns en enda tråd om någon som behövt reparera en transformator.
Det stämmer inte. Billigt skit använder ofta switchade nätaggregatet likaså dyrt high end. Skillnaden är att många billiga produkter är dåligt konstruerade. Vidare har satelliter använt switchade nätaggregatet sedan 60-talet och idag finns det mycket robusta lösningar tackvare moderna transistorer. Ericsson och andra tillverkare av kritiska system har väldigt pålitliga switchade nätaggregatet.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av Borre »

Arvidb, Ja det, men också transformatortyp, toroid har betydligt högre startström än EI.

450VA toroid jag har drar 10A automatsäkringar för det mesta.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av Henry »

Automatsäkringar och toroider är sina fiender, tröga keramiska proppar brukar hålla. Har en ringkärnetrafo i hyfsad storlek på 230 - 115V tror jag det var eller nåt sånt och skulle bara testa den lite snabbt när jag fick den för att se exakt utspänning, men se det fick jag inte. Den drog automatsäkringen direkt varenda, varenda gång jag kopplade in den så jag har inte kunnat testa den än idag. Enkelt fixat förstås med nån lika enkel mjukstart som lampa, resistor eller vad som men det inte blivit av och så väger den en hel del så inte orkat släpa hem den från ett förråd där den är.

En 10A gedigen vridtrafo med inkopplad max last vid max spänning hade nog blåst en 10 säkring, alltså ej automat som garanterat gått.
Senast redigerad av Henry 9 november 2019, 01:17:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av Hobbyisten »

Vilket av aggregaten blir varmast = högljudd fläkt ?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av breflabb »

psynoise skrev:
4kTRB skrev:Det blir oftare fel på ett switchar. Tror knappt det finns en enda tråd om någon som behövt reparera en transformator.
Det stämmer inte. Billigt skit använder ofta switchade nätaggregatet likaså dyrt high end. Skillnaden är att många billiga produkter är dåligt konstruerade. Vidare har satelliter använt switchade nätaggregatet sedan 60-talet och idag finns det mycket robusta lösningar tackvare moderna transistorer. Ericsson och andra tillverkare av kritiska system har väldigt pålitliga switchade nätaggregatet.
Nu pratar vi inte om raketforskning och militära konstruktioner, det vi diskuterar här är HEMELEKTRONIK
Och om även hederliga trafonätdelar kan gå sönder så är det tio gånger lättare och billigare att laga
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fråga om switchat nätaggregat vs trafo med likriktare

Inlägg av Henry »

Köp tex ett Meanwell agg med en MTBF på 100k timmar eller vad det har så håller de och de är fasen inte dyra heller med tanke på vad man får och är gjorda som de skall vara invändigt efter konstens regler.
Skriv svar