Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Hedning »

Det finns gratisprogram som kan visualisera G-kod som hjälp vid avlusningar.
Har testat "camotics" för kontroll av G-kod. Vet inte om det finns begränsningar
i det för jag har bara testat kod från F-engrave och handknackad CNC-kod för
finmekanik (inga G-kods-finesser som används).

https://camotics.org/download.html
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Har försökt köra filerna i ett par olika simuleringsprogram, med olika resultat.
Camotics fick jag inte att fungera korrekt. Det gick att installera men visar inget när jag simulerar graveringsfilerna. Kör jag en annan fil där det bara borras en massa hål så ser det OK ut. Vet inte vad jag gör fel.

Testade en online simulator, webgcode (http://nraynaud.github.io/webgcode/) och där ser det nästan helt korrekt ut. Jag tycker inte hoppen mellan bokstäverna matchar riktigt med hur den kör i verkligheten, men resultatet ser ut som det ska.

Testade också en simulator kallad NCSim (http://gershonelber.org/NCSim/). Där får jag en massa stora ringar som ser skumma ut. Jag är inte säker men tror att det är raderna med 'I' och 'J' i g koden. Tog en skärmdump så ni kan se.

Helst skulle jag vilja få fatt i G-Simple (http://www.gsimple.eu), men länken för att ladda ner det är borttagen. Om någon har det och vill dela med sig vore jag tacksam.

Kontentan är att jag inte vet om filerna är korrekta.

Säter >>
För mig verkar klivet från Y96... till Y63... OK. Tecknen jag fräser är ca 60mm höga och den förflyttningen är från toppen av J'et ner mot 'kroken'. Samtidigt ser man att X ska gå från 131 till 125, vilket borde bli åt vänster, men istället far den iväg ca 40mm åt höger (men bara när jag kör automatiskt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Mickecarlsson »

Vad händer om du kör ett jobb utan att sätta i en pinnfräs? Dvs, om du kör ”torrt”?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av H.O »

> Jag är inte säker men tror att det är raderna med 'I' och 'J' i g koden.

Det är riktigt. I & J kan tolkas antingen med absoluta eller relativa koordinater, om koden skrivs för den ena alternativet och styrningen/simulatorn är inställd på det andra så får man sådana fenomen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av lgrfbs »

Om du vill jämföra två filer, så anser jag att detta är bra verktyg:
http://meldmerge.org/
https://winmerge.org/

Så om du gör två CNC filer, en på det gamla sättet som felar ur och det nya som fungerar.
Använd samma startpunkt, samma font, samma fontstorlek, alla andra värden som jag inte kommer på nu måste vara lika så att utdata filerna blir så lika som möjligt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av X-IL »

Jag hade ett väldigt mystiskt fel för många år sen med min maskin där den alltid skenade på ett och samma ställe i ett program. H.O (och flera andra) hjälpte mig då med lite analyser och i mitt fall handlade det om en olycklig kombination av glappkompensering och accelerationstid. Se den tråden här: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 66#p879566

Det är inte så att du har ändrat på några parametrar för glappkompensering på sistone?
H.O hjälpte mig också genom att köra min config med min G-kod och köra in pulserna till sin logikanalysator där vi såg att pulserna till Z skenade rejält när den skulle komma ikapp efter en kompensation av X och Y. Nu är det nog inte samma problem du har, men jag försöker bara få in några fler vinklar på problemet. Genom att du nu hittat kod som verkar skena på samma ställe hela tiden så är du i ett mycket bättre felsökningsläge än innan. Försök att se om du kan hitta exakt mellan vilka rader det händer, och sen förminska programmet så långt som möjligt runtomkring för att få ett minimalt program där det fortfarande händer. Ett annat alternativ är ju att jag eller nån annan provkör din kod i våra maskiner och ser vad som händer.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av 3uba296 »

Mickecarlsson skrev:Vad händer om du kör ett jobb utan att sätta i en pinnfräs? Dvs, om du kör ”torrt”?
Hade själv detta problemet, fungerade utmärkt att köra torrt med spindeln i luften men så fort den fick motstånd så tappades det steg, i mitt fall hade jag ställt strömbegränsningen på drivarna för högt.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Mickecarlsson >>
Körningen jag gjorde igår när jag hade växlat drivsteg mellan Z och X var 'torrkörning' uppe i luften. Felet kom ändå.

H.O. >>
Då behöver jag bara klura ut om jag kör med absoluta koordinater eller relativa. Mach3 är inställt på absoluta koordinater, men jag kan tänka mig att G-koder i filen tar bort det, eller?
Min tolkning av koderna i början av filer är:
G00 - Snabbförflyttning (vet inte varför den står med så här i början av filen.
G21 - Millimeter valt
G17 - XY plan valt (varför måste det anges, styrs inte det vid varje förflyttning?)
G90 - Absoluta koordinater
G40 - Ingen radie kompensering för verktyget (antar att det är för att det är gravering, så den ska skära mitt i linjen)
G49 - Ingen verktygs längds kompensering?
G80 - Cancel motion mode including canned cycle (har ingen aning vad som menas med det)
G71 - Millimeter (igen, varför?)
G00 G43 Z3.000 H61 - Här läggs verktygs längds kompenseringen på igen
G94 - Millimeter per minut mode (har det här med G80 att göra?)

Så om jag tolkar det rätt körs det med absoluta koordinater i och med att G90 står där.
Då förstår jag varför de stora cirklarna sysns i simuleringen med NCSim, de relaterar till X0, Y0 men borde nog relatera till en relativ koordinat.

