Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Jag har fått problem med min CNC fräs. Det är en liten bordsmodell, ca 450x300 i arbetsområde. Jag kör Mach3 via parallellport till ett BOB från JBCNC och drivarna är PoStep25.

Maskinen har gått bra i 5 års tid, men nu verkar den ha fått fnatt. Lite svårt att beskriva i text men tänk er att ni graverar en bokstav. Halvvägs igenom flyttar den sig 20 mm i x-led och fortsätter som om inget hade hänt. Det händer inte i varje körning, men det verkar bli mer och mer frekvent. Än så länge har det bara skett i X och Y led, aldrig i Z-led.

Jag har gått igenom maskinen mekaniskt, hittar inget fel. Jag har sänkt matningshastigheten, accelerationen och kalibrerat om maskinen. Fortfarande samma sak.
Jag har provat ett annat CAM program även om jag finner det långsökt.

Kan det vara virus i datorn? Den är inte kopplad till internet. Körs dedikerat till denna fräsen. Den har därför inget antivirus, men eftersom jag för över ritningsfiler via USB-sticka kan den ju få virus.

Kan det vara dator hårdvaran? Typ parallellporten som är på väg att lägga av.

Kan det vara BOB kortet?

Kan det vara drivstegen?

Jag behöver tips på var och hur jag hittar felet. Är det någon här som har upplevt liknande fel?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Glenn »

Det är inte så att du får in nån störning ? typ att något annat elektriskt i närheten startar just då ?

Min 6040 var extremt känslig för störningar innan jag kopplade ihop all jord..
H.O
Inlägg: 5705
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av H.O »

Det låter som ett klassiskt mekaniskt problem, ett remhjul eller axelkoppling som slirar på sin axel eller liknande - men det har du ju kollat så...

När det händer, reflekterar DRO'n i Mach3 (1) den verkliga men felaktiga positionen eller visar den (2) positionen där verktyget BORDE befinna sig? Använder du radiekompensering, screwmapping, backlashkompensering?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Glenn >>
Störning är något jag tänkt på men eftersom maskinen har stått på samma ställe i 5 år och fungerat OK blir jag osäker på om det kan inverka.
Jag provade att flytta den till en annan del av lokalen men den beter sig likadant där.
Jag ska titta över jordningen och se om det går att förbättra.

H.O. >>
Mekaniken var det första jag trodde också. Sen såg jag att den flyttar sig 'aktivt' i fel riktning.
DRO'n har jag inte funderat över. Ska testa och kolla.
Det jag har noterat är att om jag stoppar körningen när den 'hoppat fel' och ber den gå tillbaka till 0 så hamnar den fel. Jag vet inte om jag tolkar rätt men jag tror inte Mach3 vet om att fräsen hamnat fel.

Det känns som det är 'spökpulser' som kommer från någonstans.

Ja har tagit några bilder på resultaten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av malman »

Såvitt jag förstår är det positionering med död räkning. Dvs det finns ingen återkoppling på rörelserna in till Mach3.

Det betyder i så fall att det måste innebära att extra pulser genereras någonstans... det torde inte vara ett mekaniskt problem iom att den flyttar sig extra i någon riktning....
Iofs kan det vara plötsligt tappade steg i en riktning (där det gått tungt) som sedan betyder att återförflyttningen blir mycket mer i den andra riktningen... kanske skulle kunna vara Ostabil matningsspänning till drivarna? Torkade kondensatorer?

Annars är det drivarna som får extra signaler av någon anledning...jordfenomen.. ny extra mjukvara som meckar med parallellporten?...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av lgrfbs »

Glappkontakt som skapar lite gnistor som tas för körpulser?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

malman >>
Korrekt, jag har ingen återkoppling på rörelserna. Jag var för snål för det när jag satte ihop maskinen.
Jag har inte installerat någon mjukvara på datorn de senaste åren, men som jag skrev kan jag ju ha fått in virus.

lgrfbs >>
Tänkvärt. Jag ska kontrollera kabelanslutningarna och se om jag finner något.

En liten uppdatering av gårdagens test.
Gjorde ett nytt försök. Valde att fräsa en rektangulär pocket (150x100mm) och det fungerade helt klockrent. Fick då för mig att det är när både X och Y axlarna rör sig samtidigt som felet uppstår. Gjorde då en cirkulär pocket (80mm diameter) och den blev också helt felfri.
Graverade då text igen och det sket sig på första bokstaven igen, samma J som på senaste bilden med samma resultat. När den kört tillbaka till 0 var den 42mm fel i X-led och det stämmer överens med avståndet på de 2 J'na.
Laddade hem 'Deskengrave' och genererade samma text med det verktyget. Den fräsningen ser helt OK ut men när den gick tillbaka till 0 hamnade den 12mm fel i X-led.

Eftersom jag inte sett fenomenet på Z axeln tänkte jag växla plats på Z och X drivstegen för att se om felet flyttar sig..
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av lgrfbs »

Jämför CNC koden på texten som blev fel mot den som blev rätt.
Du kanske har en dålig/korrupt CNC kod-genererare.

