Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Jag skaffade ny dator och nu fungerar inte min scanner Cannon 5000F eftersom den går på 32 bitars, men min nya laptop har 64 bitars system, eller vad man kallar det... Jag körde programskivan, men den ville inte ladda in det som var viktigt. Vad kan jag göra?
Hälsar Jan - Eve.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Skogen »

Finns det inga nya drivrutiner på scannertillverkarens hemsida?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av jihe »

Har man en bra skanner som är övergiven av tillverkaren kan Vuescan ofta vara en lösning. Men handlar det om en billig flatbädd är det nog enklast att köpa en ny skanner.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Glenn »

Hur ansluts den till datorn ? är det via paralellport så är det nog bara att glömma tyvärr, det supportas inte i 64bit windows.

Ansluts den via USB kan det ju gå att hitta en annan driver.
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Den ansluts med USB. Kostade närmare 2000:- för 15 år sedan. Har varit väldigt bra på att kopiera gamla foto. Även framkallat negativ, som man hade förr i tiden...
Det måste vara ett problem med gammal utrustning, att dom ändrar i systemen.
Hälsar Jan - Eve.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Jan Almqvist »

Installera någon gammal 32-bitars version av Windows i en virtuell maskin i t.ex. Oracle VirtualBox?
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej! Vad menas med Virtuell Maskin? Är det något jag kan ha i min nya laptop? Jag var inne på Vuescan men utan resultat. Hittade ingen 32 bitars version.
Hälsar Jan - Eve.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av arvidb »

Hmm, den verkar inte ha support under Linux heller. Och VueScan verkar som sagt inte heller fungera med denna scanner i 64-bit.

Nästa gång: köp en scanner som har native-support i Linux-kärnan. En gång support i Linuxkärnan = alltid support i Linuxkärnan. :)

En virtuell maskin är en programvara som får annan programvara att tro att den kör på en annan maskin än den som den egentligen är installerad på. Det blir som en "dator i datorn". Och ja, du kan köra den på din nya laptop.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Nerre »

Det där är tyvärr inte sant, jag har ett par gamla webbkameror som jag köpte för 20 spänn styck på loppis för att ha till kameraövervakning (tänkte koppla dem till en rPi), men det visade sig att sen ungefär 3 år tillbaka finns det inget stöd för dem i Linux. (Det är väl iofs inte kärnan utan video4linux det handlar om där.)

Det är gamla Logitech-kameror, minns inte vad serien heter nu, de ser ut som klot, så det är inget udda märke eller så.

Det finns visserligen källkod, men den måste anpassas till nya versionen av video4linux och det är inget jag klarar av.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av E Kafeman »

Jag var inne på Vuescan men utan resultat. Hittade ingen 32 bitars version.
Nej det behövs inte, jag kör med Vuescan på både en gammal Canon-scanner och en Epson-scanner i min 64-bitars Win7.
Canonen fick jag även igång genom att hacka en modernare scanners inf-fil fast jag gillar Vuescan-interfacet bättre.
Kör även med en gammal Logitech qiuckcam som är moddad för mitt mikroskop. Tillverkaren har inte bemödat sej med att inkludera den i senaste inf-filerna men fungerar ändå med nyare drivrutiner efter att man fixat inf-filen. Hacka inf-filer gör man på egen risk med osäkert resultat men det är inte så svårt:
För webbkameran fick jag testa ett antal olika drivrutiner innan det fungerade.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av adent »

Lite oklart, men det verkar ju som Vuescan stödjer den. Bara ladda hem och testa?

Edit: Eller hur tolkar man detta?

"You need to install the Canon driver to use this scanner on Windows and Mac OS X. Unfortunately, Canon doesn't have a driver for this scanner on Windows x64."

Som att det inte funkar?

https://www.hamrick.com/vuescan/canon_5 ... nformation
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av TomasL »

Många W7 drivare funkar med W10, du kan ju testa med 5200F drivare.
https://www.canon-europe.com/support/co ... os=Windows 7 (64-bit)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av arvidb »

Lite OT, men...
Nerre skrev:/.../ ett par gamla webbkameror /.../, men det visade sig att sen ungefär 3 år tillbaka finns det inget stöd för dem i Linux. (Det är väl iofs inte kärnan utan video4linux det handlar om där.)
video4linux (V4L) är ett interface som drivrutinerna i kärnan implementerar, d.v.s. en del av kärnan. Fanns det verkligen stöd i mainline för kamerorna (inte bara en patch från tillverkaren eller tredje part)? I.o.f.s. så moderniserades V4L till V4L2 i linux-2.6.38; möjligen patchades inte alla gamla drivrutiner till den nya standarden? Okaraktäristiskt av dem i så fall, såna patchar brukar inte accepteras!
Jan-Eve
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 december 2009, 18:00:58

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av Jan-Eve »

Hej och tack för alla förslag! Jag skall inreda ett hörn med min gamla HP 530 laptop och koppla till min scanner med 32 bitars program. Kanske den enklaste lösningen, så länge den gamla laptopen levererar...
Hälsar Jan - Eve.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med scanner 32 bitars i ny dator.

Inlägg av säter »

Glenn skrev:är det via paralellport så är det nog bara att glömma tyvärr, det supportas inte i 64bit windows.
Är det så jäkla illa?
Skriv svar