Jag får kontrollera om sidoförflyttningen (den som sabbar allt) egentligen är en cirkulär förflyttning med centrum i X0 Y0.
Men varför fungerar det om jag singel steppar koden i Mach3???

lgrfs >>
Tackar för tipset. Det är dock samma fil jag körde igår. När jag körde som vanligt (automatiskt) i Mach3 sket det sig. När jag istället singel steppade koden rad för rad ifrån Mach3 så fungerade det som det skulle. Jag har inte lyckats klura ut varför det är så.

X-IL >>
Ja och nej. När det här felet uppsog körde jag på samma inställningar som jag haft sedan 2014. Jag hade ingen backlash kompensering inställd då.
Efter det här har jag valt att kalibrera om maskinen. Jag har också ändrat upplösningen på drivstegen från 1/4 steg per puls till 1/1 steg. Den utväxling jag har mellan stegmotorn och kulskruvarna ger mig ändå en stegupplösning på 0.01mm per steg, vilket är mer än tillräckligt för mig.
Den nya kalibreringen har betydligt mildare acceleration än tidigare och jag har sänkt max feedrate från 1200mm/min till 900mm/min. Jag har inte heller nu någon backlash kompensering. Jag borde egentligen ha 3-5 pulsers kompensering på Z axeln, men det ser jag som ett mindre problem just nu.

3uba296 >>
Det där skulle jag vilja veta mer om. Jag tappar dock inte steg, det verkar mer som steg läggs till i fel riktning.
Mina stegmotorer är på 2.0A och det är vad jag har ställt drivstegen på. Så du menar att det kan hjälpa om jag ställer ner den till t.ex. 1.5A?
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av 3uba296 »

primerone: Prova! Ställde mina nära max för motorn men när jag ställde ner den ett steg så började den uppföra sig.
Vet inte om "tappa steg" är rätt benämning för mitt problem heller, den fick lite fnatt helt enkelt. :roll:
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av H.O »

G90/G91 är generellt absolut/relativt men det finns en separat inställning för hur G2/G3 hanterar sina I/J-värden, Config -> General Config -> IJ Mode (om jag inte minns fel).
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av GastonDeVille »

Finns det någon klurig modell / bana man kan tvinga maskinen att köra för att provocera fram ett fel?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av ToPNoTCH »

primerone skrev:Har försökt köra filerna i ett par olika simuleringsprogram, med olika resultat.
Jag såg att NC Viewer inte var med i listan.

Den brukar jag använda själv för att kolla med.

https://ncviewer.com/
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Dagens experiment har gett en del resultat.

ToPNoTCH>>
Provade precis NCviewer, men den verkar inte gilla min webläsare (Opera) eller så saknar jag något i min dator. Den verkar köra igenom koden men inget visas.

GastonDeVille>>
Jag vet inte om det finns någon generell modell för det, men på min maskin verkar de flesta filerna gå fel just nu, om jag inte singel steppar mig igenom dem.

H.O.>>
Jag hittade inställningen under Config -> State... -> IJ mode. Den var satt till Inc. Jag provade att ändra den till Absolute, men då dök de stora ringarna upp i Mach3 (samma som syns på bilden från NCSim). När jag torrkörde så följde den ringarna och hamnade helt åt fanders. Har ändrat tillbaka till Inc.

3uba296>>
Provade som hastigast precis innan jag gick hem idag. Gick ner från 2.0A till 1.5A på alla 3 drivstegen. Körde en torrsimm i luften i automatiskt läge och då verkade den gå rätt, den drog ialla fall inte iväg åt fel håll som tidigare. Helt otroligt.

Provade även att köra ett par andra graveringsfiler idag. De verkade flyta på bättre men i slutänden blir det ändå en offset i X-led.

Kan det vara ett problem med för hög acceleration? På X är accelerationen satt till 104, på Y är den runt 60 (de har olika mekanisk utväxling). Jag ser mest problem med X just nu (efter att jag kalibrerat om maskinen). Jag ska nog prova att sänka accelerationen på X imorgon.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra lägesbeskrivning TS.
Jag har också en maskin som fått fnatt ibland. Fick hjälp att kolla inställningarna i Mach3 och den verkar förstå allvaret nu, (skilsmässa och utbyte ) mot annat styrsystem. Men det är , som alltid, mycket att lära och förstå!
Håller tummarna nu!
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Dagens experiment gick inte så bra.

Jag byggde en enkel fjädrande hållare till en blyertspenna, så jag kan rita på ett papper istället för att fräsa. Den fungerar OK.

Provade att sänka accelerationen från runt 100 till 80, sänkte också max feedrate från 900 till 450. Nu går det väldigt långsamt, men ger ändå fel lite här och var.

Laborerade också med kernel speed. Provade 25000Hz, 35000 och 45000, utan märkbar skillnad.

Provade också att ändra parallellports inställning i BIOS från 'AT' till 'ECP', utan märkbart resultat. Efter det gav jag upp för dagen.

Funderar på om det är datorn som orsakar det hela. Antingen Windows XP eller hårdvaran, typ parallellporten. Tog med datorn hem för ominstallation/utbyte.

Har också laddat hem LinuxCNC, men det lär ju ta en stund att lära sig och konfigurera rätt.
Ska jag gå över till LinuxCNC vill jag också hitta ett CAM verktyg som fungerar på Linux och offline (har inget internet där fräsen står). Någon som kan tipsa om CAM cerktyg för Linux?
Skriv svar