Spontant känns det som att du kör på G54 och mitt i koden hoppar till G55 eller något liknade CNC kod fel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av säter »

Det vore inte helt fel att gå igenom koden.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Swech »

Om du kör samma kod flera gånger blir det fel på samma ställe?

Swech
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av lgrfbs »

primerone skrev: Eftersom jag inte sett fenomenet på Z axeln tänkte jag växla plats på Z och X drivstegen för att se om felet flyttar sig..
I så fall ha Z motorn lös så att du inte kör ett verktyg ner i bordet.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Hedning »

Har du bytt typsnitt (för textgraveringen) i samband med att problemen dök upp?
I så fall kan du ha fått in typsnitt som inte följer standarderna och som mjukvaran
som gör G-kod inte kan hantera. Standarderna är komplicerade och hemsnidade
varianter blir ofta knas när motsägelser i "kodningen" av enskilda tecken leder till
att det inte går att göra vettiga banor för fräsen.

FontForge är ett program som kan verifiera typsnitt via kommandot "element validation".
Resultaten "wrong direction" och "self intersecting" på ett tecken är förödande för G-koden.
"missing points at extrema" är vanligt men ganska harmlöst.

Har själv felsökt typsnitt i detalj för att kunna fräsa runtecken (som inte finns med i
normala uppsättningar med typsnitt)
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av primerone »

Lite svar på era frågor och kommentarer samt dagens upptäckter

Testade idag att växla drivare för Z och X. Jag valde efter er rekommendation att torrköra i luften. Jag kan inte se att felet har flyttat till Z. Helt säker kan jag ju inte vara men jag får fortfarande fel i X-led så jag antar att drivstegen är OK.

Jag är inte tillräckligt bra på G-kod för att kunna hitta fel, jag kan bara grunderna. Idag lyckades jag dock lokalisera en rad i koden (den med J'et) där det skiter sig varje gång, men (och det här förstår jag inte ännu) bara om jag kör koden 'automatiskt'. Om jag singel steppar rad för rad i Mach3 så kör den rätt. Jag har gjort om testet flera gånger med samma resultat. Singel step = OK, automatiskt = skiter sig. VARFÖR?

För att underlätta kommer här ett utdrag av koden. Biten mellan N80 och N5540 är början på J'et och det fungerar varje gång.
Det skiter sig på rad N5630.

( Pocket 2 )
( Mach3 Postprocessor )
N20 G00 G21 G17 G90 G40 G49 G80
N30 G71
N40 T61 M06
N50 G00 G43 Z3.000 H61
N60 S30000 M03
N70 G94
N80 X0.000 Y0.000 F900.0
( Problem )
N5540 G00 Z3.000
N5550 G00 X131.968 Y98.581
N5560 G01 Z-1.000 F200.0
N5570 G01 X131.662 Y98.515 F900.0
N5580 G01 X131.854 Y98.011
N5590 G01 X131.968 Y98.581
N5600 G01 X132.294 Y98.635
N5610 G01 X132.384 Y98.987
N5620 G01 X131.194 Y98.729
N5630 G02 X131.633 Y96.326 I-2.815 J-1.756
N5640 G01 X125.159 Y63.765
N5650 G01 X125.647 Y65.627
N5660 G01 X126.064 Y67.404
N5670 G01 X126.457 Y69.264
N5680 G01 X132.294 Y98.635
N5690 G01 X132.597 Y98.574
N5700 G01 X132.899 Y99.415

Hedning >>
Ja jag kör faktiskt ett för mig nytt typsnitt, Lucida Handwriting, på begäran av min moster. Jag hade inte det typsnittet på datorn, så det fick jag ladda ner och installera. Jag ska försöka köra det igenom FontForge och se vad som sägs.

Swech >>
Både ja och nej. I fallet med J'et verkar det skita sig på samma ställe varje gång. När jag tidigare graverade ordet GÅNGSTIG, blev felet ibland i Y-led och ibland i X-led. Jag lyckades vid ett tillfälle fräsa hela texten felfritt.

Just nu vet jag inte hur eller var jag ska fortsätta leta. Mina funderingar lutar åt att försöka få fatt på en annan dator att testa med.
Skulle ett Smoothstepper kort hjälpa? Jag vet att det finns USB smoothstepper kort som fungerar med Mach3 via ett plugin, men vet inte om det skulle göra någon skillnad.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av Perkla »

Jag hade alla möjliga konstiga problem med min Raw 1.5 innan jag fick hjälp här på forumet att lista ut vissa saker, jag hade bland annat ett liknande fel att den flyttade sig för att sen fortsätta som inget har hänt, det första jag gjorde var att jag bytte till en annan dator, det andra jag gjorde var att jag kopplade ihop all jord och vips funkade grejerna som dom ska göra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bordsfräs (CNC) som intermittent får fnatt

Inlägg av säter »

Det verkar vara ett stort kliv mellan Y96.326 och Y63.765.
Verkar det rimligt?
Skriv svar